رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۲۲

فروش سیمان خارج از بورس ممنوع است

ایلنا |معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهده شود به‌شدت برخورد می‌کنیم. اسدالله کشاورز با بیان اینکه عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود، افزود: هم‌اکنون به غیر از ۵ واحد تولیدی که نیمه فعال یا غیر فعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و از طریق بورس عرضه سیمان صورت می‌گیرد. وی در این خصوص اضافه کرد: مصرف‌کنندگان سیمان به ۳ بخش تقسیم می‌شوند که شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش هستند که بیشتر آنها در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بیان کرد: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهد شود به‌شدت برخورد می‌کنیم.

کشاورز همچنین گفت: با توجه به ظرفیت تولید هر واحد تولیدکننده، کف عرضه‌ مشخص و برای اجرا به واحدهای تولیدکننده ابلاغ شده است. در این برنامه تمام مراحل تولید و عرضه به صورت مکانیزه و فیزیکی با همکاری سازمان حمایت رصد و پایش می‌شود. وی ادامه داد: با اقدامات وزارت صمت و وزارت نیرو حدود ۸۰ درصد سیمان مصرف کارخانجات و نیاز داخل تأمین شده است. عبدالرضا شیخان«دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان» مهمان دیگر برنامه گفت: هر هفته در بورس بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان عرضه می‌شود که نیاز کشور در بهترین حالت حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ماه است. سید جواد جهرمی«معاون عملیات و نظارت بورس کالا» نیز در این برنامه، تصریح کرد: بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی است و در افزایش یا کاهش قیمت کالاها مداخله‌ای ندارد و صرفا گزارشگر فعالیت عرضه و تقاضا در بازار است.

شرایط واردات موز تغییر کرد

تسنیم | واردات موز به‌ازای ارز به دست‌آمده از صادرات سیب درختی مجاز و این شرط به دیگر شرایط واردات این محصول اضافه شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی طی مکاتبه‌ای شرایط ترخیص محموله‌های موز را به معاونت فنی گمرک ایران ابلاغ کرد و در شرایط واردات این محصول تغییر ایجاد کرد که به‌نظر می‌رسد شرایط واردات سخت‌تر شده است. براین‌اساس، ثبت سفارش، تمدید ثبت سفارش و ترخیص محموله‌های موز از محل اظهارنامه‌های (پروانه‌شده)، سیب درختی در بازه زمانی اول بهمن‌ماه سال 1398 تا دوم اسفندماه سال گذشته که زمان فعال شدن ثبت سفارش موز است، بلامانع خواهد بود. همچنین ثبت سفارش و تمدید ثبت سفارش موز از محل اظهارنامه‌های بازه زمانی سوم اسفندماه سال 1399 به بعد سیب درختی تا شش ماه بعد از تاریخ اظهارنامه صادراتی بلامانع است. ترخیص محموله‌هایی که با این شرایط ثبت سفارش و وارد گمرک شده است نیز مشکلی نخواهد داشت. طبق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک، ترخیص محموله‌های موز برای درخواست‌هایی که قبل از تاریخ این ابلاغیه (24 شهریور 1400)، با رعایت ضوابط تعیین‌شده ثبت سفارش شده‌اند چنانچه دارای تأییدیه گمرک اجرایی مبنی بر صادرات سیب درجه‌یک و درجه‌دو باشد می‌تواند با برخورداری از مفاد 5 مندرجات ذیل یادداشت فصل هشتم کتاب مقررات صادرات و واردات بلامانع باشد. به‌ازای صادرات 1.5 کیلوگرم سیب درختی و صادرات یک کیلوگرم کشمش و صادرات دو کیلوگرم پرتقال، حقوق ورودی یک کیلوگرم موز معادل پنج درصد ارزش تعیین می‌شود. بر اساس شرایط تعیین‌شده اگر محموله‌های وارداتی فاقد تأییدیه گمرکات اجرایی بود باید برای ورود آن 20 درصد حقوق ورودی پرداخت شود. همچنین ثبت سفارش موز از تاریخ این ابلاغیه، صرفاً به‌ازای استفاده ارز حاصل از صادرات سیب درجه یک و دو با امکان برخورداری از مفاد پنج مندرجات ذیل یادداشت فصل هشتم مجاز است. بنابراین گزارش بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده بود که واردات موز حتماً در قبال صادرات سیب درختی باشد، اما آنچه در چند ماه اخیر اتفاق افتاد نشان داد که بانک مرکزی و وزارت صمت نسبت به تأیید منشأ ارز و صدور ثبت سفارش موزهایی اقدام کردند که شرط صادرات سیب در قبال آن رعایت نشد.

نسخه اتوماتیک تارا  به زودی به بازار می‌آید

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از تحویل تعهدات تارا اتوماتیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد. بابک رحمانی با بیان اینکه پس از تعیین قیمت محصول تارا اتوماتیک توسط شورای رقابت، نسبت به صدور دعوتنامه مشتریان اقدام خواهد شد، تصریح کرد: قیمت محصول تارا دستی در مصوبات قبلی شورا تعیین شده و خودروهای مشتریان نیز با قیمت مصوب در حال تحویل است، بنابراین قیمت محصول تارا دستی برای نیمه نخست امسال مشخص بوده و بخشنامه پیش فروش این محصول که از روز ۲۸ شهریورماه فعال شده نیز مطابق با مصوبات نهادهای ذیربط است. وی از استقبال بالای مشتریان برای طرح پیش فروش با وجود تحویل آن در ۸ تا ۱۲ ماه آینده خبر داد و گفت: تارا دستی از محصولات ایمن و به روز ایران خودرو است که با توجه به مزایای مختلفی که در خودروهای هم‌کلاس خود دارد در بدو ورود به بازار مورد استقبال قابل توجه مردم قرار گرفته است. رحمانی با اشاره به ارزندگی تارا و مناسب بودن آن برای خانواده‌های ایرانی و سفرهای شهری و جاده‌ای، تصریح کرد: همان‌گونه که در بخشنامه پیش فروش ذکر شده، قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل مشخص خواهد شد.

 

ارسال نظر