رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۷۹

بی‌برنامگی، بازار زعفران  را از ایران خواهد گرفت

دولت در روند تولید و صادرات زعفران هیچ برنامه مدون و مشخصی ندارد و در عین حال نسبت به طرح‌ها و پیشنهادات شورای ملی زعفران نیز بی‌تفاوت است.سال‌هاست که شرایط تولید و صادرات طلای سرخ ایران رو به وخامت گذاشته و مدام خبرهایی مبنی بر فروش زعفران ایران به عنوان محصول دیگر کشورها مانند افغانستان، اسپانیا، ایتالیا و غیره می‌شویم. به اعتقاد رییس شورای ملی زعفران این وضعیت نگران‌کننده ادامه خواهد داشت مگر اینکه دولت تصمیم بگیرد برای مدیریت بازار و فرآیند صادرات این محصول به راهکارهای قابل اجرای بخش خصوصی توجه کند، در غیر این صورت در سال 1400 نیز باید منتظر اخبار ناامیدکننده در این بخش باشیم.

محسن احتشام، رییس شورای ملی زعفران و رییس اتاق بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از ارایه برنامه استراتژیک جهش تولید و صادرات زعفران در شهریور98 به وزارتخانه‌های متولی در راستای برنامه‌ریزی‌ استراتژیک و مدیریت بازاریابی و بازارسازی زعفران سخن گفت و از بی‌توجهی وزارت کشاورزی نسبت به این برنامه انتقاد کرد. رییس اتاق بیرجند با بیان این مطلب که 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود؛ اما در مقام تولیدکننده، تعیین‌‌کننده قیمت نیستیم، گفت: این وضعیت ناشی از ضعف مدیریت و نبود برنامه‌ریزی است.  به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در سال 99 نزدیک به 35 تن زعفران ایران به افغانستان رفت و به عنوان زعفران افغانستان صادر شد. مشکل اینجاست که بخش خصوصی بدون هیچ‌گونه اختیاراتی تنها نظرات مشورتی خود را ارایه می‌دهد؛ اما گوش شنوایی نمی‌یابد. احتشام تصریح کرد: دولت با هرگونه درخواست شورای ملی زعفران برای دریافت بخشی از اختیارات در مدیریت این بازار و بودجه موردنیاز مخالفت می‌کند اما در زمان بروز هرگونه مشکل و مساله‌ای در تولیدیا صادرات زعفران، شورای ملی زعفران ایران را مقصر می‌داند؛ این شورا بدون هیچ‌گونه تفویض اختیاری چگونه می‌تواند در مدیریت بازار زعفران، نقشی را ایفا کند؟ دولت باید در برابر این بی‌تدبیری و غفلت پاسخگو باشد. رییس شورای ملی زعفران، سطح صادرات این محصول در سال 99 را بالغ بر 325 تن اعلام کرد و میزان ارزآوری آن را کمتراز سال 98 که 288 تن صادرات داشتیم، دانست. به اعتقاد او وضعیت صادرات نشان ‌می‌دهد که مدیریتی بر این بازار وجود ندارد. آیا این درست است که کشاورز زعفران‌کار با افزایش نرخ ارز متضرر شود؟ متاسفانه امروز در روستاها انگیزه تولید زعفران بسیار کم شده است؛ علت اصلی آن هم تعلل و کوتاهی در برنامه‌ریزی است. رییس اتاق بیرجندافزود: پیشنهاد شورای ملی زعفران این بود که یک درصد از قیمت صادرات زعفران از خریدار خارجی دریافت و وارد صندوقی شود که از سوی نماینده وزارت کشاروزی، وزارت صمت و بخش خصوصی اداره می‌شود، واریز شده و منابع آن در راستای تحقیقات، ترویج بازار و برندسازی زعفران هزینه شود. متاسفانه با این پیشنهاد نیز مخالفت شد.او ایجاد صندوق برای حمایت از زعفران را یکی از خواسته‌های شورای ملی زعفران در طرح استراتژیک جهش تولید و صادرات عنوان کرد و ضمن انتقاد از بی‌توجهی نسبت به علم مدیریت بازاریابی و برنامه‌ریزی، یکی دیگر از خواسته‌های بخش خصوصی را صدور کارت اهلیت عنوان کرد که متاسفانه این خواسته نیز به بهانه ایجاد محدودیت اجرایی نشد.

علت افزایش مجدد قیمت مرغ

ایسنا |دبیر کانون مرغداران گوشتی علت افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر را تشریح کرد.پرویز فروغی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر، گفت: وقتی دستوری بر روی مرغ قیمت‌گذاری می‌شود و در مقابل تغییر قیمت نیز مقاومت صورت می‌گیرد رغبت به جوجه‌ریزی کاهش مییابد. همچنین وقتی تولیدکننده جوجه یکروزه را ۸۰۰۰ تا۹۰۰۰ تومان خریداری می‌کند و ذرت و سویا نیز دیر به دستش می‌رسد انگیزه خود را برای تولید از دست می‌دهد.وی ادامه داد: قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولیدکننده کمتر از ۲۰ هزارتومان نیست و سوال اینجاست که چرا مرغدار باید مرغ زنده خود را با قیمت مصوب ۱۷هزارو۱۰۰ تومان بفروشد و ضرر کند؟ وی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر ناشی از کمبود جوجه‌ریزی و کاهش رغبت مرغداران برای تولید است، گفت: سیاست‌های نادرست تولید را کاهش می‌دهد و اگر همین رویه ادامه داشته باشد ممکن است قیمت مرغ از ۳۰ هزارتومان هم بالاتر رود. فروغی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مرغداران مرغ‌هایشان را به بازار عرضه نمی‌کنند تا با درخواست افزایش قیمت آنها موافقت شود، آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ گفت: چنین چیزی امکان پذیر نیست. زیرا میزان جوجه ورودی، نهاده دریافتی و مرغ خروجی در سامانه‌ها ثبت می‌شود و دستگاه‌های نظارتی از صفر تا صد تولید را زیرنظر دارند بنابراین مرغدار نمی‌تواند مرغ‌هایش را نگه دارد. از طرفی نگهداری مرغ بیش از دوره مشخص صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد و به نوعی هزینه اضافی است. به گفته وی اینکه میزان جوجه یکروزه کم است و قیمت آن بالاست تقصیر تولیدکننده نیست و تولیدکننده با این نوسانات مولفه‌های تولید امنیت و انگیزه برای تولید ندارد. وی در پایان گفت: سیاست‌های دولت تبعیض آمیز و به نفع زنجیره‌های تولید است؛ به‌طوری که شنیده می‌شود تخم مرغ‌های نطفه داری که با ارز۴۲۰۰ وارد شده اکثرا دراختیار زنجیره‌ها قرار گرفته درصورتی که ۱۵ درصد مرغ کشور توسط زنجیره‌ها تولید می‌شود و ۸۵ درصد مابقی تولید مرغ توسط مرغداران جزیره‌ای صورت می‌گیرد. اینگونه تصمیم‌گیری‌های تبعیض آمیز جز نابودی مرغداران جزیره‌ای هیچ مزیت دیگری درتولید کشور به دنبال نخواهد داشت.

 

ارسال نظر