تابستان سرد خریداران خودرو

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۸۰
تابستان سرد خریداران خودرو

تعادل |

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، طی کمتر از یک ماه قیمت خودروها به صورت میانگین بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و حالا پس از یک هفته، رصد جدید بازار نشان می‌دهد که نرخ‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کنندو در مسیر افزایشی هستند. این افزایش قیمت به ویژه در برخی خودروها بیشتر خودنمایی می‌کند. به‌طوری‌که خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است. البته این افزایش قیمت در فضای مجازی نیز خودنمایی می‌کند؛ به گونه‌ای که نه‌تنها نرخ‌های آنلاین خودروهای صفر اعداد نجومی را نشان می‌دهد بلکه نرخ خودروهای کارکرده نیز به‌شدت افزایش یافته است. به نظر می‌رسد سوداگران با استفاده از شرایط پیش‌آمده نرخ‌های سلیقه‌ای در بازار واقعی و مجازی اعمال می‌کنند و در این بین مصرف‌کننده واقعی دست خالی می‌ماند. در همین حال به گفته فعالان بازار خودرو، اگرچه معمولاً فصل تابستان فصل خرید خودرو است اما امسال قضیه کمی متفاوت بوده و تب و تاب زیادی در بازار نیست؛ چراکه تغییر قیمت‌ها در بازار روزانه شده و نرخ امروز با فردا فرق می‌کند و خریداران تمایلی به خرید ندارند. البته به نظر نوسانات نرخ دلار و اخبار و جریانات روانی مهم‌ترین نقش را در این تغییر قیمت‌ها داشته‌اند. 

     جزییات قیمت خودرو در بازار 

هرچند ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که نوسانات قیمتی در بازار خودرو به حداقل رسیده و برخی از گروه‌های خودروسازی مانند پراید در ۴۸ ساعت اخیر ثبات قیمتی را تجربه کرده اند؛ اما با این حال هنوز قیمت برخی خودروها در مسیر افزایشی قرار دارد. رصد قیمت در خانواده پراید حاکی از این است که پراید ۱۱۱ در ۴۸ ساعت اخیر بر روی قیمت ۱۴۳ میلیون تومان ثابت مانده است و پراید ۱۳۱ نیز در این مدت با رشد سه میلیون تومانی بر روی قیمت ۱۲۹ میلیون تومان ثابت مانده است. در همین حال، پراید ۱۳۲ نیز در این مدت بر روی قیمت ۱۲۳ میلیون تومان ثابت مانده است و پراید ۱۵۱ نیز امروز ۱۴۲ میلیون تومان قیمت خورده است.

در همین حال اما، خودروهای پژو نیز به نسبت سایر روز‌ها نوسانات قیمتی کمتری را تجربه کرده اند؛ خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ترمز عقب کاسه‌ای این خودرو نیز ۱.۵ درصد گران شده است و در حال حاضر ۲۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است. در همین حال، خودرو پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ هم ۱.۴۷ درصد گران شده و ۳۴۰ میلیون تومان قیمت خورده است. سایر خودروهای پژو در این مدت از نوسانات قیمتی در امان مانده‌اند و بنابر آخرین براوردهای صورت گرفته در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ در بازار ۲۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ در بازار ۲۳۲ میلیون تومان، پژو پارس سال در بازار ۲۵۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۸۸ مدل ۱۳۹۸ در بازار ۸۵۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ در بازار ۹۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

در بین خودروهای سمند نیز برعکس روزهای گذشته، نوسانات قیمتی کاهش یافته‌اند و در بین خودروهای تیبا نیز وضعیت به همین منوال است و در بین خودروهای دنا برعکس روز گذشته، نوسانات قیمتی مسیر افزایشی را در پیش گرفته‌اند و خودروهای دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ امروز گران شدند. در بازار روز گذشته هر دستگاه خودرو سمند LX مدل 1400 بدون تغییر نسبت به 10 روز پیش معادل 218 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی ال ایکس با رشد 4 میلیون تومانی معادل 220 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده بدون تغییر قیمت، معادل 266 میلیون تومان معامله می‌شود.

