رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۱۶

افزایش 38 درصدی قیمت پنیر

فارس | دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: با افزایش 38 درصدی قیمت پنیر، قیمت پنیر در بسته‌بندی‌های 400 گرمی به 20 هزار تومان رسیده است. قاسم‌علی حسنی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به افزایش قیمت پنیر گفت: در دو هفته گذشته قیمت پنیر 400 گرمی 38 درصد افزایش یافته است.دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: پیش از این قیمت مصرف‌کننده پنیر در بسته‌بندی 400 گرمی 14 هزار و 500 تومان بود که اکنون با افزایش 38 درصدی، قیمت این محصول خوراکی به 20 هزار تومان افزایش یافته است. وی بیان داشت: براین اساس هر کیلو گرم پنیر 13 هزار و 750 تومان افزایش یافته است. وی گفت: پنیر مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی است و تولید‌کنندگان بدون مجوز سازمان حمایت اجازه هیچگونه افزایش قیمتی را ندارند. با توجه به سهم اثر شیرخام در تولید محصولات لبنی، قیمت 10 قلم محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی است (شیر، ماست، پنیر) و قیمت این اقلام توسط کمیته مربوط با مسوولیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعیین می‌شود.

افزایش قیمت کالاها از تیر 99 تا 1400

بررسی قیمت برخی کالاهای اساسی نشان می‌دهد که قیمت این اقلام در یک سال گذشته بین 27 تا 79 درصد افزایش یافته است. بررسی قیمت برخی کالاهای اساسی و مهم نشان می‌دهد که قیمت اغلب کالاهای اساسی از تیرماه 1399 تا تیرماه 1400 رشد قابل توجهی داشته است. براین اساس برنج پاکستانی باسماتی از تیرماه 1399 تا تیر ماه 1400 در مجموع 27.4 درصد افزایش قیمت داشته است و از هر کیلوگرم 193 هزار و 794 ریال در تیرماه 99 به هر کیلوگرم 246 هزار و 938 ریال در تیرماه 1400 رسیده است. برنج تایلندی نیز 79.3 درصد افزایش قیمت داشته است و از هر کیلوگرم 88 هزار و 754 ریال در تیرماه 99 به 159 هزار و 133 ریال در تیرماه 1400 افزایش یافته است. براساس این گزارش، برنج طارم اعلا در بازه زمانی تیرماه 99 تا تیرماه 1400 در مجموع 39.4 درصد و برنج داخلی هاشمی درجه یک در همان بازه زمانی 39 درصد افزایش قیمت یافته است. 

شکر سفید که در تیرماه 99 هر کیلوگرم آن به قیمت 83 هزار و 31 ریال بوده در تیرماه 1400 به 134 هزار و 154 ریال افزایش یافته است و به این ترتیب قیمت این محصول 61.6 درصد افزایش داشته است. هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوشت گوسفندی نیز در بازه زمانی یاد شده به ترتیب 49.9 درصد و 34.4 درصد افزایش قیمت داشته است. گوشت مرغ تازه نیز از هر کیلوگرم 167 هزار و 804 ریال در تیرماه 1399 با 57.6 درصد افزایش در تیرماه 1400 به 264 هزار و 477 ریال رسیده است.

واکسیناسیون اصناف هنوز آغاز نشده

نایب‌رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به مشکلات مالی ناشی از کرونا برای اصناف گفت: برخلاف وعده‌ها واکسیناسیون اصناف در هفته جاری هنوز عملیاتی نشده است. ابراهیم درستی، با بیان اینکه علیرغم قول‌های مساعد برای آغاز واکسیناسیون اصناف از هفته جاری هنوز این مهم عملیاتی نشده است، گفت: علیرغم اینکه اصناف طی 18 ماه اخیر بعد شیوع ویروس کرونا هیچگاه خدمات‌رسانی به مردم را متوقف نکردند و به علت مشکلات ناشی از شیوع این بیماری دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند اما درخصوص واکسیناسیون آنها کوتاهی شده است.  نایب‌رییس اتاق اصناف تهران گفت: با توجه به قول مسوولان مقرر شده بود واکسیناسیون اصناف با در اولویت قرار دادن مشاغل پرخطر اصناف از هفته جاری آغاز شود اما تا به امروز این موضوع محقق نشده است. وی با بیان اینکه تجهیزات لازم برای واکسیناسیون اصناف در یکی از مساجد تهران آماده شده است، گفت: امیدواریم مسوولانی که قول داده بودند واکسیناسیون اصناف را از هفته جاری آغاز کنند، به قول خود عمل کنند و در یکی دو روز آینده این اتفاق عملیاتی شود. درستی اظهار داشت: سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور فعال است و این واحدها از بهمن ماه سال 98 یعنی آغاز شیوع ویروس کرونا با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند. وی بیان داشت: در حال حاضر 134 اتحادیه صنفی در استان تهران وجود دارد و اعضای تحت پوشش این اتحادیه که دارای پروانه کسب هستند بالغ بر 400 هزار نفر می‌باشند لذا با احتساب بازرسان و کارمندان اتحادیه‌ها، تعداد افراد مدنظر قرار داده شده برای واکسیناسیون اصناف تهران بیش از 600 هزار نفر تخمین زده می‌شوند.

مصرف برق ادارات چقدر است؟

بر اساس آخرین آمار، ادارات حدود ۲۰۰۰ مگاوات از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند که ۶۰ درصد از این میان یعنی حدود ۱۲۰۰ مگاوات در بخش سرمایشی ادارات مصرف می‌شود.عبدالامیر یاقوتی- مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر- با اظهار امیدواری برای اینکه روزهای باقی مانده تابستان با همراهی مشترکان بدون محدودیت و مشکل سپری شود، گفت: طی روزهای اخیر هم که از دمای هوا کاسته شده است، توجه بیشتر به موضوع سیستم‌های سرمایشی ادارات می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای به صنعت برق و کاهش خاموشی‌های پراکنده‌ای هم که در حال حاضر وجود دارد، داشته باشد. یاقوتی اضافه کرد: در جریان سرکشی‌ها و اخطارها به ادارات در روزهای گرم سال، شاهد کاهش ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق بودیم. در بحث ادارات در کنار نظارت، فرهنگ‌سازی بسیاری باید انجام شود و همچنین با به‌کارگیری سیستم‌های مکانیزه، دمای محیط کار متناسب با شرایط تعدیل شود که در این صورت در مصرف برق تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ارسال نظر