مذاکرات جدید برای خرید واکسن

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۴۲
مذاکرات جدید برای خرید واکسن

تعادل| گروه تجارت |

واردات۶ میلیون دوز واکسن کرونا منتفی شد. فرصت واردات این تعداد واکسن که قرار بود از سوی بخش خصوصی انجام شود، به دو دلیل عمده از بین رفت. به گفته رییس اتاق تهران، یکی از دلایل این امر بروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت عنوان شد. عامل دوم اینکه چون برای اولین‌بار بود که بخش خصوصی می‌خواست وارد موضوع واردات واکسن کرونا شود، دچار وقفه زمانی شدند و به موقع نتوانستند پروفرم‌های ۶ میلیون دوز واکسن را به اصلاح گشایش اعتبار کنند. همه اینها در شرایطی است که قرار بود مجوزهای صادر شده برای بخش خصوصی از اواسط فروردین، منتهی به واردات واکسن در کوتاه‌ترین زمان شود اما در آستانه آخرین روزهای اردیبهشت نه‌تنها واکسنی وارد نشده، بلکه فرصت واردات ۶ میلیون دوز واکسنی که قرار بود از سوی اتاق تهران برای واکسیناسیون واحد تولیدی انجام شود، هم در پیچ و خم‌های اداری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از بین رفت. حال اما نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در تازه‌ترین اظهارات خود عنوان کرده که بروکراسی طولانی سازمان غذا و دارو باعث شد، آن ۶ میلیون دوز طی دو مرحله فروخته شود، اما این سازمان وعده داده که پس از این در موارد اینچنینی به صورت دستی و در حد ۲ روز تایید را انجام دهند. به گفته او، مذاکره جدیدی برای خرید واکسن کرونا از سه کشور به صورت حضوری در حال انجام است. 

  چرا واردات ۶ میلیون دوز 

واکسن منتفی شد؟ 

در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که 

فروردین ماه تشکیل شد، اعلام شد که اتاق تهران در تلاش است که برای کارگران خطوط تولید در واحدهای تولیدی-صنعتی واکسن کرونا وارد کند تا توقف یا مشکلی در کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی پیش نیاید. پیرو این خبر، ناصر ریاحی نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در توضیح واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی گفت: واکسن‌های کرونایی که بخش خصوصی می‌تواند خریداری کند در واقع از تولید‌کننده و کارخانه اصلی نیست، بلکه عمده فروش‌هایی در سطح دنیا وجود دارد که به دلایل مختلف این واکسن‌ها در اختیارشان است (البته واکسن‌ها نزد کارخانه تولید‌کننده است) و می‌توانند آن را به متقاضیان و مشتریان که بسیار زیاد هستند، بفروشند.به گفته او، برای خرید واکسن خریدار بخش خصوصی پروفرمایی را به اعتبار 5 تا 7 روز از فروشنده دریافت می‌کند، اما با توجه به زمان بر بودن مراحل در داخل کشور فرصت پروفرمای دریافتی تمام می‌شود، لذا باید مجدد نسبت به دریافت پروفرما از فروشنده اقدام کنیم. همچنین براساس آماری که ریاحی آن زمان اعلام کرد ۴۹ شرکت درخواست واردات واکسن کرونا را داشته‌اند و مورد تایید قرار گرفته‌اند و نامه مجوز مذاکره را دریافت کرده‌اند، اما فقط برخی از آنها توانسته‌اند که پروفرما ارایه دهند و ثبت سفارش انجام دهند. میزان واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی ۶ میلیون دوز اعلام شده که قرار بر این بود که در محموله اول 100 هزار دوز واکسن به صورت آزمایشی توسط بخش خصوصی به کشور در اوایل خردادماه وارد شود. اما یک ماه از این خبر نگذشت، که رییس اتاق بازرگانی از منتفی شدن واردات ۶ میلیون دوز واکسن از سوی بخش خصوصی خبر داد. رییس اتاق بازرگانی تهران، دلیل نخست این امر را بروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت اعلام کرد و البته گفت: مقداری هم شاید به این دلیل که برای اولین‌بار بود بخش خصوصی می‌خواست وارد موضوع واردات واکسن کرونا شود، دچار وقفه زمانی شدیم و متاسفانه به موقع نتوانستیم پروفروم‌های ۶ میلیون دوز واکسن را به اصلاح گشایش اعتبار کنیم.»

بنابه توضیحات خوانساری، سه بار پروفرم‌ها رفت و برگشت خورد و زمان از دست رفت. واکسن کرونا هم برای مدت زیادی قابل نگهداری در انبار نیست و با توجه به تقاضای بالایی که در دنیا برایش وجود دارد به سرعت به فروش می‌رسد. نتیجه اینکه متاسفانه فرصت خرید شش میلیون دُز واکسن از دست رفت. 

