اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۹۹

واردات خودرو قانونی شود  مکلف به اجرا هستیم

وزیر صمت گفت: اگر طرح واردات خودرو نهایتا تبدیل به قانون شود ما مکلف به اجرا خواهیم بود اما نظر شخصی من و رسمی وزارت صمت عدم واردات در شرایط فعلی کشور است. رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به این سوال که اگر طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان تصویب و در نهایت تبدیل به قانون شود واکنش وزارت صمت که پیش از این نسبت به واردات موضع منفی گرفته بود چه خواهد بود، اظهار کرد: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی یک بحث دیگر است. مسلماً هر چه در قالب قانون تصویب شود ما مجری آن خواهیم بود. وزیر صمت افزود: اما نظر کارشناسی من به عنوان مقام مسوول در حوزه صنعت و البته نظر رسمی وزارت صمت این است که واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است و همانطور که صادرات می‌کنیم باید واردات هم انجام دهیم اما این فرآیند باید هوشمندانه باشد. وی ادامه داد: بنابراین وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تأمین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم. فاطمی امین گفت: در شرایط فعلی که منابع ارزی محدود است اگر این منابع صرف واردات خودرو شود منجر به افزایش نرخ ارز و گرانی برای همه مردم خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که اگر تبدیل به قانون شود واکنش شما چیست گفت: اگر واردات خودرو تبدیل به قانون شد قطعاً ما ملزم و مکلف به اجرا خواهیم بود اما نظر شخصی من و نظر رسمی وزارت صمت این است که نباید در دوران گذار تصمیمی بگیریم که یک بخشی به نظرمان بهبود یابد و بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند.

جزییات پرداخت  ۳ نوع تسهیلات به تولیدکنندگان

ایسنا | رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت از پرداخت سه نوع تسهیلات به تولیدکنندگان خبر داد و جزییات نحوه دریافت آنها را تشریح کرد. یداله صادقی، با بیان اینکه عمده مشکل تولیدکنندگان مربوط به سرمایه در گردش و تامین نقدینگی است، گفت: در حال حاضر سه نوع تسهیلات، شامل جهش تولید، طرح تام و رونق تولید از طریق سامانه بهین یاب ارایه می‌شود. به گفته وی متقاضیان دریافت هر سه نوع تسهیلات باید از طریق ورود به سامانه بهین یاب اقدام کنند. البته برای دریافت تسهیلات جهش تولید و طرح تام، رشته فعالیت‌های صنعتی اولویت‌بندی شده و متقاضیانی که در طبقه‌بندی تعریف شده، در سامانه قرار می‌گیرند، از طریق هماهنگی بین بانک و صندوق توسعه ملی و وزارت صمت تسهیلات دریافت خواهند کرد. رییس سازمان صمت تهران با بیان اینکه در طرح رونق تولید اولویت وجود ندارد، اظهار کرد: متقاضیان تسهیلات رونق تولید می‌توانند با مراجعه به سامانه، درخواست خود را ارایه کنند تا در کارگروه مطرح شود و بانک‌ها نیز بر اساس تکلیف خود منابع مورد نیاز را تامین کنند. صادقی درباره مراحل کارسامانه در زمینه پرداخت تسهیلات نیز گفت: متقاضی باید درخواست خود را ارایه کند تا بعد از پردازش اولیه از سوی سامانه، به صورت سیستمی به بانک ارجاع و بعد از توافق بانک گزارش آن از طریق سامانه ارایه شود. این درخواست‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که بانک‌ درخواست‌ها را اجرا نکند، جریمه خواهد شد.

جوجه‌ریزی مرغ مادر  تا یک‌سوم کاهش یافت

ایلنا | نایب‌رییس کانون سراسری مرغداران گوشتی اظهار داشت: مجوز واردات جوجه مرغ مادر از شهریور سال گذشته از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا تمدید نشد و همین مساله باعث شد که ما نتوانیم در کشور در بحث واردات جوجه مرغ مادر درست عمل کنیم و حجم جوجه‌ریزی مرغ مادر در ماه‌های مرداد تا مهر حدود یک سوم کاهش پیدا کرد و تبعات این مساله را هم‌اکنون در قیمت و کمبود مرغ گوشتی در بازار مشاهده می‌کنیم. حبیب‌الله اسدالله نژاد نایب‌رییس کانون سراسری مرغداران گوشتی، در گفت‌وگو با ایلنا، درباره علت گرانی مرغ در روزهای اخیر، گفت: هم‌اکنون شاهد اختلاف قیمت 2 هزار تومانی بین نرخ مصوب و نرخ فروش مرغ در بازار هستیم که این افزایش قیمت مورد تایید ما نیست. وی با اشاره به سودجویی دلال‌ها در مسیر کشتارگاه‌ تا واحدهای صنفی، افزود: قیمت تمام شده مرغ با توجه به قیمت فعلی جوجه و افزایش قیمت مولفه‌های تولید ازمصوبه قبلی کیلویی ۲٠ تا ۲۱ هزار تومان است که قیمت مرغ گرم در واحد صنفی هم با این حساب حدود ۳٠ هزارتومان می‌شود که ما خواهان اصلاح قیمت‌ها هستیم. به گفته این فعال اقتصادی، مشکلات افزایش قیمت مرغ ناشی از نبود تناسب بین تولید جوجه و مصرف آن است. در تولید جوجه هم در ده سال گذشته همواره این وضعیت وجود داشته است. اسدالله نژاد در ادامه درباره میزان تولید مرغ گوشتی در کشور، گفت: در حال حاضر مرغ گوشتی کمتر از نیاز داخلی تولید می‌شود این در حالی است که ما در سال‌های گذشته مازاد تولید داشتیم و مازاد تولید به کشورهای عراق و چند کشور همسایه صادر می‌کردیم. وی درباره دلیل ایجاد شدن این مشکلات، گفت: مجوز واردات جوجه مرغ مادر از شهریور سال گذشته از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا تمدید نشد و همین مساله باعث شد که ما نتوانیم در کشور در بحث واردات جوجه مرغ مادر درست عمل کنیم و حجم جوجه‌ریزی مرغ مادر در ماه‌های مرداد تا مهر حدود یک سوم کاهش پیدا کرد و تبعات این مساله را هم‌اکنون در قیمت و کمبود مرغ گوشتی در بازار مشاهده می‌کنیم.

 

ارسال نظر