رشد تجارت خارجی در ماه هفتم

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۲:۰۶:۵۵
کد خبر: ۱۸۳۴۱۹
رشد تجارت خارجی در ماه هفتم

تعادل|

تجارت خارجی ایران در هفتمین ماه از سال جاری ۴۳ درصد رشد کرد. بنابرآمارهای گمرک، در نخستین ماه از نیمه دوم سال 1400 رشد تجارت خارجی تداوم داشته و در هفت ماه منتهی به مهرماه، 98 میلیون تن کالا به ارزش 54 میلیارد و 800 میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شده است. مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در این مدت با مدت مشابه سال 99 حاکی از رشد 16.5 درصد در وزن و 43 درصد در ارزش مجموع کالاهای مبادله شده بین ایران با سایر شرکای تجاری است. همچنین بنابر آمار اعلامی، از کل 98 میلیون و 700هزارتن کالاهای صادراتی و وارداتی در هفت ماه نخست سال، 27 میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 47 درصد رشد را نشان می‌دهد. در مقابل 27 میلیارد و 700 میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 9۹ از نظر ارزش 38 درصد افزایش داشته است. با این حال بازهم تراز تجاری به نفع واردات منفی بوده است که البته این می تواند به دلیل رکود ماهانه ترخیص و واردات کالاهای مانده در گمرک در شهریورماه سال جاری باشد. به‌طوری که آمار گمرک نشان می‌دهد، شهریورماه امسال حدود ۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه با آمارهای ماهانه واردات که به‌طور رسمی از فروردین‌ماه سال ۹۸ اعلام شده، بی‌سابقه است. گمرک ایران سرعت بالا در ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریورماه را عامل افزایش واردات می‌داند.

   تجارت خارجی در ماه هفتم 

تجارت کالایی ایران (بدون احتساب نفت خام) طی نیمه نخست 1400 حدود 79 میلیون تن کالا به ارزش 44.9 میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود 21.8 میلیارد دلار مربوط به صادرات و حدود 23 میلیارد دلار آن مربوط به واردات ایران است. ارزش صادرات ایران در نیمه نخست 1400 با افزایش حدود 61 درصدی و ارزش واردات نیز با افزایش 37 درصدی نسبت به نیمه نخست 1399 همراه بوده است. ارزش صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) نیز طی نیمه نخست 1400، حدود 16 میلیارد دلار بوده که نسبت به نیمه اول سال قبل، حدود 63 درصد افزایش داشته است. حال آمارها نشان می‌دهد که در نخستین ماه از نیمه دوم سال 1400 رشد تجارت خارجی همچنان ادامه دارد و در هفت ماهه سال‌جاری بالغ بر 98 میلیون تن کالا به ارزش 54 میلیارد و 800 میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شده است.

براساس آمارهای اعلامی از سوی رییس گمرک ایران، مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در این مدت با مدت مشابه سال 99 حاکی از رشد 16.5 درصد در وزن و 43 درصد در ارزش مجموع کالاهای مبادله شده بین کشورمان با سایر شرکای تجاری است. مهدی میراشرفی در تشریح جزئیات تجارت خارجی در این بازه زمانی عنوان کرده که از کل 98 میلیون و 700 هزار تن کالاهای صادراتی و وارداتی در مدت مذکور، 75 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 27 میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزن 15 درصد و از لحاظ ارزش 47 درصد رشد نشان می‌دهد. رییس کل گمرک ایران با تقدیر از همت و تلاش تولیدکنندگان و تجار برای افزایش صادرات و تأکید بر رفع موانع و مشکلات فعالان این دو بخش، اعلام کرده که در هفت ماهه سال‌جاری 23 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 27 میلیارد و 700 میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 99 از نظر وزن 21 درصد و از لحاظ ارزش 38 درصد افزایش داشت. بخش اعظم کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای اساسی، ماشین‌آلات و قطعات صنعتی و نهاده‌ها و اقلام واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهد.

    صادرات 

بنابر آمارهای گمرک، مقاصد مهم صادرات کالاهای ایرانی «چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان» بوده‌اند. در مدت مذکور چین با 16 میلیون و 900 هزار تن کالا به ارزش 7 میلیارد و 700 میلیون دلار در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران بوده و پس از آن، عراق با 19 میلیون و 700 هزار تن به ارزش 5 میلیارد و 500 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفته است. ترکیه با 11 میلیون تن به ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون دلار، امارات با 6 میلیون و 600 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 600 میلیون دلار و افغانستان با 2 میلیون و 800 هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار سه بازار مهم صادراتی مهم ایران در بازه زمانی یاد شده بودند. ۱۰ قلم نخست صادرات کشورمان در این مدت «گاز طبیعی، متانول، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، پروپان مایع، شمش آهن، میله‌های آهنی، اوره، کاتد مس و قیر» شده است.

    وضعیت واردات

در مقابل از مجموع کالاهای وارداتی به کشور در این مدت، 16 میلیون و 600 هزار تن به ارزش 11 میلیارد دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن 71 درصد و از لحاظ ارزش 40 درصد افزایش یافته است. بنابر آمار میراشرفی، برای واردات 14 میلیون و 400 هزار تن از کالاهای اساسی به ارزش 8 میلیارد و 800 میلیون دلار، ارز ترجیحی تعلق گرفته است که میزان آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن کالاها 61 درصد و از نظر ارزش 32 درصد رشد داشته است. رییس کل گمرک پنج کشور مبدأ واردات کالا به ایران را «امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوییس» عنوان کرده است. تحلیل آمار واردات نشان می‌دهد، امارات با 6 میلیون و 900 هزار تن به ارزش 8 میلیارد و 600 میلیون دلار در صدر واردات کالا به ایران قرار دارد. چین هم با یک میلیون و 900 هزار تن به ارزش 6 میلیارد و یکصد میلیون دلار در رتبه بعدی مبادی وارداتی کشور جای دارد.  در همین حال، ترکیه با 2 میلیون و 500 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 900 میلیون دلار، آلمان با 512 هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار و سویس با یک میلیون و 200 هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار سه مبدا عمده وار کننده کالا به ایران بوده‌اند. 

«تلفن همراه، ذرت دامی، گندم، دانه سویا، روغن آفتابگردان، کنجاله سویا، جو، برنج، شکر و 

روغن پالم »۱۰قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت بودن. میراشرفی درخصوص آمار ترانزیت خارجی کالا از قلمروی کشورمان نیز گفت: در هفت ماهه امسال 6 میلیون و 948 هزار تن انواع کالا از طریق خاک شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 81 درصد رشد داشت. 

 

ارسال نظر