قیمت سیمان کاهشی شد؟

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۹۲
قیمت سیمان کاهشی شد؟

تعادل - گروه صنعت |

 با شروع فصل گرما مصرف برق افزایش پیدا کرد، که قطعی برق در صنایع مختلف از جمله سیمان و فولاد را سبب شد. مشکلات ناشی از قطعی برق در روند تولید و توزیع صنایعی چون سیمان اختلال ایجاد کرد که کمبود و گرانی این محصول را در بازار رقم زد. این درحالی است که تامین مستمر برق برای واحدهای تولید سیمان و فولاد ضروری به نظر می‌رسد. چراکه با تامین برق این واحدها و افزایش تولید، قیمت در بازار نیز کنترل و به روال عادی بر خواهد گشت. البته بنابر اعلام معاون معدنی وزارت صمت، قیمت سیمان که طی روزهای گذشته در بازار به پاکتی 110 هزار تومان رسیده بود، قیمت این محصول در بازار و عرضه آن به قیمت 40 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. 

     هشدار درباره عدم تامین برق مستمر

اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت روز گذشته در حاشیه بازدید از یکی از کارخانه‌های سیمان تهران که به جهت بررسی روند از آغاز مجدد فعالیت این کارخانه پس از توقف تولید به سبب قطعی‌های اخیر برق و محدودیت فعالیت آنها صورت گرفت، ضمن اشاره به تاثیرات قطعی برق بر قیمت محصولاتی همچون سیمان و فولاد، تامین برق پایدار و مستمر را لازمه تداوم تولید این واحدها دانست. وی در رابطه با نوسانات قیمت سیمان در بازار داخل، در پی اختلال تولید ناشی از قطعی برق صنایع اظهار کرد: شرایط و محدودیت‌هایی که در تامین برق واحدهای تولیدی به‌ویژه برای واحدهای فولادی و سیمانی به وجود آمد، موجب کاهش تولید و عرضه در بازار و در نتیجه افزایش قیمت این محصول در کشور شد.

وی افزود: عدم تولید برق توسط توربین‌های برق‌آبی و محدودیتی که در تامین برق مورد نیاز صنایع ایجاد شد، تاثیر منفی در صنایع سیمان و فولاد داشت؛ به‌طوری‌که کاهش تولید تا میزان یک سوم را به این صنایع تحمیل کرد و بسیاری از این واحدهای تولیدی را ناچار به تعطیلی کرد. حاصل این اتفاق در بازار، به صورت افزایش قیمت خود را نشان داد.این مقام مسوول ضمن اشاره به قول مسوولان وزارت نیرو برای تامین برق واحدهای صنعتی به ویژه صنایع فولاد و سیمان ابراز امیدواری کرد: با تامین برق این واحدها و افزایش تولید، قیمت در بازار نیز کنترل و به روال عادی بر خواهد گشت. ضمن اینکه طی روزهای اخیر با افزایش نسبی سهمیه مصرف این واحدها و بهبود شرایط توزیع سیمان در منطقه شهر ری، شاهد کاهش قیمت سیمان به محدوده ۴۰هزار تومان هستیم. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: چنانچه برق به صورت پایدار و مستمر و به میزان کافی برای فعال کردن همه بخش‌های مورد نیاز تولید در این واحدها تامین نشود، تولیدی هم صورت نخواهد گرفت. در صورت تامین برق مورد نیاز، تنها برای گرم کردن کوره این واحدها قریب به ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا بتواند تولید را شروع کنند؛ بنابراین اگر برق به صورت مستمر و پایدار تامین نشود، نه‌تنها تولیدی انجام نمی‌شود که این سرد و گرم شدن کوره و شوک حرارتی که به آن وارد می‌شود موجب تحمیل خسارت و هزینه تعمیر کوره‌ها به واحدهای تولیدی می‌شود. کشاورز در افزود: مسوولیت موضوعات مربوط به برق و پیش‌بینی مصرف و تامین برق مورد نیاز کشور و همچنین برنامه‌ریزی برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات همچون مواردی که اخیرا حادث شد، بر عهده وزارت نیروست. چنانچه پیش‌تر در این زمینه برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی شده بود، واحدهای صنعتی راحت‌تر می‌توانستند برای مدیریت امور خود برنامه‌ریزی داشته باشند. وی همچنین تاکید کرد: واحدهای صنعتی نیازمند انجام تعمیر و نگهداری تجهیزات خود به صورت دوره‌ای هستند که این امر مستلزم برنامه‌ریزی است اما مشکلات قطعی برق در این امر اختلال ایجاد کرده است.

