رویداد

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۲:۲۹:۴۶
کد خبر: ۱۸۳۳۳۵

نامه‌نگاری وزیر اقتصاد با صمت درباره تعطیلی بنگاه‌ها

فارس|  وزیر اقتصاد در نامه به وزیر صمت خواستار فعال شدن ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شد و اعلام کرد هیچ واحدی تولیدی نباید به دلیل مطالبات بانکی تعطیل شود و کارگران و تولید آن از دست برود.، سید احسان خاندوزی در نامه‌ای به وزیر صمت درخواست کرد تا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مواردی از واحدهای تولیدی را که به دلیل مطالبات بانکی تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند را حسب قانون رفع موانع تولید دنبال کند. وزیر اقتصاد در مکاتبه با فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت آورده است: باتوجه به دستورات اکید مقام معظم رهبری (دامت ظله) در سنوات اخیر مبنی بر لزوم حمایت همه‌جانبه از تولید ملی و مانع زدایی به عنوان تکلیف شرعی و قانونی و پیرو دستور ریاست محترم جمهوری در سفر اخیر به استان اردبیل مبنی بر اینکه هیچ بانکی در سراسر کشور نباید واحدهای تولیدی را تعطیل یا نیمه تعطیل نماید‌، ضمن تاکید بر الزام شبکه بانکی به وصول مطالبات بدون ورود هرگونه خدشه به روند تولید و اشتغال کارگران واحدهای تولیدی‌، خواهشمند است دستور فرمایید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، با نظارت مستمر بر آخرین وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی، در صورت مواجهه با مواردی که وصول مطالبات بانک‌ها منجر به تعطیلی احتمالی واحد تولیدی فعال گردیده است، علاوه بر عمل به تکالیف قانونی مندرج در مواد ۶۱ و ۶۲ الحاقی به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن، مواردی را که منجر به حصول نتیجه نشده است، به معاونت امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی این وزارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش نمایند تا پیگیری‌های لازم حسب مورد صورت پذیرد.

نرخ غیررسمی بازار مرغ  را بی‌ثبات می‌کند

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: گفته می‌شود قیمت مصوب مرغ زنده به صورت غیر رسمی افزایش یافته ولی اعلام نشده است. یعنی مرغداران می‌توانند هر کیلو مرغ زنده را تا قیمت 19 هزار تومان هم بفروشند و تعزیرات نیز آنها را جریمه نخواهد کرد. ولی باید گفت وقتی به صورت غیررسمی نرخی تعیین می‌شود تنها دستاورد آن ایجاد هرج و مرج در بازار است. پرویز فروغی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وقتی هزینه‌های تولید بالا رود به تبع آن قیمت تمام شده تولید هم افزایش می‌یابد، گفت: دولت باید بر اساس این افزایش هزینه‌ها قیمت مصوب مرغ را نیز به صورت رسمی اعلام کند ولی متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. وی ادامه داد: هفته گذشته برخی از مرغداران سراسر کشور در اعتراض به افزایش مولفه‌های تولید و گرانی جوجه یکروزه مقابل وزارت جهادکشاورزی گردهم آمدند ولی جواب مشخصی دریافت نکردند. دبیرکانون مرغداران گوشتی اضافه کرد: گفته می‌شود قیمت مصوب مرغ زنده به صورت غیر رسمی افزایش یافته ولی اعلام نشده است. یعنی مرغداران می‌توانند هر کیلو مرغ زنده را تا قیمت 19 هزار تومان بفروشند و تعزیرات نیز آنها را جریمه نخواهد کرد. ولی باید گفت وقتی به صورت غیررسمی نرخی تعیین می‌شود تنها دستاورد آن ایجاد هرج و مرج در بازار است.

ثبت سفارش برنج آزاد شد

شاتا |معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از لغو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات فصلی برنج از ابتدای آبان ماه خبر داد. عباس تابش با بیان این خبر، افزود: به لحاظ ضرورت تامین نیاز کشور و تنظیم بازار برنج و طی هماهنگی‌های به عمل آمده، ثبت سفارش برنج شروع و در این ارتباط واردکنندگان می‌توانند اقدام نمایند. وی با اشاره به وضعیت واردات و ترخیص برنج در گمرکات و بنادر کشور اضافه کرد: با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج در فصل برداشت با هدف حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان برنج داخلی و نظر به فرایند ثبت سفارش و خرید، حمل و ترخیص برنج جهت تنظیم بازار بیش از یک ماه طول می‌کشد. رییس سازمان حمایت تصریح کرد: در این شرایط حساس کشور و کمبود منابع آبی، ضرورت تامین امنیت غذایی کشور از اهم موضوعات مطروحه در دولت است. تابش گفت: بر این اساس، با رویکرد حمایت از مصرف‌کننده پیرو هماهنگی‌های بعمل آمده مقرر شد، ثبت سفارش برنج طی هفته جاری با هدف تامین مکفی کالا و تنظیم بازار این محصول شروع شود. وی در پایان تاکید کرد: لازم بذکر است؛ که واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است.

صادرات عسل متوقف شد

ایلنا | رییس هیات‌مدیره کانون صنعت زنبور عسل کشور خاطرنشان کرد: حذف استاندارد اجباری بر تولید عسل باعث توقف صادرات عسل شد. عفت رییسی سرحدی با اشاره به دلایل توقف صادرات عسل، گفت: عسل ایران جزو طبیعی‌ترین عسل‌های تولید شده در جهان محسوب می‌شود که همواره مشتریان خاص خود را داشت. وی خاطرنشان کرد: در سال 1399 زنبوداران موفق شدند پس از 20 سال استاندارد عسل را اجباری کنند. اما بعد از گذشت 6 ماه وزیر پیشین جهاد کشاورزی، در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد، با استاندارد اجباری عسل مخالفت کرد و این مساله باعث توقف صادرات این محصول شد. بنا به شنیده‌های ما که نزدیک به واقعیت است وزیری که مسوول امنیت غذایی کشور است تحت تاثیر فشار شرکت‌های تولیدکننده عسل دست‌ساز با این استاندارد مخالفت کرد.

 

ارسال نظر