اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۵۳

جزییات واردات ۴۰،۲ میلیون دوز واکسن کرونا

طبق اعلام گمرک ایران از نیمه بهمن سال ۹۹ تا ۱۴ شهریور سال جاری ۴۶ محموله واکسن کرونا به کشور وارد شده است. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در نامه‌ای به شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو، جزییات واردات واکسن را اعلام کرد. بنابر آمار اعلامی، از ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۱۴ شهریور سال جاری ۴۶ محموله واکسن کووید-۱۹ از طریق فرودگاه امام‌خمینی وارد کشور شده و پس از انجام فوری تشریفات گمرکی به‌طور حمل یکسره شبانه روزی و از پای پرواز به‌طور مستقیم تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است. بر اساس این گزارش، طی این مدت ۴۰ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۴ دوز واکسن از کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه کره جنوبی و هند وارد ایران شده است.

بررسی جزییات محموله‌های وارداتی واکسن نشان می‌دهد که بیشترین محموله به واکسن سینوفارم از چین با ۲۶ محموله حاوی ۳۱ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۶۸۴ دوز اختصاص دارد. در سایر محموله‌های وارداتی، سه محموله واکسن آسترازنکا از ژاپن به تعداد دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دوز وارد شده است. همچنین یک محموله واکسن از ایتالیا (کوواکس) به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز، یک محموله آسترازنکا (کوواکس) با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوز و همچنین محموله دیگری از کوواکس از کره جنوبی با ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز وارد ایران شده است‌. در سایر محموله‌های وارداتی، ۱۱ محموله اسپوتنیک به تعداد یک میلیون و ۴۵ هزار دوز از روسیه و همچنین دو محموله دیگر از این کشور از واکسن آسترازنکا به تعداد ۹۶۳ هزار دوز وارد شده است. یک محموله نیز واکسن هندی (بهارات) به تعداد ۱۲۵ هزار دوز در بین واکسن‌های وارداتی به ایران قرار دارد.

افزایش 200درصدی قیمت سویای وارداتی با دلار 4200 

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت سویا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 200 درصد افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که این کالا با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود. قاسمعلی حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از افزایش قیمت سویا خبر داد و گفت: قیمت سویا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 200 درصد افزایش یافته است. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: قیمت هر کیلوگرم سویا در سال گذشته 6800 تومان بود که اکنون قیمت هر کیلوگرم آن با توجه به کیفیت بین 19 هزار و 500 تا 22 هزار تومان است. وی با بیان اینکه سویا با ارز دولتی 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، گفت: سویا به عنوان یک دانه روغنی، کالایی وارداتی است که بعد از روغن کشی در کارخانجات سویا خوراکی استحصال می‌شود. حسنی با بیان اینکه در مورد این کالا گران فروشی صورت می‌گیرد، گفت: هر کالایی که با ارز دولتی وارد می‌شود، به دلیل آنکه یک ششم قیمت واقعی قیمت‌گذاری می‌شود، از آن سوءاستفاده می‌شود و در بازار به چندین برابر قیمت تمام شده وارداتی فروخته می‌شود.


 

ارسال نظر