در مورد رانا پلاس نیز باید به افزایش قیمت 2 میلیون تومانی اشاره کنیم، به‌طوری که قیمت این خودرو روز گذشته در بازار به 235 میلیون تومان رسیده است. دنا معمولی رینگ فولادی نیز افت یک میلیون تومانی قیمت این خودرو طی روزهای اخیر و عرضه آن به قیمت 299 میلیون تومان در بازار را شاهد بودیم. در این میان قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو طی 10 طی دو روز اخیر تغییری نداشته و با قیمت 403میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو 10 روز پیش رشد قیمت 28 میلیون تومانی را تجربه کرده بود. همچنین در بازار هایما s7 توربو نیز با افت قیمت 70 میلیون تومانی به قیمت 600 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.  در میان خودروهای مونتاژ نیز سوزوکی گراند ویتارا رکورد قیمتی تازه‌ای به ثبت رساند و از قیمت یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است و خودرو سیتروئن سی ۳ نیز ۸۸۵ میلیون تومان قیمت دارد و مزدا ۳ نیو نیز در حال حاضر در بازار به قیمت یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

در مورد قیمت رنو تندر90 مدل E2 باید به ثبات قیمت این خودرو طی روزهای اخیر اشاره کنیم به‌طوری که در حال حاضر با قیمت 332 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. رنو تندر پلاس اتوماتیک نیز با قیمت 450 میلیون تومان معامله می‌شود که تغییری نسبت به 10 روز پیش نداشته‌ است. 

هر دستگاه ساینا معادل 147 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که تغییری نسبت به 10 روز پیش نداشته است. تیبا ۲ رینگ فولادی با رشد 11 میلیون تومانی نسبت به 10 روز پیش، با قیمت 151 میلیون تومان معامله می‌شود. تیبا رینگ فولادی نیز با رشد 13 میلیون تومانی نسبت به 10 روز پیش، با قیمت 148 میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین کوییک دنده‌ای با رشد قیمت 5 میلیون تومانی معادل 158 میلیون تومان، سراتو ۲۰۰۰ آپشنال بدون تغییر قیمت معادل 798 میلیون تومان و‌ام وی‌ام 315 هاچ بک بدون تغییر قیمت معادل 272 میلیون تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

     تابستان متفاوت بازار خودرو

افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو طی سال‌های اخیر در شرایطی رقم خورد که بر اساس آمار میزان تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ معادل ۴۳ درصد کاهش یافته است. کارشناسان قیمت‌گذاری دستوری بدون توجه به افزایش نهاده‌های تولید را از علل مهم کاهش تولید خودرو عنوان می‌کنند. این قیمت‌گذاری دستوری نه فقط منجر به کاهش تولید شده بلکه زیان انباشته خودروسازان را افزایش داده و با سرازیر کردن سود اصلی تولید به جیب دلالان، موجب شده خودرو با تفاوت قیمت بالا نسبت به قیمت کارخانه، به دست خریداران واقعی برسد. در همین حال یک فعال بازار خودرو به «مهر» گفته است: اگرچه معمولاً فصل تابستان فصل خرید خودرو است اما امسال قضیه کمی متفاوت بوده و تب و تاب زیادی در بازار نیست.

البته خرید و فروش انجام می‌شود اما نسبت به دوره‌های قبل کمتر شده است. به گفته او، قیمت‌ها در بازار هر روز عوض می‌شود و خریداران تمایلی به خرید ندارند. نرخ امروز با فردا فرق می‌کند که به نظر نوسانات نرخ دلار و اخبار و جریانات روانی مهم‌ترین نقش را در این تغییر قیمت‌ها داشته‌اند. آشفته بازار خودرو در حالی هر روز نوسان قیمتی دارد که طبق آمار از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۳۲۲ هزار و ۹۱۹ دستگاه خودرو در کشور از سوی خودروسازان داخلی تولید شده است.

 

ارسال نظر