اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۴۶

تاثیر منفی قطعی برق و آب  در بازار مواد غذایی

ایلنا | دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور گفت: در صورت ادامه آشفتگی و بی‌برنامگی در قطعی برق و آب، اثرات منفی آن به زودی در بازار مواد غذایی بروز می‌کند. مسوولان در وزارت نیرو اعلام کرده‌اند «منتظر خاموشی‌های گسترده باشید» و از مشترکان به دلیل بروز خاموشی‌های خارج از برنامه عذرخواهی کرده‌اند. به گفته کارشناسان سخنان مسوولان وزارت نیرو نشان می‌دهد، آنها درک درستی از نتایج منفی بی‌برنامگی در قطع برق‌ بر بخش تولید به ویژه تولید مواد غذایی ندارند. صنایع غذایی حلقه بسیار مهم زنجیره تامین امنیت غذایی هستند که این روزها با قطعی بی‌برنامه و طولانی برق دچار زیان حاصل از توقف تولید و فساد مواد اولیه شده‌اند. محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور، درباره اثر قطعی برق بر صنایع غذایی، اظهار کرد: قطعی بی‌برنامه و طولانی برق بر مشکلات عدیده صنایع غذایی افزوده و این روزها سرآمد مشکلات شده است. وی ادامه داد: فساد مواد اولیه و توقف تولید از مشکلاتی است که قطعی برق برای صنایع غذایی به دنبال داشته است. نقاشی با یادآوری اینکه مواد اولیه صنایع غذایی محصولات کشاورزی هستند، افزود: محصولات کشاورزی فسادپذیرند، همچنین هر تغییر دمایی بر کیفیت آنها موثر است. وی تصریح کرد: قطعی برق علاوه بر مواد اولیه ترکیباتی که در میانه فرآیند تولید هستند را نیز دچار آسیب کمی و کیفی می‌کند. به گفته نقاشی؛ معمولا قطعی برق در واحدهای تولید همراه با قطع آب است و این موضوع مشکلات را مضاعف می‌کند. وی اظهار کرد: آب برای تولید در صنایع غذایی حیاتی است و بدون آن تولید متوقف می‌شود. نقاشی با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، گفت: در ماده 25 این قانون آمده است؛ «در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند»، اما شاهد آن هستیم که هیچ توجهی از سوی مسوولان به این قانون نمی‌شود. وی همچنین مسوولان مربوطه را متهم به بی‌توجهی به شعار سال مقام معظم رهبری در خصوص پشتیبانی و رفع موانع تولید کرد. نقاشی پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه آشفتگی و بی‌برنامگی در قطعی برق و آب اثرات آن به زودی در بازار مواد غذایی بروز کند. وی همچنین نسبت به سوءاستفاده فرصت طلبان از شرایط پیش‌آمده هشدار داد و گفت: تجربه‌ها به مایاد داده است که هر نوع نوسان در تولید و عرضه محصولات غذایی فرصت را برای سوءاستفاده فراهم و اثرات مشکلات را بر بازار مواد غذایی چندین برابر می‌کند. نقاشی این شرایط را برای بازار محصولات کشاورزی و غذایی خطرناک ارزیابی کرد و نتیجه آن را آشفتگی دانست که کنترلش سخت خواهد بود. وی همچنین پیش‌بینی کرد: شرایط را نابسامان و آشفته بر تعداد واحدهای تولیدی صنایع غذایی که تعطیل شده‌اند، بیفزاید. دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور خواستار ورود ارگان‌های امنیتی و مجلس شورای اسلامی به مشکلات قطعی برق و آب شد.

کاهش ظرفیت تولید اکسیژن با قطعی‌های مکرر برق

رییس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی با گلایه از قطعی مکرر برق در روزهای اخیرگفت: قطعی برق در میزان ظرفیت تولید اکسیژن تاثیر گذاشته است و با کاهش تولید در روزهای اخیر مواجه هستیم. به گزارش اتاق اصناف ایران، پیکان کلانتری اظهار داشت: عمده مصرف تولید اکسیژن با برق است و زمانی که برق قطع می‌شود، زمان بیشتری لازم است تا موتور دستگاه‌های اکسیژن‌ساز فعال شود و به همین دلیل زمان کمتری برای تولید داریم. رییس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی تصریح کرد: در حال حاضر با شروع موج پنجم شیوع کرونا و افزایش دو برابری تقاضا برای اکسیژن، به علت قطع برق میزان تولید کاهش یافته است و ادامه این روند مراکز درمانی را با مشکل کمبود اکسیژن روبه رو خواهد کرد. کلانتری افزود: روزگذشته به‌مدت ۶ ساعت مشکل قطعی برق داشتیم و عملاً نصف روز تولید نداشتیم و بیش از ۱۰ ساعت کار تعطیل شد لذا ضروری است هرچه سریع‌تر راهکاری برای این مساله دیده شود و اداره برق مناطقی که کارخانه‌های تولید اکسیژن فعال هستند را شناسایی کند تا خاموشی‌ها در این مناطق به حداقل برسد. وی اظهار داشت: این مشکل تنها برای کارخانجات تهران نیست بلکه کارنجات فعال در استان‌های دیگر مانند، فارس، خوزستان، اصفهان و … نیز تماس‌های زیادی در خصوص کاهش تولید به دلیل قطعی برق داشتند و لازم است تا اداره برق در شرایط این روزهای تشدید بیماری کرونا و افزایش مراجعین به بیمارستان‌ها همکاری لازم را با کارنجات تولیدی اکسیژن داشته باشد تا شاهد معظل کمبود اکسیژن نباشیم.

توقف فعالیت مرز دوغارون تکذیب شد

مهر|سخنگوی گمرک گفت: گمرک دوغارون در خراسان رضوی فعال است و هیچ مشکلی در رویه‌های گمرکی وجود ندارد. سید روح‌الله لطیفی در خصوص مطلبی که یکی از نمایندگان سابق در فضای مجازی منتشر کرده، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحولات مرزی را رصد می‌کند و تمهیدات لازم توسط همه دستگاه‌ها برای هر اقدامی اندیشیده شده و نیروهای نظامی و امنیتی بر مرزهای ما با افغانستان تسلط و اشراف کامل دارند. وی افزود: همه مرزهای کشورمان با افغانستان در رویه تجاری مانند قبل فعال هستند و برای رویه مسافری نیز در مرز دوغارون با استقرار تیم وزارت بهداشت از همه افراد ورودی تست کرونا گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست افراد به افغانستان بازگردانده می‌شوند. 

 

ارسال نظر