۱۵ دستور دادستانی برای تعیین تکلیف ۶۰۰۰ کامیون دپو شده

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۷۶

سرانجام بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی و سرگردانی صاحبان کامیون‌های وارداتی و دپوی ۶۰۰۰ دستگاه در گمرکات، با ورود دادستانی و صدور مصوباتی در این رابطه با تعیین مهلت، دستگاه‌های مربوطه مکلف به تعیین تکلیف و ترخیص این کامیون‌ها شدند. به گزارش ایسنا، ماجرای کامیون‌های وارداتی به مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برمی‌گردد که در همین رابطه در سال ۱۳۹۸ و براساس ماده ۳۰ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه، شرایط واردات این کامیون‌ها از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی به گمرک اعلام می‌شود و بعد از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌هایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تایید منشأ این کامیون‌ها را مشخص و ابلاغ می‌کنند. اما به هر صورت جهت ترخیص این کامیون‌ها مجوزهایی مانند تاییدیه سازمان ملی استاندارد یا محیط زیست نیز لازم است که گمرک بتواند بعد از کنترل، در کنار رعایت مقررات نسبت به ترخیص اقدام کند.

     دپوی ۳۶۴۳ دستگاه تا دو ماه پیش

ولی در ادامه این جریان با موانع بسیاری و اعتراض صاحبان این کامیون‌ها مواجه شد و اختلاف نظرهایی بین دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک و وزارت راه و شهرسازی وجود داشت و مانع از ترخیص این کامیون‌ها بود؛ به‌طوری که در تیرماه سال جاری گزارش معاون فنی گمرک ایران نشان داد که ۳۶۴۳ دستگاه کامیون در گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از آنها حتی به گمرک اظهار نشده و ۱۰۸۴ دستگاه نیز علی‌رغم اظهار امکان ترخیص پیدا نکرده بود.

     دو طرف توافق کردند  ولی باز هم اتفاقی نیفتاد

براین اساس جهت رفع موانع، پیشنهاداتی از سوی گمرک به سازمان راهداری ارایه شد که از جمله آن ارایه شماره شاسی کامیون‌های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری با ناجا، پذیرش مغایرت‌های جزئی در مشخصات کامیون‌ها با اسناد ابرازی، موکول کردن ارایه کدرهگیری بانک به بعد از ترخیص کامیون از گمرک و همچنین استقرار نمایندگان سازمان راهداری در راستای رفع مشکلات موجود بر سر راه ترخیص کامیون‌های وارداتی بود که در نهایت دو پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفت.

     ورود دادستانی و اخذ تصمیم 

اما در روز‌های اخیر معاونان دادستان تهران طی بازدیدی از گمرک در جریان کامیون‌های وارداتی قرار گرفتند و در این رابطه تصمیماتی اتحاذ شده است.بر این اساس، معاون فنی گمرک طی گزارشی به دادستان عمومی و انقلاب تهران ابعاد مختلف این موضوع و مصوبات مربوطه را اعلام کرده است. نکات مورد توجه در این موضوع، افزایش تعداد کامیون‌ها به ۶۰۰۰ دستگاه، برند کامیون‌ها، موانع ترخیص، وظایف وزارت راه و شهر‌سازی و مهلت سه روزه، جریان وظایف وزارت صمت، تکلیف بانک مرکزی در وثیقه، وظایف محیط زیست و استاندارد، تکالیف چند گانه گمرک در ترخیص کامیون‌های دپو شده و مهلت ۴ روزه برای انبارها بوده است.

 

ارسال نظر