پیش از این نیز، این مقام مسوول، اظهار کرده بود که خشکسالی و شرایط کم آبی، تولید برق را کاهش داده و با توجه به فصل گرما مصرف برق افزایش پیدا کرده است؛ لذا شاهد قطعی برق در صنایع مختلف از جمله سیمان و فولاد بودیم که سبب افزایش قیمت سیمان هم شده است. این موضوع به‌طور مستمر و مکرر از سوی وزارت صمت مورد پیگیری قرار گرفته و وزارت صمت پیشنهادها و اعتراضات خود را در این زمینه اعلام و مطرح کرده است. در صورت تامین برق و برگشت تولید به شرایط عادی، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. به‌طوری طی جلساتی که با وزیر نیرو برگزار شد، قرار شد با خنک‌تر شدن هوا، برق قابل توجهی به صنایع فولاد و سیمان برسد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و طی روزهای آتی شاهد کاهش قیمت سیمان باشیم. همچنین علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه نیز با بیان اینکه مساله اصلی در بازار سیمان و فولاد در شرایط فعلی مربوط به کاهش تولید است؛ لذا ضروری است تمرکز اصلی بر تولید باشد که آن هم نیازمند تامین انرژی و برق مورد نیاز این صنایع است. میزان برقی که در حال حاضر در اختیار این واحدهاست تنها برای گرم نگه داشتن کوره‌ها کافی است و این اختلال در تولید موجب ایجاد چالش در حفظ بازارهای خارجی و مشکل در قراردادهای داخلی برای صنایع سیمان و فولاد شده است؛ لذا ضروری است با اولویت‌بندی و بررسی‌های کارشناسی، این موضوع مدیریت شود. 

     در بورس عرضه کنید؛ برقتان  تامین می‌شود!

در همین حال، سعید زرندی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صمت نیز در اظهاراتی گفته است: شرکت‌هایی که روز چهارشنبه هفته پیش محصول خود را در بورس عرضه کردند در اولویت تامین برق قرار گرفتند که شامل ۳۶ شرکت است. وی افزود: با عرضه بیش از ۷۰۰ هزار تن سیمان در بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، متوسط قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر کیسه سیمان تعیین شد که به واقعیت، بسیار نزدیک است. وی اضافه کرد: اگر تامین برق صنایع سیمانی به روال عادی بازگردد، ذخایر کلینکر زیادی در این شرکت‌ها وجود دارد که می‌تواند تبدیل به سیمان شده و منجر به کاهش بیش از پیش قیمت‌ها شود. زرندی با بیان اینکه منتظریم وزارت نیرو شرایط را برای ادامه کار واحد‌های سیمانی و فولادی تسهیل کند، افزود: ابتدا مقرر بود این دو صنعت به مدت دو هفته با محدودیت‌های تامین برق مواجه باشند، اما به دلیل شرایط اضطراری این مساله تمدید شد و احتمالا تا پایان هفته محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت. معاون وزیر صمت گفت: با این حال مقرر شده تامین برق به میزان ۷۰ درصد در شب و ۳۰ درصد در روز برای واحد‌های سیمانی لحاظ شود و به همین منظور شرکت‌هایی که روز چهارشنبه هفته پیش محصول خود را در بورس عرضه کردند، در اولویت قرار گرفتند که شامل ۳۶ شرکت است. وی ادامه داد: به این ترتیب در شرایط مساوی، شرکت‌هایی که عرضه سیمان تولیدی خود در بورس را به صورت کامل انجام دادند، در اولویت تامین برق با فرمولی که عنوان شد قرار خواهند گرفت. در هر حال، با توجه به قرار گرفتن در فصل ساخت وساز ضروری است مسوولان پیگیری خود را برای حل مشکلات بازار سیمان افزایش دهند و در عین حال، فکری اساسی برای بهبود شرایط تولید سیمان و تأمین برق کارخانه‌ها طی سال‌های آینده شود .


 

ارسال نظر