روی خط خبر

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۸۴

مصوبه جدید خودرویی  شورای رقابت 

فارس | شورای رقابت در مورد نحوه محاسبه قیمت خودروهای پیش فروش شده مصوبه جدیدی صادر کرد. در چهارصد و هفتاد و سومین جلسه شورای رقابت در خصوص شرایط ثبت نام و قرعه کشی خودرو توسط شرکت‌های خودروساز داخلی تصمیماتی اتخاذ شد. بر این اساس، اعضای شورا در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کردند چنانچه مراجع ذی صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است. طبق مصوبه شورای رقابت، در این صورت سهمی از خودرو که 

پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.

تولید ۲۹۲ هزار دستگاه خودرو تا پایان تیر

ایرنا|  بررسی آمارهای منتشر شده رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است. با توجه به تولید ۲۹۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در چهار ماهه نخست سال ۹۹، تولید خودرو در مدت مشابه امسال افت یک درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت خودروسازان داخلی ۲۲ هزار و ۴۱۵ دستگاه وانت تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال افت ۱۱.۳ درصدی نشان می‌دهد. همچنین در  چهار ماهه امسال ۵۳۸ دستگاه اتوبوس، مینی‌ بوس و ون تولید شد که در مقایسه با آمار چهار ماهه پارسال افت ۱.۱ درصدی داشته است. در بخش خودروهای کشاورزی، اما کارخانجات داخلی رشد ثبت کردند. تا پایان تیرماه امسال پنج‌هزار و ۹۳۷ دستگاه تراکتور توسط شرکت‌های داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۴ درصدی نشان می‌دهد. همچنین کمباین‌سازان با تولید ۲۱۶ دستگاه کمباین، رشد ۳۰.۹ درصد رقم زدند.

قیمت پراید را مالکان آن در بازار تعیین می‌کنند

مهر | معاون سایپا گفت: قیمت‌هایی که برای خودروها در بازار آزاد اعلام می‌شود، به‌نوعی عددسازی دلالان و واسطه‌ها است و قیمت مصوب خودرو در شرکت‌های خودروساز بسیار کمتر از این اعداد است. حسین کاظمی طرقی افزود: در روزهای اخیر قیمت پراید همچون سایر خودروها در بازار دچار نوسان شده که متأسفانه برخی آن را منتسب به سایپا دانسته‌اند، این در حالی است که سایپا یکسال است که تولید انواع پراید را متوقف کرده و خودرو پراید را به بازار عرضه کرده و پس از آن هیچ فروشی نداشته است. وی ادامه داد: همان‌گونه که پیشتر نیز بارها اعلام کرده‌ایم، قیمت بازار خودروها توسط واسطه‌ها و سودجویان تعیین می‌شود و برآوردها حاکی از عدم استقبال جامعه از این عددسازی‌ها و وجود رکود در بازار خودرو است. معاون بازاریابی و فروش سایپا از افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: گروه خودروسازی سایپا با برنامه‌ریزی‌های موثر در زمینه افزایش تولید و عرضه، موفق شده است تا توازنی در عرضه و تقاضا ایجاد کند، به شکلی که برخی از محصولات این گروه خودروسازی در طرح‌های فروش اخیر، از فرآیند قرعه کشی خارج شده و به تمامی متقاضیان خودرو تعلق گرفته است. وی افزود: این روند همچنان ادامه خواهد داشت و امیدواریم حمایت‌های لازم از صنعت خودروسازی به ویژه در شرایط دشوار تحریم و کرونا انجام شود تا با افزایش تنوع و تیراژ تولید شاهد حذف واسطه‌گری از بازار خودرو باشیم.

جزییات وام‌های پرداختی به صادرکنندگان

شاتا| وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در ۴ ماهه اول امسال بیش از ۱۶ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صادراتی پرداخت شده است. در این بازه زمانی ۴ ماهه، ۱۲۳ واحد صادرات گرا  برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده بودند. همچنین ۷۱ واحد صادرات‌گرا برای دریافت ۱۷ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. از ابتدای خردادماه ۱۳۹۹ تا پایان تیرماه امسال (۱۴۰۰) بیش از ۲۹ هزار و ۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۶۶ واحد صادراتی اعطا شده است. در این بازه زمانی ۴۰۷ واحد صادراتی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند. همچنین ۲۳۰ فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از ۴۴ هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است. شایان ذکراست که کمک به مثبت شدن تراز تجاری کشور به موازات توسعه صادرات، یکی از راهبردهای اصلی وزارت صمت به شمار می‌آید. در این راستا سیاست‌های تجاری سال ۱۴۰۰ قطعاً مبتنی بر توسعه تولید و اشتغال و توسعه صادرات غیر نفتی و در نهایت ورود به بازارهای جدید خواهد بود. 

 

ارسال نظر