اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۶۷

می‌توانیم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه داشته باشیم

ایلنا |رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار داشت: اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توانیم به حجم تجارت 30 میلیارد دلار از طرف دو کشور برسیم. متاسفانه الان تجارت دو کشور بسیار کم است و سال گذشته این رقم به 4 میلیارد دلار رسید. مهرداد سعادت در مورد تاثیر لغو یا کاهش احتمالی تحریم‌ها علیه ایران بر تجارت ایران و ترکیه اظهار کرد: ما قبلا حجم تجارت 21 میلیارد دلاری را با ترکیه تجربه کرده‌ایم. امیدواریم به محض اینکه مشکل تحریم‌ها کاهش پیدا کند یا لغو شود، به آن روزها برگردیم و حتی حجم تجارت خود را از آن میزان نیز افزایش دهیم. چراکه کشور ما حدود 15میلیارد دلار از کالاهایی دارد که می‌توانیم به ترکیه صادر کنیم، ترکیه هم کالاهایی دارد که در ایران مزیت دارد. وی افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توانیم به حجم تجارت 30 میلیارد دلار از طرف دو کشور برسیم. متاسفانه الان تجارت دو کشور بسیار کم است و سال گذشته این رقم به 4 میلیارد دلار رسید. ما بی‌صبرانه منتظریم که مشکل تحریم‌ها رفع شود تا بخش خصوصی بتواند نقش خود را در این بازار ایفا کند. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به مساله FATF گفت: بهانه آخر بسیاری از بانک‌ها موضوع FATF است، اما در مورد ترکیه مانع چندان جدی نیست. اما اگر همین تحریم‌ها برداشته شود نگرش و دیدگاه‌ها تغییر می‌کند و به سمت افزایش تجارت با ترکیه می‌رویم. وی تصریح کرد: خوشبختانه بین تجار ترک به‌شدت علاقه برای افزایش تجارت با ایران وجود دارد، برندهای ترک همیشه مشتاق هستند که در بازار کشور ما که بازار بسیار شگفت‌انگیزی برای آنها است حضور داشته باشند. این نکته بسیار مهم است که ایران بهشت برندهای ترک است، هر یک از این برندها اگر در ایران سرمایه‌گذاری کنند با یک بازار بسیار شگفت‌انگیز مواجه می‌شود. سعادت همچنین خاطرنشان ساخت: بیشترین تاثیر تحریم‌ها در تجارت با ترکیه در حوزه فرآورده‌های نفتی است. ترکیه نمی‌تواند از ما مشتقات نفت، گاز و پتروشیمی را بخرد و اگر هم این کار را انجام دهد همراه با شک و تردید و احتیاط خواهد بود تا برای جابه‌جایی پول به مشکل برنخورد و تجار این کشور آسیب نبینند. مشکلات مربوط به انتقال پول، افتتاح LC و ... موثر بوده‌اند تا نتوانیم تجارت خود با ترکیه را به حدی که دو طرف می‌خواهند برسانیم.

کاهش واردات فولاد خام

ایرنا |ارزیابی‌های آماری نشان می‌دهد، در مدت هشت ساله یاد شده صادرات وزنی فولاد خام با ثبت رشد چشمگیر سه‌هزار و ۳۹۶ درصدی، از ۱۸۶.۳ هزار تن در سال ۹۲ به ۶ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در پایان سال ۹۹ رسید. ارزش دلاری این صادرات نیز با ثبت رشد ۲‌هزار و ۸۸ درصدی، از ۱۲۱ میلیون دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۲ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در پایان سال ۹۹ رسید. میزان تناژ واردات فولاد خام نیز در این مدت با ثبت افت ۹۹ درصدی از ۷۷۵.۶ هزار تن در سال ۹۲ به ۶‌هزار تن در سال گذشته و از نظر ارزشی نیز با ثبت کاهش ۹۹ درصدی، از ۴۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در پایان پارسال رسید. پیشتر انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: ایران با تولید ۲۹ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۲۰ میلادی توانست در رتبه دهمین فولادساز برتر جهان قرار گیرد.  بررسی آمارهای منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رسیدن اکتشاف ذخایر معدنی کشور (ذخایر قطعی) به ۵۵ میلیارد تن تا پایان سال ۹۹ و رشد ۱۵.۵ درصدی آن در مقایسه با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید است. میزان اکتشاف ذخایر معدنی کشور (ذخایر قطعی) در سال ۹۲ و زمان آغاز به کار دولت یازدهم ۴۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن بود. تعداد معادن فعال کشور در دوره زمانی هفت ساله یاد شده، از ۶ هزار و ۱۶۵ معدن در سال ۹۲ به ۶ هزار و ۱۳۰ معدن در پایان سال گذشته کاهش یافت و افت ۶ دهم درصدی ثبت کرد. با این حال، میزان استخراج سالانه معادن فعال در این مدت، از ۳۶۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۵۵ میلیون تن در پایان سال ۹۹ افزایش یافت و رشدی ۲۵.۷ درصدی به ثبت رسانید. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

رشد ۳۴ درصدی صادرات لوازم‌خانگی

ایرنا|دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران از صادرات ۵۴ میلیون دلاری انواع لوازم‌خانگی از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه و رشد ۳۴ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد. عباس هاشمی افزود: عراق، افغانستان، حوزه CIS، شمال آفریقا و حوزه خلیج‌فارس، عمده کشورها و مقاصد صادراتی لوازم‌خانگی ایرانی در این مدت را تشکیل داند. وی خاطرنشان‌کرد: برخی محصولات ایرانی نظیر آبگرمکن دیواری به اتحادیه اروپا به‌ ویژه ایتالیا نیز صادر شده است. پیشتر «کیوان گردان» مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌ کرد: پارسال ۲۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم‌خانگی محقق شد که این رقم در سال جدید ۶۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است. مطابق آمارها، سال‌های گذشته ارزش صادرات محصولات لوازم‌خانگی به‌طور متوسط سالانه ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، اما در برخی سال‌ها تا ۲۴۰ میلیون دلار نیز به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظر