اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۴۰

می توان دو برابر واردات  لوازم خانگی ایرانی صادر کرد؟

ایران چطور می‌تواند به صادرکننده لوازم خانگی تبدیل شود؟ محدودیت خروج سرمایه، بی‌ثباتی نرخ ارز، سطح حمایت از تولیدات داخلی و سطح بروکراسی به ترتیب بیشترین اثر را بر توسعه صادرات غیرنفتی ایران دارد. در هفته گذشته ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به ایران خبر ساز شد. این هفته رضا فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کرده تا 4 سال دیگر، ایران 2 برابر واردات، لوازم خانگی صادر می‌کند. به گفته وزیر صمت، باید تا سال آینده نسبت صادرات به واردات به ۵۰ درصد برسد و معادل ۵۰ درصد واردات قطعات، صادرات داشته باشیم‌. همچنین این نسبت باید در سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل و در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر شود. این به این معناست که تا پایان عمر دولت سیزدهم، ایران به یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده لوازم خانگی در منطقه تبدیل شده است. اما مسیر چیست و چه مهره‌هایی در این بازی اثرگذارند؟ به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، توسعه صادرات غیرنفتی، به ویژه در بخش صنایع، متاثر از عوامل مختلفی است و ریسک‌های سیاسی یکی از این عوامل است. ریسک‌های سیاسی از جمله عوامل اثرگذار بر توسعه صادرات غیرنفتی در کشورهاست که از دهه 1960 در ادبیات اقتصادی جهان بررسی شده است. درآغاز، به این دلیل که ریسک‌های سیاسی بیشتر بر کسب وکار شرکت‌های چندملیتی امریکایی و سرمایه‌گذاران در کشورهای دیگر اثر می‌گذاشت، کمتر کسی به اثر آن بر صادرات توجه می‌کرد. اما اکنون اثر ریسک‌های سیاسی بر صادرات هم مورد توجه قرار گرفته است. جنگ‌ها، کودتاها، تحریم، ملی شدن‌ها، بحران‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر مبادلات تجاری در کشورهای مختلف اثر می‌گذارد و این پژوهشگران را بر آن داشته تا اثر ریسک‌های سیاسی در کشورهای مبدا و مقصد بر صادرات را بررسی کنند.یک بررسی ایرانی با پرسش از جامعه مدیران و کارشناسان حوزه صادرات بین‌الملل در شرکت‌های نمونه صادراتی در 5 سال اخیر که مشتمل بر 160 شرکت است، به نتایج مهمی درباره ریسک‌های سیاسی اثرگذار بر توسعه صادرات غیرنفتی ایران رسیده است.این بررسی نشان می‌دهد محدودیت خروج سرمایه، بی‌ثباتی نرخ ارز، سطح حمایت از تولیدات داخلی و سطح بروکراسی به ترتیب بیشترین اثر را بر توسعه صادرات غیرنفتی ایران دارد و همچنین تعرفه‌های سنگین بر واردات، تحریم‌های بانکی کشور میزبان توسط سیستم بانکی بین‌المللی و بروز جنگ یا حالت جنگی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر توسعه صادراتی غیرنفتی ایران است.

تهاتر دام زنده با نهاده غیرممکن است

رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: بانک‌های کشورها با ما مراوده مالی ندارند، این مهم صادرات دام را دشوار کرده و از آنجایی که صادرات دام هزینه‌بر است از قرنطینه 14 روزه آن گرفته تا اجاره دامداری، کارگر، هزینه‌های دامپزشکی و.... صادرات صرف مالی ندارد. به گزارش «ایلنا» منصور پوریان، درباره روند صادرات دام زنده، گفت: چند وقتی است که در خصوص صادرات دام سبک و سنگین بحث‌هایی مطرح شده اما هنوز از چگونگی نحوه صادرات آن شیوه نامه‌ای ارایه نشده است.

وی با بیان اینکه مسوولیت صادرات به شرکت پشتیبانی امور دام واگذار شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته نیز در بیشتر فصول صادرات دام از سوی معاونت‌های بازرگانی وزارت صمت صورت می‌گرفت و بخش خصوصی و دامدارانی که دارای کارت بازرگانی بودند دام مشخصی را صادر می‌کردند. این فعال اقتصادی ادامه داد: صادرات دام زنده ملزوم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دامپزشکی است. وی با بیان اینکه نمی‌توان برای کشور مقصد تعیین تکلیف کرد که چه دامی را خریداری کنند، افزود: ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند که دام عشایر صادر شود اما ما نمی‌توانیم برای کشور مقصد تعیین کنیم آنها خود با توجه به نیاز خود خریداری می‌کنند.

 

ارسال نظر