روی خط خبر

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۱۰

اصابت ارز ترجیحی  به تولید  و سفره مردم

مهر |هرویک یاریجانیان عضو کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی نه‌تنها هیچ‌گونه اثر مثبتی بر بازار و اقتصاد کشور نگذاشت، بلکه در بعضی موارد تأثیر معکوس گذاشت. در واقع کمبود نهاده‌های دامی، دارو و دیگر اقلام اساسی در کشور به راحتی حس می‌شد که نشان از سوءمدیریت در اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد. متأسفانه حجم بسیار زیادی از منابع ارزی ما در راستای اجرای این سیاست هدر رفت. اگر این مبالغ به مساله تولید اختصاص پیدا می‌کرد، قطعاً می‌توانستیم تحول اقتصادی فوق‌العاده‌ای را رقم بزنیم. مثلاً ما در تولید آبگرمکن با کشورهای اروپایی رقابت می‌کنیم. اگر این یارانه ارزی به جای آنکه به واردکننده برسد، به تولیدکننده اختصاص می‌یافت، اوضاع تولید به مراتب بهتر از شرایط حال حاضر می‌شد. این عضو اتاق بازرگانی در رابطه با مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: متأسفانه چگونگی مصرف ارز ترجیحی توسط واردکنندگان، رهگیری نشد؛ بنابراین آمار دقیقی از اینکه چه میزان از این ارزها صرف واردات شد و چه قدر از آن سر از بازار آزاد در آورد، نداریم. اما آن چیزی که مسلم است، این است که کالاهای اساسی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف‌کننده نرسید. وی در رابطه با فسادزا بودن سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: از سوییس گرفته تا ژاپن، هر جای دنیا ارز تک‌نرخی نباشد، فسادزا خواهد بود. در کشورهایی که نام بردم، شفافیت اقتصادی بسیار زیاد است، اما حتی اگر در این کشورها این سیاست ارزی اجرا شود، قطعاً شاهد فساد و رانت خواهیم بود؛ زیرا از واردکننده‌ای که بستر فساد برایش مهیا است، نمی‌توان انتظار خداترس بودن داشت. وی با اشاره به ضربات جبران‌ناپذیر ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد و تولید کشور افزود: متأسفانه به واسطه این موضوع، فضای رقابتی برای تولیدکننده داخلی از بین رفت. چرا که واردکننده در تمامی مراحل تأمین کالا، از ارز ۴۲۰۰ بهره‌مند می‌شود، ولی تولیدکننده باید مدام مالیات بدهد و این‌گونه است که هزینه‌های تولید بالا رفته و فضای رقابت با کالای وارداتی، برچیده می‌شود. وی ادامه داد: بنده معتقد هستم اگر مسوولان می‌خواهند به تولید کشور بیشتر اهمیت دهند، باید ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز چندنرخی را حذف کنند. چرا که اعطای یارانه به ابتدای زنجیره، هیچ‌گونه عایدی برای مصرف‌کنندگان نداشته است. به گفته یاریجانیان، با گذشت بیش از سه سال از تصویب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان کالای اساسی، اکنون اغلب اقلام از سایه ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده‌اند، که این موضوع بیانگر پی بردن مسوولان به ناموفق بودن این سیاست ارزی است. به گمان بسیاری از کارشناسان، این هزینه هنگفت می‌توانست در بخش تولید صرف شود تا پیامدهای مثبت بسیاری را نصیب اقتصاد کشور کند، اما با اعطای این ارز به واردکنندگان و اجرای سیاست شکست‌خورده ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیشترین ضربه به تولید و قدرت خرید مردم زده شد.

افزایش قیمت برنج ایرانی تا 46 هزار و500

ایسنا | در ادامه افزایش قیمت برنج از بیش از یکسال گذشته تاکنون، هر کیلو برنج ایرانی در ماه گذشته تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم فروش رفته است. مدت‌هاست که آمارهای رسمی و البته آنچه در بازار می‌گذرد، بیانگر روند افزایشی قیمت برنج اعم از داخلی و خارجی است؛ به‌طوری که گاهی تا ۱۰۰ درصد و بالاتر نیز رشد قیمت آن ثبت شده است. طی ماه‌های اخیر از سرعت رشد قیمت برنج در مقاطعی کاسته شده اما به هر صورت روند همچنان افزایشی پیش می‌رود. بررسی آماری که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرده بود در رابطه با برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به‌طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰0 تومان فروش رفته، اما این کالا تا ۴۶هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده، در حالی که در مردادماه پارسال هر کیلو برنج ایرانی به‌طور متوسط حدود ۲۷هزارتومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به ۳۷ هزار و ۳۳۰۰ تومان رسیده بود. براین اساس، برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است. اما در مورد برنج خارجی که عمده افزایش قیمت آن از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومان از این کالا شروع و ادامه‌دار شد آمار از این حکایت دارد که هرکیلو در مردادماه سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده، امادر تیرماه امسال ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در مردادماه به ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است، برنج وارداتی تا کیلویی ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان هم فروش رفته است. براین اساس، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به تیرماه ۱.۳ و در مقایسه با مرداد ماه پارسال ۳۸.۷ درصد است.

تجارت با امارات از مرز یک میلیارد دلار گذشت

تسنیم | رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات متحده عربی اعلام کرد: ارزش مبادلات تجاری دو کشور در پنج ماهه اول سال جاری (۲۱ مارس تا ۲۲ اوت)، بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است. بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به امارات متحده در مدت 5 ماه 380 میلیون دلار و واردات آن 1.07 میلیارد دلار بوده است. فرشید فرزانگان، گفت: طبق توافقنامه‌ها و پیش بینی‌ها، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تا پایان سال مالی 2021-2022 تا 20 میلیارد دلار خواهد رسید. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به این کشور، کمترین تأثیر را از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا داشته است. 

 

ارسال نظر