حال خوب تجارت در تابستان

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۱۱
حال خوب تجارت در تابستان

تعادل |گروه تجارت |

تجارت خارجی با شروع فصل تابستان رشد کرد. براساس آمار اعلامی از سوی گمرک، تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ برابر با ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر ارزشی رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. سهم صادرات کالاهای غیرنفتی از مجموع تجارت خارجی ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی ۶۵ درصد رشد داشته است. در مقابل بنابر آمارهای منتشر شده، تا پایان تیرماه سال جاری ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. آمارها نشان ازفاصله اندک صادرات و واردات دارد؛ به‌طوری که تراز تجاری در این بازه زمانی ۲۰۰ میلیون دلار به نفع واردات منفی بوده است. مقاصد صادراتی ایران در مدت یاد شده به ترتیب «چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان» بوده است. در مقابل کشورهای طرف معامله واردات «امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و سوییس» عنوان شده است. 

  وضعیت صادرات تا پایان تیرماه 

مهدی میراشرفی رییس کل گمرک وضعیت تجارت خارجی را تا پایان چهارمین ماه از سال جاری تشریح کرد.براساس آمار اعلامی، جزییات کارنامه تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حاکی از بهبود وضعیت این بخش و رشد آمارهای صادرات و واردات است. 

در این مدت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش کالاهاست. همچنین سهم صادرات کالاهای غیرنفتی از مجموع تجارت خارجی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۷ درصد و از حیث ارزش ۶۵ درصد رشد داشته است.

مطابق آمار اعلامی، عمده کالاهای صادر شده در این مدت شامل «گاز مایع شده، پلی‌اتیلن، محصولات 

نیمه تمام از آهن، متانول، بنزین، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی، میله‌های آهنی، پروپان مایع، قیر و کاتد از مس » عنوان شده است. 

کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران به ترتیب «چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان» ذکر می‌شود. جزییات صادرات به این کشورها نشان می‌دهد، تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ چین با حدود ۱۰ میلیون تن به ارزش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار همچنان اولین شریک صادراتی ایران به شمار می‌رود. عراق نیز با ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم صادرات ایران قرار داد. اما سومین مقصد صادراتی ایران امارات متحده عربی عنوان شده که چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده است. ترکیه با یک میلیون تن به ارزش ۹۲۳ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار نیز از دیگر مقاصد صادراتی ایران در این بازه زمانی به شمار می‌روند. 

  وضعیت واردات تا پایان تیرماه 

همچنین براساس آمار اعلامی رییس کل گمرک ایران تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن پنج درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد را نشان می دهد. 

نکته قابل توجه در آمارهای وارداتی این است که ۹.۴میلیون تن از کالاهای وارد شده کالای اساسی است که ۸.۴ میلیون تن آن شش قلم کالایی است که شامل ارز ترجیحی است و با وجود بیش از ۴.۶ میلیون تن کالای اساسی موجود در اماکن بندری، حدود ۴۰۰ هزار تن در حال تخلیه در لنگرگاه‌ها و بیش از یک میلیون تن کالای اساسی در شناورهایی که منتظر تخلیه هستند نزدیک به ۱۵ و نیم میلیون تن ذخایر کالاهای اساسی است که نسبت به گذشته میزان مناسبی برای کشور است. 

«تلفن همراه، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، جو، کنجاله، گندم، دانه سویا، شکر و برنج» عمده‌ترین کالاهای وارداتی به کشور بود که به جز تلفن همراه سایر اقلام وارداتی در زمره کالاهای اساسی و ضروری قرار دارد و پس از مصوبات ترخیص درصدی و اعتباری سرعت ترخیص کالاهای اساسی نیز افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به گونه‌ای که از متوسط روزی ۴۷ هزار تن در بندر امام (ره) در سه ماهه اول سال به روزی ۶۲ هزار تن در روز در تیر ماه رسیدیم که افزایش ۳۲ درصدی ترخیص کالاهای اساسی را در تیرماه نشان می‌دهد. 

مهم‌ترین کشورهای طرف معامله واردات در چهار ماهه ابتدی امسال نیز «امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و سوییس» بوده است. نکته جالب توجه دیگر در آمارهای وارداتی این است که امارات متحده عربی با صادرات ۴میلیون تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در جایگاه نخست مبادی وارداتی ایران و چین با یک میلیون تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفته است. همچنین بنابرآمارها، ترکیه با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۳۵۱ هزار تن به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار و سوییس با ۶۷۲ هزار تن به ارزش ۵۳۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

رییس کل گمرک ایران همچنین با اشاره به بهبود وضعیت ترانزیت کالا از قلمرو کشورمان اظهار کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال سه میلیون و ۷۵۳ هزار تن کالا از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران وارد شد و کانتینرهای حامل کالا پس از انجام تشریفات گمرکی وطی مسیرهای گوناگون، مرزهای خروجی را به طرف کشورهای مقصد ترانزیت ترک کردند. بنابه اظهارات او، مقایسه میزان ترانزیت کالا در چهار ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۹۵ درصدی است و به نظر می‌رسد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رفع برخی از مشکلات این حوزه می‌توان افزایش بیشتری را در این زمینه انتظار داشت.

  جزییاتی از واردات دارو و تجهیزات پزشکی

در همین حال و براساس آمار اعلامی «ایسنا» در حدود چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۵۲۸ میلیون دلار دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی وارد کشور شده است. در کنار شش قلم کالای اساسی که همچنان ارز ترجیحی دریافت می‌کنند دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی نیز در لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد و با وجود اینکه در قانون بودجه سال جاری مقرر شد محاسبه حقوق ورودی تمامی اقلام با ارز ۴۲۰۰ حذف و با نرخی نزدیک به بازار محاسبه شود، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به همراه شش قلم کالای اساسی از این تغییر نیز مستثنی ماند. طبق آخرین گزارش مربوط به واردات کالاهای اساسی در آمار گمرک ایران، از ابتدای سال تا نیمه تیرماه ۳.۹ هزار تن دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد ایران شده که ارزش آن به ۵۲۸.۳ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۴.۵ هزار تن دارو به ارزش بالغ بر ۴۴۳.۴ میلیون دلار وارد شده بود. بر این اساس میزان واردات دارو از لحاظ وزنی نسبت به پارسال ۱۵ درصد کاهش داشته ولی ارزش آن ۱۹ درصد رشد دارد. با این حال چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرده بود که برای دوره ابتدای سال تا نیمه تیرماه، ۵.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تامین کرده که ۴.۶ میلیارد دلار آن مربوط به شش قلم و ما بقی که بیش از ۹۰۰ میلیون دلار بود به واردات حوزه بهداشت و درمان اختصاص داشت که هنوز دلیل این اختلاف آماری گمرک و بانک مرکزی مشخص نشده است.

 

ارسال نظر