روی خط خبر

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۳۱

داخلی‌ها قادر به تامین بازار هستند

ایرنا | دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: نیاز سالانه بازار کشورمان به تلویزیون بیش از ۲.۲ میلیون دستگاه، اما ظرفیت نصب شده کارخانجات چهار میلیون دستگاه است، بنابراین به راحتی قادر به تامین نیاز داخل هستیم. محمدرضا شهیدی افزود: با توجه به تعطیلی‌های رسمی طولانی‌مدت فروردین‌ماه، همچنین تعطیلی‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، در مجموع تولید قابل ذکری در این ماه حاصل نشد. وی بیان‌داشت: با این حال با گذشته دو ماه از سال ۱۴۰۰، جمع تولید تلویزیون به بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه رسید که در مقایسه با پارسال گویای رشد ۱۵ درصدی است. این مقام صنفی، وضعیت تولید در سال جاری را خوب توصیف کرد و ادامه‌داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رشد ۳۰ درصدی تولید را شاهد باشیم. وی توضیح‌داد: از ابتدای سال تاکنون وضعیت تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و غیره بهتر شده، همچنین در تامین مواد اولیه مشکل خاصی وجود ندارد. شهیدی، درباره تامین ماژول به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در تولید تلویزیون، گفت: از مجموع بیش از ۳۵۰ شرکت تولیدکننده تلویزیون در جهان، فقط ۶ مورد آنها (پنج شرکت در چین و یک شرکت در تایوان) تولیدکننده ماژول هستند و بقیه شرکت‌ها، ماژول مورد نیازشان را از آنها وارد می‌کنند. وی خاطرنشان‌کرد: تحریم‌ها در دو سال گذشته فرصتی به شرکت‌های داخلی داد تا تولید ملی را راه‌اندازی کنند و اکنون برخی شرکت‌های داخلی تولیداتی با کیفیت و با قیمت رقابتی ارایه می‌کنند. شهیدی تصریح‌کرد: در صنعت تولید تلویزیون، امسال برنامه‌هایی برای صادرات محصولات داریم اما هنوز عملیاتی نشده است. وی اظهار داشت: موفقیت در عرصه صادرات، علاوه بر تولید باکیفیت و با قیمت مناسب و رقابتی، به مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با دیگر کشورها نیز بستگی دارد. شهیدی گفت: نیاز سالانه کشور به تلویزیون بین ۲ میلیون تا ۲.۲ میلیون دستگاه است، اما اکنون فقط ۱.۵ میلیون دستگاه آن از داخل تامین و بقیه مربوط به قاچاق است. وی از بالا بودن آمار تلویزیون قاچاق در کشور انتقاد و عامل اصلی آن را نبود کنترل کافی در مرزها عنوان کرد. به گفته این مقام صنفی، فراوانی کالای قاچاق در این حوزه در حالی است که شرکت‌های داخلی با پرداخت مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه، عوارض گمرکی، سود و حقوق بازرگانی و غیره به‌ناچار باید با تولیدات قاچاق مقابله کنند. وی تصریح‌کرد: ظرفیت نصب شده تولید تلویزیون در کشور سالانه چهار میلیون دستگاه است، بنابراین شرکت‌های داخلی به شرط رفع مشکلات و همچنین محدود شدن کالاهای قاچاق، قادر به تامین نیاز داخل خواهند بود.

افزایش 189 درصدی  حجم سرمایه‌گذاری خارجی 

فارس|بررسی وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد که در سال 1399 نسبت به سال 1398 تعداد طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی 92.7 درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، همچنین حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1399 در مجموع 189.1 درصد افزایش یافته است. حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1398 در مجموع 854 میلیون دلار بوده که به 2469 میلیون دلار در سال 1399 افزایش یافته است.

توریع ۲۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی و شکر

ایلنا |مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در راستای اجرای مصوبه کارگروه تنظیم بازار و به منظور حفظ آرامش بازار کالاهای اساسی از ابتدای خرداد ماه سال جاری توزیع مقدار 100 هزار تن برنج وارداتی و 100 هزار تن شکر در کشور آغاز شده است. حجت براتعلی با بیان اینکه 240 هزار تن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان توزیع شده است، اظهار کرد: تاکنون وقفه‌ای در تامین کالاهای مورد نیاز مردم صورت نگرفته و ازابتدای خردادماه نیز توزیع 200 هزار تن برنج وارداتی و شکر در کشور آغاز شده است. وی اظهار کرد: توزیع 100 هزار تن انواع برنج وارداتی که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین و در اختیار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور قرار گرفت از طریق شبکه‌های منتخب از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعاونی مصرف شهری، روستایی و عشایری، اصناف منتخب و مراکز مستقیم عرضه کالا عملیاتی شده است. براتعلی درادامه افزود: همچنین توزیع 100 هزار تن شکر که برای مصارف خانوار و صنف، صنعت در دستور کار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفته بود در حال انجام است. وی مقدار توزیع شکر برای مصارف خانوار و صنف و صنعت را به ترتیب 30 هزار تن برای مصارف خانوار و 70 هزار تن برای مصارف صنف و صنعت اعلام کرد. وی تاکید کرد: هیچگونه محدودیتی برای افزایش تخصیص این دو کالا در استان‌ها وجود ندارد و در صورت لزوم و تا رفع نیاز کامل هر استان تامین و توزیع این کالاها ادامه دارد.

 

ارسال نظر