پشت پرده ترخیص رمدسیویرهای غیرمجاز

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۴۹

تعادل - گروه تجارت |

معاون گمرک درباره محموله رمدسیویرها شفاف‌سازی کرد. مهرداد ارونقی با بیان اینکه تنها درخواست بنده تعیین تکلیف این محموله‌ها بوده و اصراری بر ترخیص نداشته است در اظهاراتی گفت: وزارت بهداشت اجازه ترخیص یک محموله ۲۰۰هزار بسته‌ای رمدسیویر را به گمرک نداد. معاون فنی گمرک، در گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح دلایل دپوی دارو و اقلام بهداشتی در گمرک پرداخت. مهرداد ارونقی بیان کرد: بارها گفته‌ام که فرایند تجارت در کشور درست نیست، افزود: فرایند تجارت نیاز به بازنگری از ابتدا تا انتها را دارد. معاون گمرک ایران در ادامه بیان کرد: معتقدم صاحبان کالا نباید بدون مجوز کالایی را وارد کند، از سوی دیگر بروکراسی‌های زائد باید حذف شود. 

ارونقی درباره موضوع ترخیص رمدسیویرهای غیرمجاز هم به ارایه توضیحاتی پرداخت وتوضیح داد: گفته شده گمرک برای ترخیص این رمدسیویرها اصرار داشته اما در هیچ مصاحبه و هیچ زمانی اصرار به ترخیص نداشتم، بلکه در نامه منتشر شده قید کردم که وزارت بهداشت نسبت به تعیین تکلیف این دارو و ترخیص و عدم ترخیص آن تصمیم بگیرد. ارونقی تاکید کرد: درباره محموله رمدیسیورها تنها درخواست بنده تعیین تکلیف این محموله بود و اصراری بر ترخیص نداشتم. او با تاکید بر اینکه سه روز است که درباره موضوع ترخیص رمدسیویرها در بازرسی جواب و توضیح می‌دهم، گفت: تمام مجوزهای وزارت بهداشت برای ترخیص کالا در بستر سامانه است و اگر مجوز از طریق سامانه به دست گمرک به دست ما نرسد، قابل ترخیص نیستند بنابراین کاملا از طریق سامانه به وزارت بهداشت متصل هستیم.

اما به گفته ارونقی، رییس اداره بازرسی فنی دارو طی نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کرده هیچ‌یک از خطوط تولید شرکت هندی رمدسیویر مورد تایید ما نیست. بنابراین وقتی وزارت بهداشت اعلام می‌کند کالای موجود در انبار فرودگاه امام خمینی مشکل دارد و مورد تایید نیست چگونه درخواست ترخیص دارد؟ معاون فنی گمرک ایران در عین حال اعلام کرد وزارت بهداشت اجازه ترخیص به یک محموله ۲۰۰ هزار بسته‌ای رمدسیویر را نداده است.

این در حالی است که به گفته معاون فنی گمرک، در تاریخ ۴مرداد ماه سال جاری رییس اداره فنی بازرسی دارو در نامه‌ای درخواست داده که هیچ از محصولات این شرکت هندی ترخیص نشود؛ یعنی این کالا مردود هستند اما سازمان غذا و دارو در تاریخ 6 مردادماه نامه‌ای ارسال کرد مبنی بر اینکه همان رمدیسیور از همان برند هندی ترخیص شود. معاون گمرک ایران تاکید کرد: تمام این رمدیسیورها در انبارهای عمومی دپو شده بودند و نگهداری این محموله بر عهده انبارهای عمومی است و نه گمرک. او با بیان اینکه بارها اعلام کرده‌ام که تمام سازمان‌ها باید در ترخیص داروها در این شرایط کرونایی اهتمام داشته باشند، گفت: هیچ‌وقت به تنهایی از وزارت بهداشت در این رویه انتقاد نکردم و اعلام کردم همه سازمان‌ها باید همکاری داشته باشند و حتی از گمرک هم انتقاد داشتم.

     گمرک شهریار  گورستان کامیون‌های وارداتی 

وی با بیان اینکه تا زمانی که موضوعی رسانه‌ای نشود، مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: این قدرت رسانه است؛ تا زمانی که موضوعی رسانه‌ای نشود، مشکل آن برطرف نمی‌شود، چندی پیش با مشکل ترخیص برای ۵٠٠تن مواد اولیه در طول دو سال مواجه بودیم اما بلافاصله پس از رسانه‌ای کردن این موضوع ساعت ١٢ شب با من تماس می‌گیرند تا مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که بیش از ١٠نامه به دستگاه‌های مربوطه برای ترخیص این کالا ارسال کرده بودم. 

ارونقی همچنین درباره عدم ترخیص ۴هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور گفت: ۴ هزار دستگاه کامیون سه سال کارکرده با مجوز وارد کشور شده که رانندگان برای تهیه آنها تمام زندگی خود را فروختند و امروز گمرک شهریار با ٨٠٠ کامیون ترخیص نشده به گورستان کامیون‌های وارداتی تبدیل شده است. وی افزود: علی رغم دستور معاون دادستانی هنوز تصمیمی برای ترخیص این کامیون‌ها نگرفتند.

معاون گمرک ایران ادامه داد: می‌گویند ارونقی سرم‌ها را بدون مجوز ترخیص کرده؛ اما وزارت بهداشت در تاریخ ٢١ مردادماه در نامه‌ای ضمن تشکر از من برای اقدامات انجام شده برای ترخیص و حمل یکسره دارو در شرایط حال حاضر، درخواست ترخیص بدون تشریفات این سرم‌های وارداتی از یک شرکت ترکیه‌ای را از گمرک شهریار داشت. اما در تاریخ ٢۵ مرداد ماه نامه دیگری ارسال شده مبنی بر عدم ترخیص این سرم‌ها؛ در نهایت هم مدعی هستند بنده بدون مجوز این سرم‌ها را ترخیص کرده‌ام. با این توضیحات به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت برای فرار از پاسخگویی و رفع اتهام، دچار تناقض گویی هم در رفتار و هم درعمل شده است، که لازم است در این زمینه به جای فرار رو به جلو پاسخگو باشد. 

البته «سید حیدر محمدی» مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: صحبت‌هایم را با طرح چند سوال شروع می‌کنم؛ اول اینکه این کالاها در گمرک رسوب کرده یا انبارهای عمومی؟ که اگر در انبارهای عمومی باشد رییس انبارهای عمومی باید پاسخگو باشد نه گمرک. وی افزود: سوال دوم این است که چرا بعد از اینکه سامانه‌های همه وزارتخانه‌ها به هم وصل شد و سامانه جامع تجارت تشکیل شد هیچ‌وقت گمرک حاضر نشده اطلاعات موجودی کالاهایی که در اختیار انبارهای عمومی می‌باشد را به نهادهای تخصصی مثل وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و وزارت صمت قرار دهد؟


 

ارسال نظر