اخبار مهم

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۱۷:۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۸۰۸۱۶

دومین محموله واکسن از ژاپن وارد کشور شد

دومین محموله از واکسن آسترازنکا اهدایی از طرف کشور ژاپن به ایران ساعت ۴ بامداد روز جمعه وارد کشور شد. معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد: دومین محموله از محموله واکسن آسترازنکا اهدایی از طرف کشور ژاپن به ایران، ساعت ۴ صبح روز ۸ مرداد ۱۴۰۰ وارد کشور شد. بنابه توضیحات مهرداد جمال ارونقی، محموله جدید واکسن شامل بیش از یک میلیون دوز (۱,۰۹۸,۳۰۰) بوده که با هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده و تشریفات گمرکی آن توسط گمرک، در حداقل زمان ممکن و در پای پرواز انجام و تحویل نمایندگان وزارت بهداشت گردید. براساس آخرین آمارهای اعلامی گمرک، پیش از این بیش ۱۳ میلیون دوز واکسن دیگر از کشورهای مختلف وارد و از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی ترخیص شده بود.

مشکلات ادامه‌دار واگذاری کوتاژهای صادراتی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه علیرغم روند رو به رشد نرخ ارز، صادرکنندگان صنایع کوچک و متوسط با مشکل رفع تعهد ارزی و واگذاری کوتاژهای صادراتی مواجه هستند، گفت: کمیته پایش مقررات را در حوزه صادرات و بازنگری در اسرع وقت تشکیل دهد. محمد لاهوتی گفت: با گذشت حدود ۵ ماه از سال و مصوبات کمیته ماده دو که بارقه امید را برای صادرکنندگان به وجود آورد که مشکل رفع تعهد ارزی برطرف شده، اما متاسفانه کماکان صادرکنندگان شاهد این هستند که در حوزه رفع تعهد ارزی و در بخش واردات در مقابل صادرات و واگذاری کوتاژهای صادراتی مشکلات کماکان پابرجا بوده و روند تایید پرونده‌های مربوطه بسیار کند پیش می‌رود. رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در این میان، موضوع واردات برای کارت‌های غیرتولیدی نیز، مشکلات خاص خود را دارد؛ لذا با توجه به اینکه روزهای پایانی دولت دوازدهم سپری می‌شود، انتظار نمی‌رود که اصلاحات مورد نیاز صورت گیرد؛ اما انتظارات از دولت سیزدهم در حوزه صادرات غیرنفتی وجود دارد، در دو بخش داخلی و خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به این معنا که در بخش خارجی موضوع تحریم‌ها و تعیین تکلیف FATF از جمله مسائل مهم و اثرگذار بر روی حوزه تجارت خارجی به شمار می‌روند که این موضوع در شرایط فعلی قابل حل و فصل نیست، چراکه خارج از اختیار دولت جدید هست و بستگی به بسیاری از شرایط دارد.

کاهش واردات پوشاک قاچاق

فارس | ابوالقاسم شیرازی در مورد آخرین وضعیت تولید پوشاک گفت: مشکلات تولید همچنان باقی است و عدم دسترسی به مواد اولیه تولید پوشاک در کنار موانع مالیاتی، حق بیمه‌ها، محدودیت‌های کرونایی مشکلات زیادی را برای تولید‌کنندگان ایحاد کرده است. رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران افزود: با توجه به مشکلات ناشی از کرونا تولید‌کنندگان و اصناف شاغل در بخش عرضه پوشاک هیچ بسته حمایتی به عنوان پشتیبانی و مانع زدایی دریافت نکردند و از صنعتگران این بخش هیچ حمایتی نشده است. وی بیان داشت: علیرغم تمامی مشکلات افق آینده ما بسیار عالی است، زیرا علیرغم تمام مشکلات و محدودیت‌ها، تولید پوشاک به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته است. شیرازی با اشاره به افزایش صادرات پوشاک در سال 99 نسبت به سال 98 علیرغم تمامی موانع تولید گفت: کشورهای هدف صادراتی پوشاک ایرانی سوریه، عراق و افغانستان هستند ضمن اینکه بخشی از کالاهای صادراتی این بخش به کشور روسیه نیز صادر می‌شود. 

 

ارسال نظر