رویداد

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۱۵:۲۰:۵۲
کد خبر: ۱۸۰۸۹۵

زیان فولاد  با تصمیمات یکشبه صمت

فارس| عضو انجمن فولاد با بیان اینکه تصمیمات خلق‌الساعه وزارت صمت به صنعت فولاد خسارت وارد کرده است، گفت: بخشنامه وزارت صمت در سال گذشته هزار میلیارد تومان به صنعت فولاد خسارت زد.

صنعت کشور این روزها در کنار محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها و همچنین شرایط کرونا با برخی معضلات داخلی نیز روبرو است که در این مورد می‌توان به اعمال برخی تصمیمات یک شبه از سوی دستگاه‌های مرتبط اشاره کرد. این تصمیمات زیان‌هایی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد و در عین حال باعث بروز مشکلاتی در فروش داخلی و خارجی شرکت‌ها نیز می‌شود. بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در این مورد اظهار داشت: بزرگ‌ترین ضرر حاصل از تصمیمات خلق‌الساعه وزارت صمت، گره زدن تنظیم بازار داخل به صادرات است که شرکت‌ها را ملزم به رعایت برخی موارد داخلی در برابر صدور مجوز برای صادرات می‌کند. وی افزود: این بزرگ‌ترین سیاست‌گذاری اشتباه دست اندرکاران بود که رقم خورد و در مقابل، نه تنها قیمت‌ها کنترل نشد، بلکه موجب صدمه به صادرات بخش فولاد کشور شد و اعتبار شرکت‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی کاهش یافت. وی با اشاره به بخشنامه سال گذشته درباره صادرات فولاد توسط وزارت صمت، گفت: این بخشنامه خسارت زیادی به شرکت‌های فولادی وارد کرد و برآوردها حاکی است که هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم که به صنعت فولاد وارد شد، حدود هزار میلیارد تومان بوده است. احرامیان بیان کرد: علاوه بر این، همین بخشنامه‌ها بر روی مشتریان طرف معامله نیز اثرگذار بوده و شرکت‌های ایرانی را در زمره شرکت‌هایی با قوانین 

کم ثبات قرار می‌دهد و به همین دلیل طرف‌های مقابل در معامله خواستار تخفیف می‌شوند.

شرایط صادرات شتر اعلام شد

ایسنا | مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک اعلام کرد که صادرات شترهای ماده بالای ۱۲ سال سن و شترهای نر غیر اصلاح نژادی با بیش از ۸ سال سن تا سقف ۵۰۰۰ نفر در سال جاری صرفا به صورت مجاز مشروط، مدیریت شده با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی مجاز است. دی ماه سال گذشته امید گیلان پور، معاون وزیر جهاد کشاورزی، طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، با اشاره به ممنوعیت صادرات شتر از سال ۱۳۹۷، اظهار کرده بود که گوشت شتر تنها ۰.۷ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کند و نقش چندانی در تنظیم بازار گوشت قرمز ندارد. همچنین سالانه حدود ۱۶۰۰۰ نفر شتر نر و مولد حذفی از مجموع تولیدات سالانه کشور، مازاد بر نیاز داخلی بوده و با توجه به کیفیت پایین گوشت تولیدی آنها بازار دایمی مناسب و مطمئن هم برای مصارف داخلی ندارند.  گیلان پور در ادامه این نامه با اشاره به اینکه صادرات کنترل شده، یک راهبرد مطمئن برای کمک به پیشرفت مالی گله‌دارها محسوب می‌شود، از وزارت صمت خواسته بود مراتب صادرات شتر با کد تعرفه ۰۱۰۶۱۳ به‌طور مجاز مشروط، یعنی با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی به گمرک ابلاغ شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی پیرو نامه قبلی، در تیر ماه امسال طی نامه‌ دیگری درباره شیوه نامه تدوین شده برای صادرات شتر اعلام کرد که معاونت امور تولیدات دامی با صادرات شترهای ماده بالای ۱۲ سال سن و شترهای نر غیر اصلاح نژادی با بیش از ۸ سال سن با رعایت سقف صادرات ۵۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ با کد تعرفه ۰۱۰۶۱۳ موافقت کرده است.  در نهایت، اواخر تیر ماه سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک اعلام کرد که صادرات شترهای ماده بالای ۱۲ سال سن و شترهای نر غیر اصلاح نژادی با بیش از ۸ سال سن تحت ردیف تعرفه ۰۱۰۶۱۳ تا سقف ۵۰۰۰ نفر در سال جاری صرفا به صورت مجاز مشروط، مدیریت شده با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی مجاز است. چند روز پیش هم این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

چرا هر کیلو آهن  19 هزار تومان شد؟ 

تسنیم| رییس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه چرا باید ظرف چند ماه اخیر قیمت آهن به ۱۹ هزار تومان برسد، افزود: در برخی از ورق‌های فولادی و پروفیل‌ها قیمت‌ها رشد قابل توجهی را پیدا کرده است این در حالی است که تقاضا در سطح بازار افزایش پیدا نکرده است.  رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه بازار آهن در بلاتکلیفی به سر می‌برد، گفت: در حال حاضر قیمت آهن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 100 درصد افزایش یافته و هیچ کس هم پاسخگوی این وضعیت نیست. وی با بیان اینکه چرا باید ظرف چند ماه اخیر قیمت آهن به 19 هزار تومان برسد، افزود: در برخی از ورق‌های فولادی و پروفیل‌ها قیمت‌ها رشد قابل توجهی را پیدا کرده است این در حالی است که تقاضا در سطح بازار افزایش پیدا نکرده است. رییس اتحادیه فروشندگان آهن تصریح کرد: می‌گویند قطعی برق این مشکلات را به وجود آورده است در حالی که به اعتقاد ما عرضه نامناسب کالا در بورس، بی‌انضباطی در اجرای قانون، عدم نظارت بر بازار و بی‌توجهی به دستگاه‌های توزیعی باعث بهم ریختگی قیمت‌ها در بازار آهن شده است. رستگار اضافه کرد: در شرایط فعلی سود این افزایش قیمت‌ها به جیب رانت خواران می‌رود و دولت هم سکوت کرده و فقط نظاره‌گر است. مگر چه اتفاقی افتاده که باید نظام تولید و توزیع آهن بهم ریخته شود! چندین بار اعلام کردیم نظام توزیعی آمادگی لازم را برای رسیدگی به بازار دارد اما کسی توجهی نداشته و حتی تولید‌کننده خود وارد توزیع کالا هم شده است.

 

ارسال نظر