بازار لوازم خانگی بدون مشتری

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۰۷
بازار لوازم خانگی بدون مشتری

تعادل |

درحال حاضر بازار لوازم خانگی بنا به گفته فعالان بازار در رکود مطلق به سر می‌برد به نحوی که اکثر فروشندگان برای فروش محصولات خود اقدام به ارایه جشنواره‌های مختلف و حتی تخفیف‌هایی کرده‌اند ولی هنوز مشتری رغبتی به خرید لوازم خانگی ندارد. در همین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد، قطع برق هم تولید لوازم خانگی را کم کرد و هم مراجعات مردم برای تعمیر لوازم برقی را زیاد کرد. تولیدکنندگان می‌گویند دولت برای تامین برق مشترکان خانگی، در هفته دو روز برق کارخانجات و صنایع را قطع می‌کند و همین مساله باعث کاهش تزریق لوازم خانگی به بازار شده است. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اعلام این خبر گفت: در یک ماه گذشته و در تهران تقاضا برای تعمیر لوازم خانگی ۱۵ درصد بیشتر از قبل شده است. فعالان این حوزه می‌گویند: به دلیل اینکه تقاضایی برای خرید لوازم خانگی وجود ندارد کاهش تولید به چشم نمی‌آید و بازار با کمبود کالا مواجه نشده است. اما اگر تقاضای لوازم خانگی مانند سال‌های گذشته وجود داشت، بدون شک قطع برق مشکلات جدی برای بازاری‌ها ایجاد می‌کرد. 

درحال حاضر بازار لوازم خانگی بنا به گفته فعالان بازار در رکود مطلق به سر می‌برد به نحوی که اکثر فروشندگان برای فروش محصولات خود اقدام به ارایه جشنواره‌های مختلف و حتی تخفیف‌هایی کرده‌اند ولی هنوز مشتری رغبتی به خرید لوازم خانگی ندارد. اما نکته مهم اینجاست همچنان حجم لوازم خانگی قاچاق در بازار فراوان بوده و در این شرایط اگر مصرف کننده تمایل به خرید کالایی داشته باشد بیشتر به سمت خرید لوازم خانگی قاچاق می‌رود چرا که متاسفانه در محصولات ایرانی نه تنها افزایش بسیار بالای قیمتها وجود دارد بلکه عدم نظارت در تولید و نبود یک چشم‌انداز روشن در این صنعت عاملی شده تا لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان به صورت سلیقه‌ای تولید شود. به گزارش تسنیم، فعالان بازار می‌گویند یک شبه لباسشویی هفت کیلویی تبدیل به هشت کیلویی می‌شود کیفیت بسیار افت پیدا کرده و تولیدکنندگان برای جبران هزینه‌های خود با اعمال تغییراتی اندک کد محصولات را تغییر و آنها را به عنوان یک محصول جدید و با قیمتی بالاتر راهی بازار می‌کنند با این وجود مصرف کننده تمایلی به خرید ندارد چرا که قیمت کالای قاچاق برای او به صرفه‌تر است.

البته فروشندگان لوازم خانگی معتقدند فروش کارخانجات به واحدهای توزیع با تغییراتی همراه شده چرا که تا پیش از این خریدها به صورت چکی در اختیار واحدهای توزیعی قرار نمی‌گرفت اما درحال حاضر فروشندگان مجبورند برای فروش محصولات خود کالاها را به صورت چکی به فروش برسانند. در حال حاضر با وجود افزایش حجم تولید هنوز خبری از رونق در بازار لوازم خانگی نیست که به نظر می‌رسد باید با یک سیاست‌گذاری روشن بازار به سمت رونق پیش رفته و البته کیفیت لوازم خانگی ایرانی نیز افزایش پیدا کند چرا که در غیر این صورت مصرف کننده ترجیح می‌دهد کالای قاچاق اما با کیفیت بهتر را خریداری نماید. بنا به گفته فعالان بازار رکود باعث شده تا واحدهای تولیدی فعلا تصمیمی به افزایش قیمتها نداشته باشند اما باید این را درنظر گرفت که با روند افزایش قیمت ارز و افزایش هزینه‌های تولید چشم‌انداز قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی در بازار آن هم طی ماه‌های آینده چه تغییراتی خواهد کرد.

     قطعی برق تولید را کاهش داد !

در همین حال اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، قطع برق هم تولید لوازم خانگی را کم کرد و هم مراجعات مردم برای تعمیر لوازم برقی را زیاد کرد. تولیدکنندگان می‌گویند دولت برای تامین برق مشترکان خانگی، در هفته دو روز برق کارخانجات و صنایع را قطع می‌کند و همین مساله باعث کاهش تزریق لوازم خانگی به بازار شده است.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به خسارت‌های ناشی از قطع برق توضیح داد: قطع برق بیشترین آسیب را به تلویزیون‌‌ و یخچال‌های مردم زده است و گزارش‌های زیادی از شکایات مردم به نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی به گوش می‌رسد. محمد حسین اسلامیان به تجارت‌نیوز گفته است: علاوه بر خسارت به لوازم برقی مشتریان، قطع برق باعث کاهش تولید شده است و گذشته از این، وقتی تقاضایی در بازار برای خرید لوازم خانگی مشاهده نمی‌شود تولیدکنندگان ناخودآگاه روند تولید را کاهش می‌دهند.

