اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۵۸

رشد صادرات ناشی از سیاست‌های راهبردی نیست

فارس |سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: رشد صادرات ناشی از سیاست راهبردی نیست بلکه کاهش محدودیت‌های تجاری ناشی از کرونا باعث افزایش صادرات شده است.

محمدرضا مودودی در مورد افزایش 48 درصدی صادرات در 2 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: سال گذشته و مخصوصا 2 ماه ابتدایی سال قبل به علت شیوع بیماری کرونا در دنیا شرایط تجارت خارجی بسیار خاص بود؛ به‌طوری که تمام مرزها بسته بود و تجارت خارجی نه تنها بین ایران و سایر کشورها بلکه میان اغلب کشورهای دنیا متوقف بود و تبادل کالایی بین کشورها محدود به کالاهای بسیار خاص و ضروری شده بود. سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بنابراین تجارت خارجی کشور و متعاقب آن صادرات در سال 99 متاثر از این محدودیت‌ها نسبت به سال 98 دچار افت شدید شد و حتی در مورد بازارهایی مثل عراق و افغانستان نیز افت تجارت کاملا محسوس بود. 

وی با اشاره به اینکه الان شرایط تجاری بین ایران و کشورهای مختلف به حالت عادی برگشته است، گفت: بنابراین افزایش میزان سطح مراودات تجاری ایران یا افزایش 48 درصدی صادرات ناشی از بازگشت شرایط تجاری به شرایط پیش از کرونا است. 

مودودی با اشاره به رشد صادرات در دو ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: با کاهش محدودیت‌ها و کاهش ترددهای تجاری نسبت به سال گذشته شاهد تجارت بوده‌ایم و این افزایش ناشی از اقدام خاصی نبوده است.  مودودی بیان داشت: در 2 ماهه ابتدای امسال حجم تجارت خارجی کشور 

به صورت ماهانه حدود 6 میلیارد دلار بوده است که تقریبا نیمی از آن مرتبط با صادرات و نیمی دیگر مرتبط به واردات بوده است بنابراین با چنین روند تجاری صادرات ما در سال جاری نیز رقمی حدود 35 تا 40 میلیارد دلار برآورد می‌شود.  وی بیان داشت: رشد صادراتی کشور در 2 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشی از سیاست راهبردی نبوده است کما اینکه در کاهش تجارت در سال 99 نسبت به سال 98 نیز نقش نداشتیم بلکه مسائل و محدودیت‌های ناشی از کرونا باعث این کاهش شد.  سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اساسا تجارت خارجی کشور به‌طور مشخص برنامه‌ای برای توسعه بازار و تشدید تجارت ندارد و هیچ برنامه‌ای به صورت جدی از طرف دولت برای جهش یا توسعه صادرات دنبال نمی‌شود.  مودودی بیان داشت: تعداد رایزنان بازرگانی نسبت به سال 99 تغییری نکرده است و در سال جاری پیمان تجاری خاصی با هیچ کدام از کشورهای دنیا منعقد نشده و هیچ محصول جدیدی نیز به محصولات صادراتی ما اضافه نشده که انتظار افزایش صادرات را داشته باشیم.  وی با بیان اینکه دیپلماسی تجاری به شیوه گذشته دنبال می‌شود، گفت: فرماندهی واحدی در سیاست‌های تجاری کشور وجود ندارد و هنوز هم سیاست‌های ارزی روی سیاست‌های تجاری تاثیرگذار است.  مودودی بیان داشت: اگرچه نزدیک شدن قیمت ارز نیمایی به ارز بازار آزاد باعث شده تا شرکت‌های صادراتی تمایل بیشتری برای صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات داشته باشند اما در مجموع از سوی دولت هیچ برنامه خاصی برای توسعه تجارت و صادرات دنبال نشده که ماحصل آن رشد 48 درصدی صادرات باشد. 

دولت بعدی باید با نفت خداحافظی کند

ایسنا | رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید، دولت بعدی باید در زمینه اصلاح مصرف انرژی و نحوه اتکا به درآمدهای نفتی تغییراتی کلیدی را نهایی کند. حمیدرضا صالحی اظهار کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که از یک سو، ما باید با بیماری طولانی مدت وابستگی اقتصاد کشور به پول نفت مواجه شویم و درمانی برای آن پیدا کنیم و از سوی دیگر با توجه به حرکت کشورهای توسعه یافته به سمت استفاده محدودتر از سوخت‌های فسیلی، احتمالا بازار نفت دیگر مانند گذشته برای ایران عمل نمی‌کند. از این رو باید با نفت مانند آنچه که در گذشته استفاده می‌شد خداحافظی کرد و به سمت شیوه‌های نوین گام برداشت. وی با بیان اینکه توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی که منجر به تولید کالا با ارزش افزوده بیشتر می‌شوند، می‌تواند یکی از راه‌حل‌های ایران در این حوزه باشد، بیان کرد: در صورت فعال کردن این صنایع، از سویی ما از خام فروشی عبور می‌کنیم و از سوی دیگر امکان صادرات با کیفیت بالاتر به وجود خواهد آمد. رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اصلاح برخی روندهای غلط حکمرانی در اقتصاد ایران باید اولویت دیگر اقتصادی دولت آینده باشد، گفت: آمارها می‌گوید ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر، ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی هزینه کرده و این در حالی است که در چین با جمعیتی نزدیک به ۱.۵ میلیارد نفر، یارانه انرژی کمتر از ۴۰ میلیارد دلار است. این نشان‌دهنده لزوم اصلاح برخی رویه‌های کلان در اقتصاد کشور است.

صالحی با اشاره به لزوم نقش آفرینی بخش خصوصی در حوزه بزرگ‌تری از اقتصاد ایران، گفت: اینکه سهم این بخش تنها ۱۵ درصد از اقتصاد ایران در نظر گرفته شود و آن هم در عمل با مشکلات و محدودیت‌های جدی مواجه باشد، بسیار از اهداف کلان به دور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت آینده باید از سویی به سمت کوچک‌تر کردن وزارتخانه‌ها و نقش دادن به بخش خصوصی حرکت کند و از سوی دیگر حمایت از تولید را به جای شعار در عرصه عمل به اجرا برساند.


 

ارسال نظر