عدم بازگشت ۱۱ میلیارد یورو از تعهدات ارزی

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۴۵

دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: ۳۶۳ صادرکننده ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو از تعهدات ارزی خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانند. به گزارش ایرنا احسان قمری تعداد صادرکنندگان واجد تعهدات ارزی بیش از ۱۰ میلیون یورو را ۳۶۳ نفر اعلام و تصریح کرد: این تعداد از صادرکنندگان ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو تعهد ارزی ایفا نشده دارند که ۶۵ درصد کل تعهدات ارزی ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: از مجموع این ۳۶۳ صادرکننده، ۷۹ واحد تولیدی و ۲۸۴ واحد صادراتی غیرتولیدی بوده که در مجموع تنها یک درصد از مجموع کل صادرکنندگان را به خود اختصاص داده‌اند.

قمری خاطرنشان کرد: از مجموع تعهدات ارزی ایفا نشده این گروه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو مربوط به واحدهای تولیدی و هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو متعلق به واحدهای غیر تولیدی است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی تاکید کرد: از مجموع ۲۴ هزار و ۶۹۸ صادرکننده، ۲۴۳ نفر بین پنج تا ۱۰ میلیارد یورو تعهد معوق داشته‌اند که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو به چرخه اقتصادی کشور پرداخت نکرده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش ۷۰۰ میلیون یورو از تعهدات ایفا نشده این گروه مربوط به واحدهای تولیدی و یک میلیارد یورو مربوط به واحدهای غیر تولیدی بوده و در مجموع ۱۰ درصد کل تعهدات ایفا نشده به این گروه اختصاص دارد.

قمری گفت: تعداد ۲۲ هزار و ۹۷۲ صادرکننده با تعهدات حدود ۳۲ میلیارد یورو، میزان ۳۰ میلیارد یورو از تعهدات خود را ایفا کرده‌اند که تنها ۱۱ درصد از تعهدات ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که ۵۱ درصد از کل تعهدات ارزی مربوط به این گروه است. بر اساس آخرین اعلام گمرک، مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تن و از نظر ارزشی نزدیک به هفت میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد را نشان می‌دهد. در بهار امسال ۳۰ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور به نقاط مختلف جهان صادر و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شد.

 

ارسال نظر