او در ادامه اما تاکید کرد: با این حال خوشبختانه طی روزهای گذشته 3 شرکتی که درگیر واردات واکسن بودند، خبر دادند که موفق شده‌اند دوباره توافقاتی برای خرید داشته باشند و ما بسیار امیدواریم که این واکسن‌ها بدون مشکل وارد شود و در هفته‌های بعد برای تزریق در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. هماهنگی‌های خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته و رییس‌جمهور هم پیگیری‌های جدی داشتند که جای تشکر دارد و امیدواریم که بتوانیم سریع‌تر واکسن وارد کنیم. البته سخنگوی سازمان غذا و دارو دراین زمینه نظر دیگری دارد. کیانوش جهانپور، در واکنش به اظهارات خوانساری در اظهاراتی عنوان کرده تاکنون بخش خصوصی حتی یک دوز واکسن وارد نکرده و این بخش نباید موانع و بوروکراسی‌های اداری را به عنوان دلایل وارد نکردن واکسن مطرح کند؛ چرا که حداقل تا پشت مرزهای کشور، مشکلی برای تامین واکسن وجود ندارد.

  مذاکره جدید بخش خصوصی برای واردات واکسن 

حال اما روز گذشته ناصر ریاحی نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، در مورد آخرین وضعیت واردات واکسن به ارایه توضیحات بیشتری پرداخته است. او در این باره به «ایلنا» عنوان کرد: ما ۶ میلیون دوز واکسن را از طریق یک عمده فروش در یکی از کشورهای عربی رزرو کرده بودیم و سه بار توانستیم پروفرم‌ها را تمدید کنیم. اما روند عادی سازمان غذا و دارو طولانی است و برای اینطور موارد اضطراری که پروفرم‌ها برای فروش بیش از یک هفته اعتبار ندارد مناسب نبود. او افزود: سازمان غذا و دارو قول داده که بعد از این در موارد اینچنینی به صورت دستی و در حد ۲ روز تایید را انجام دهند. اما به علت این روند طولانی، آن ۶ میلیون دوز طی دو مرحله فروخته شد. ما بدون ثبت سفارش تایید شده نمی‌توانیم پیش‌پرداخت دهیم و کالا را نگه داریم چراکه ممکن است در این مدت واکسن تولید داخل بیاید یا به هر دلیلی دیگر نیاز به ورود ما به این بازار نباشد.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو تصریح کرد: همکاران من در سه کشور به صورت حضوری موضوع خرید واکسن را پیگیری و مذاکره می‌کنند و به زودی نتیجه مذاکرات مشخص می‌شود؛ اگر موفقیت‌آمیز بود و توانستیم با قیمت مناسب وارد کنیم، در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ریاحی یادآور شد: واکسن با قیمت بسیار گران‌تر از قیمت رسمی هم موجود است اما نمی‌خواهیم وارد این بازی شویم چراکه بعدا ممکن است ابهاماتی به وجود بیاید. امیدواریم با نهایی کردن مذاکرات، امروز شنبه پروفرم‌ها را بدهیم تا چهارشنبه نیز جواب گرفته و اقدام به گشایش اعتبار کنیم.

ریاحی همچین توضیح داده: نحوه انجام کارمان به همین شکل خواهد بود که در قدم اول ۱۰۰ هزار دوز برای آزمایش، ثبت نام، مسیر، حمل و انبار و چگونگی انشعاب وارد می‌کنیم و پس از آن هفته‌ای ۲۵۰ هزار دوز یعنی هر ماه یک میلیون دوز را وارد می‌کنیم. البته این کار تا زمانی که نیاز به آن وجود دارد ادامه خواهد داشت. نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: اگر سازمان‌ها و شرکت‌ها براساس گفته‌های خود بتوانند واکسن را ارایه کنند، بیش از آن ظرفیت تزریق و نگهداری را نداریم. ما قراردادمان را به شکلی خواهیم بست که اگر این حالت به وجود آمد بقیه واکسن‌ها را وارد نکنیم تا از طریق وزارت بهداشت واکسیناسیون انجام شود ولی تا آن زمان واکسن کارگران واحدهای تولیدی را وارد می‌کنیم.

  جزییات واردات واکسن

اما تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد کشور شده است؟ براساس اعلام گمرک ایران به وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۵.۶ میلیون دوز واکسن وارد کشور و تحویل این وزارتخانه شده است.

در تازه‌ترین مکاتبه ارونقی، معاون فنی گمرک با شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو، جزییات ورود و ترخیص واکسن کرونا از نیمه اسفند سال گذشته تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه اعلام شد. براساس این گزارش، در مجموع ۷۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، ۱۲۵ هزار دوز واکسن از هند، ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز کواکس از کره جنوبی و یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز کواکس از ایتالیا وارد ایران شده که باید به جمع آن دو میلیون و ۶۵۰ هزار دوز واکسن از چین و سایر را نیز اضافه کرد. همچنین تاکنون طی ۱۴ مرحله پنج میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا از کشورهای مختلف وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده که پس از انجام تشریفات گمرکی در حداقل زمان، تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

 

ارسال نظر