ابهام در صادرات فولاد به افغانستان

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۰۹
ابهام در صادرات فولاد به افغانستان

تعادل |

 برخی منابع خارجی در حالی از توقف صادرات فولاد ایران به افغانستان خبر می‌دهند که به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد، توقفی در صادرات به افغانستان اتفاق نیفتاده و فقط تامین نیاز داخل به فولاد در اولویت کاری شرکت‌های فولادی قرار گرفته است. این درحالی است که یک کارشناس حوزه فولاد عنوان کرده که طبیعتاً با شرایط سیاسی که در افغانستان حاکم شده صادرات فولاد ایران به این کشور متوقف شده است.

      صادرات فولاد متوقف نشده

روز گذشته برخی منابع خارجی از توقف صادرات فولاد ایران به افغانستان به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر این کشور و حضور طالبان خبر دادند، اما عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد با رد این مطلب اعلام کرده که محدودیت صادرات فولاد ایران به همه کشورها به دلیل اولویت تامین نیاز داخل اعمال شده است. رضا شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در این مورد به «خبرگزاری فارس» گفته است: صادرات فولاد ایران به افغانستان متوقف نشده، بلکه برای صادرات فولاد کشور اولویت‌بندی صورت گرفته است، به این صورت که ابتدا باید تأمین نیاز داخل در اولویت کار شرکت‌های فولادی قرار گیرد. به گفته او، با کاهش تخصیص برق به واحدهای فولادی طی دو ماه گذشته و حالا که در سومین ماه قرار داریم، تولید فولاد کشور در این مدت به کمتر از 50 درصد رسیده است. عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد با بیان اینکه سال گذشته حدود 30 میلیون تن فولاد در کشور تولید شد، افزود: ‌حدود 15 میلیون تن از این رقم در داخل مصرف شد. 

به گفته شهرستانی، در حال حاضر با توجه به کاهش تولید فولاد به دلیل قطع برق کارخانه‌ها، به صلاح است که ابتدا نیاز داخل تأمین شود و پس از عادی شدن شرایط، صادرات فولاد از سر گرفته شود. همچنین بنابه اظهارات او، ‌بر این اساس مقرر شد شرکت‌های فولادی ابتدا تعهدات خود را نسبت به عرضه محصولاتشان در بورس انجام دهند و پس از آن برای صادرات اقدام کنند. عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در عین حال تصریح کرده: قبلاً با توجه به بالا بودن میزان تولید فولاد، محدودیت خاصی در مورد صادرات و انجام تعهدات شرکت‌های فولادی اعمال نمی‌شد، اما امسال به دلیل کاهش تولید در پی قطع برق، مقرر شد شرکت‌های فولادی ابتدا تعهدشان را در قبال عرضه کالا در بورس تا پایان مرداد ماه انجام دهند که حالا این مهلت تا پایان شهریور ماه تمدید شده است. شهرستانی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی در صادرات فولاد ایران به افغانستان به دلیل حضور طالبان یا موارد دیگر اتفاق نیفتاده است، گفت: دلیل توقف صادرات فقط بالا بودن تعهد شرکت‌های فولادی به عرضه محصولاتشان در بورس کالا است که این تعهدات مربوط به خرداد ماه به بعد می‌شود. وی میزان تولید فولاد در کشور طی 6 ماهه اول امسال را حدود 14 میلیون تن فولاد پیش بینی کرد و گفت: تولید کارخانه‌ها در تیر و مرداد ماه به دلیل قطع برق، افت 50 درصدی داشته است.

      صادرات فولاد به افغانستان متوقف شد

درحالی شهرستانی خبر توقف صادرات به افغانستان را تکذیب کرده که یک کارشناس حوزه فولاد عنوان کرده که طبیعتاً با شرایط سیاسی که در افغانستان حاکم شده صادرات فولاد ایران به این کشور متوقف شده است. به گفته او، خردادماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ذوب آهن اصفهان یک قرارداد ۴.۳ میلیارد دلاری برای صادرات خطوط ریلی به افغانستان امضا کرده است. شرایط حاصل از حضور طالبان در افغانستان طبیعتاً باعث می‌شود که این قرارداد هم مانند صادرات فولاد به این کشور معلق بماند.  کیوان جعفری‌طهرانی مورد توقف صادرات فولاد ایران به افغانستان به «ایلنا» گفت است: میزان مصرف فولاد در افغانستان خیلی پایین بوده و در واقع سالانه ۱ الی ۱.۵ میلیون تن است که ایران در برخی از زمان‌ها تا ۵۰۰ هزار تن در سال هم صادرات فولاد به افغانستان داشته است. افغانستان در پروژه معدن حاجیگک در نزدیکی کابل که کنسرسیوم هندی-افغانی در سال ۲۰۱۲ مسوول استخراج از این معدن بودند، مجوزی برای تاسیس کارخانه فولاد در دو فاز با ظرفیت ۶‌.۲ میلیون تن اعطا کرد که قرار بود هر فاز با ظرفیت ۳.۱ میلیون تن تاسیس شود هر کدام از آنها هم دو به فاز تقریبا ۱.۵ میلیونی تقسیم می‌شد. در کنار آن هم قرار بود یک نیروگاه برق تاسیس کنند.

بنابر آمار اعلامی او، این ۶.۲ میلیون تن مازاد بر نیاز افغانستان بود و هدف این کشور، علاوه بر تامین نیاز داخلی که حدود یک میلیون تن بود و حتی به علت افزایش نیاز داخلی برای ساخت و ساز به یک و نیم میلیون تن هم می‌رسید، به همسایه‌های شمالی خود نیز صادرات فولاد داشته باشد که این اتفاق نیفتاد و همچنان واردکننده فولاد ماند. بیشتر فولادی که ایران به افغانستان صادر می‌کرد مفتول فولادی و فولاد ساختمانی بود. او در ادامه با اشاره به وضع مالیات بر واردات محصولات نوردی در افغانستان نیز گفته است: بعد از توقف صادرات فولاد ایران به عراق که بیش از همه در مورد محصولات نوردی مانند میلگرد بر اثر وضع قوانین مالیاتی ۹۰ دلار بر تن که باعث از دست رفتن بازار عراق برای ایران شد، بازار افغانستان در این شرایط می‌توانست کمک کند. هرچند که افغانستان نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ بحث عوارض وارداتی محصولات نوردی ایران مانند میلگرد را اعلام کرد. بنابراین صادرات فولاد ما به این کشور از ابتدای سال جاری کاهش قابل توجه یافت.

 

ارسال نظر