او همچنین گفت: به دلیل اینکه تقاضایی برای خرید لوازم خانگی وجود ندارد کاهش تولید به چشم نمی‌آید و بازار با کمبود کالا مواجه نشده و اگر تقاضای لوازم خانگی مانند سال‌های گذشته وجود داشت، بدون شک قطع برق مشکلات جدی برای بازاری‌ها ایجاد می‌کرد. چندی پیش هم آرمان خالقی، عضو هیات مدیریت خانه صنعت معدن و تجارت ایران گفته بود: برخی خطوط باید همه ساعات کار کنند و اگر قطعی برق اتفاق بیفتد، خسارات سنگینی به آنان وارد می‌شود. او تاکید کرده بود: قطع برق چه با اطلاع قبلی باشد و چه بدون آن خسارات زیادی به صنایع وارد می‌کند و بدون اطلاع قبلی، تولیدکننده غافلگیر می‌شود، مواد اولیه ضایع شده و دستگاه هم آسیب می‌بیند و اگر برق با اطلاع قبلی قطع شود، نهایتا خسارت ثانویه به وجود می‌آید.

     ردپای چینی‌ها در تولید داخل

البته موضوع دیگری که در بازار لوازم خانگی قابل مشاهده است، اینکه تعدادی از شرکت‌های ایرانی مدعی تولید ۱۰۰ درصد جنس ایرانی هستند، اما وجود مدل‌هایی یکسان از یک محصول نشان از این دارد که هرچند تولیدات با نام ساخت داخل در بازار موجود هستند اما این تنها ظاهر امر است و بازهم می‌توان ردپای چینی‌ها را در ساخت این محصولات یافت. البته این موضوع جدیدی نیست ولی با کمبود قطعات از جمله موتور لوازم خانگی بار دیگر شاهد رواج آن هستیم. در همین رابطه، اسلامیان چندی پیش گفته بود: الان بسیاری از شرکت‌های بزرگ داخلی به تولید جاروبرقی روی آورده‌اند و اینها هم مدل سری ۸ بوش را تولید می‌کنند که موتورشان وارداتی است و بقیه لوازم اینجا تولید می‌شود که در نهایت اسمبل شده و به محصول نهایی خاتمه پیدا می‌کند. اسلامیان با اشاره به بخش لوازم خانگی بزرگ، هم گفته بود: در این بخش هم، در این سال‌ها شاهد برندسازی بودیم؛ به صورتی که شرکت‌های تولیدی ایرانی همان محصولات خودشان را نهایتا با یک طراحی و تغییر کوچک و محدود با نام‌های دیگری در بازار به فروش می‌رسانند و نسبت به کالای خودشان یک یا دو میلیون تومان بابت برندی که روی آن قرار می‌گیرد، گران‌تر می‌فروشند. 

      مراجعه برای تعمیر تا خرید!

بنابه اظهارات نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در فضای مجازی بسیاری از کالاها فیک هستند که با برند اصلی فروخته می‌شوند؛ برای مثال همین جاروبرقی‌ها را با برندهای ایرانی تولید می‌کنند اما در شبکه‌های مجازی با برندهای آلمانی و کره‌ای با گارانتی‌های غیر معتبر به فروش می‌رسانند. اسلامیان اضافه کرد: در این زمینه، تبلیغاتی که صورت می‌گیرد، عوام‌فریبی است و مصرف‌کنندگان با توجه به برندی که در فضای مجازی مشاهده می‌کنند اقدام به خرید کرده، با وجود اینکه اختلاف قیمت برند خارجی با برندی که فیک است و به عنوان کالای خارجی فروخته می‌شود، به عنوان مثال در یک جاروبرقی دو میلیون تومان است و ما شاهد هستیم که این مشکل در سطح بازار وجود دارد. در حالی که بازار لوازم خانگی ایران در دور گرانی قرار گرفته؛ به گونه‌ای که جامعه کارگری برای خرید یک قلم کالا باید مدت زمان طولانی منتظر بماند یا اکثریت خانوار ایرانی برای تهیه جهیزیه به مشکل برخورده‌اند، با بروز مشکل در یکی از لوازم خانگی، افراد ترجیح‌شان این است که برای تعمیر کالای قدیمی خود به بازار مراجعه کنند تا خرید کالای نو! تازه‌ترین آمارها در این خصوص از زبان رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، نشان از افزایش ۱۵ درصدی مراجعه افراد برای تعمیر لوازم خانگی در چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. اما همین افزایش تقاضا برای تعمیر لوازم خانگی که به‌ویژه به دنبال خاموشی‌های گسترده اخیر شاهد آن هستیم و به علاوه افزایش چندباره قیمت، هزینه تعمیر را به صورت نجومی بالا برده و برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد برای مثال هزینه تعویض لوازمی مثل کمپرسور ساید بای ساید به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 

ارسال نظر