اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۸۱

۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش مرجوع می‌شود

 صداوسیما| معاون فنی گمرک گفت: با تصمیم نهایی دستگاه‌های مرتبط مقرر شد ۴۲۰ کانتینر قاچاق لوازم خانگی بوش مرجوع شود. مهرداد جمال ارونقی اظهار داشت: پس از مطرح شدن موضوع کانتینرهای لوازم خانگی بوش که در زمان ممنوعیت تمدید، ثبت سفارش شده بودند بین ۳ دستگاه مسوول این حوزه یعنی گمرک، وزارت صنعت و بانک مرکزی تصمیم بر این شد که به همه دستگاه‌ها ابلاغ شود تا ظرف ۲۰ روز اگر ملاحظه خاصی در مورد این محموله دارند به ما اعلام کنند که البته به نظر نمی‌رسد مساله خاصی هم وجود داشته باشد. وی ادامه داد: با توجه به این مساله که تمدید ثبت سفارش این محموله در زمان ممنوعیت انجام شده و کد رهگیری بانکی آن هم از عملیات بانکی استفاده نکرده تصمیم هر ۳ دستگاه مرجوع کردن این محموله بوده است. جمال ارونقی گفت: این صورتجلسه به صاحب کالا ابلاغ می‌شود و ایشان موظف هستند ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این صورتجلسه نسبت به بازگرداندن یا مرجوع کردن این محموله به خارج از کشور اقدام کنند در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت درخواهد آمد و مطابق مقررات با آن برخورد خواهد شد.

رسوب مواد اولیه شیرخشک در گمرک! 

ایسنا |رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: تحریم‌ها منجر به افزایش هزینه‌های تولید شیرخشک نوزادان شده است، ولی سازمان حمایت این افزایش هزینه‌های تحمیلی را نادیده می‌گیرد و این نادیده گرفتن افزایش هزینه‌های تولید باعث ضرر دو شرکت و از کار افتادن خط تولید آنها شده است. هانی تحویل‌زاده با بیان اینکه تحریم‌ها هزینه‌های تولید را بالا برده است و این افزایش هزینه‌های تحمیلی به تولیدکنندگان توسط سازمان حمایت دیده نمی‌شود، گفت: سازمان حمایت در نظر دارد که یا قیمت شیر خشک تغییر نکند یا این تغییر ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد در صورتی این میزان تغییر، افزایش هزینه‌های تولیدکننده را پوشش نمی‌دهد. وی ادامه داد: تحریم‌ها مشکلاتی را برای تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ایجاد کرده که در ضابطه سازمان غذا و دارو و حمایت نیست. آیتم‌هایی برای قیمت‌گذاری وجود دارد که در شرایط عادی معنادار است در حالی که شرایط در حال حاضر متفاوت است. یعنی در شرایطی که ارز برای واردات تخصیص داده نمی‌شود و مواد اولیه با ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند و از آن طرف هزینه‌های گزاف حمل و نقل تحمیل می‌شود، گفته می‌شود ضابطه‌ای برای در نظرگرفتن آنها وجود ندارد و این هزینه‌ها را به گردن شرکت‌ها می‌اندازند. رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اضافه کرد: نادیده گرفتن افزایش هزینه‌های تولید شیرخشک نوزاد باعث ضرر دو شرکت و از کار افتادن خط تولید آنها شده است. وی تصریح کرد: از طرفی تعرفه وارداتی برخی از مواد اولیه تغییر و این مواد در گمرک رسوب کرده است و با وجود نامه‌نگاری‌های بسیاری که انجام دادیم و بین وزارت صمت و سازمان غذاو دارو پاسکاری شدیم ولی هنوز امکان ترخیص این مواد وجود ندارد. زیرا هنوز در گروه کالایی یک قرار نگرفته و در گروه کالایی دو دیده می‌شود. به گفته او مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد بدون انتقال ارز و با اعتبار تجار وارد شده، ولی حالا که قرار است ترخیص شود می‌گویند باید با ارز نیمایی ترخیص صورت گیرد. تحویل‌زاده در پایان گفت: مشکل تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تا ۵۰ درصد حل شده ولی هنوز کارخانه‌ها منتظر تخصیص ارز هستند.

دولت برای تامین ذخایر دست به واردات گندم زد

ایلنا |نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: تا امروز در خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی را داشته‌ایم. به همین دلیل دولت در اقدامی پیشگیرانه برای تامین ذخایر استراتژیک، اقدام به ثبت سفارش و واردات گندم کرده است. علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه آخرین آمار خرید تضمینی گندم کمی بیش از ۴ میلیون تن را نشان می‌دهد، اظهار کرد: این میزان خرید گندم ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است. وی ادامه داد: کاهش تولید گندم در اثر خشکسالی، انحراف گندم از مسیر خرید تضمینی و ذخیره گندم توسط کشاورزان از دلایل پایین آمدن آمار خرید تضمینی گندم در سال جاری است. ایمانی از اقدام پیشگیرانه دولت برای ثبت سفارش و واردات گندم در جهت تامین ذخایر استراتژیک خبر داد. وی پیش بینی کرد: کشاورزان بیش از ۵ میلیون تن گندم در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل ندهند، در حالی این میزان پاسخگوی نیاز ذخایر استراتژیک کشور نیست. ایمانی یادآور شد: به رغم تولید مناسب در سال گذشته، دولت ۳ میلیون تن گندم وارد کشور کرد. وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: شرایط پرداخت مطالبه گندمکاران در سال جاری مطلوب است به نحوی که کشاورزان بهای محصول خود را معمولا یک هفته تا ۱۰ روز بعد از تحویل به مراکز خرید دولتی دریافت می‌کنند. به گفته ایمانی، تاکنون ۹۲ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است. وی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی در خصوص ادامه کاهش بارندگی در پاییز سال جاری، اظهار کرد: این اتفاق به معنی تشدید مشکلات برای کشاورزان ‌‌و کاهش تولید محصولات در کشت پاییزی است که نیاز به برنامه‌ریزی مسوولان دارد. ایمانی خواستار تامین نقدینگی یا تحویل نهاده‌های کشت با پرداخت مدت‌دار به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی شد. وی گفت: کشاورزان خسارت مالی زیادی از خشکسالی دیده‌اند، لازم است برای حمایت از آنها با تسهیلات کم‌بهره نقدینگی مورد نیازشان تامین شود.

ارسال نظر