خبر

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۰۳

۱۱بخشنامه منع صادراتی در کمتر از ۲ ماه

گمرک ایران طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت اعلام کرد: در کمتر از دو ماه ۱۱ فقره بخشنامه در رابطه با ایجاد محدودیت بر صادرات کالا از سوی این وزارتخانه ابلاغ شده که تبعات خاص خود را به همراه دارد.در مکاتبه‌یی که از مهرداد جمال ارونقی، معاونت فنی گمرک ایران با مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی انجام شده، موضوع تعدد بخشنامه‌های صادراتی مورد انتقاد قرار گرفته است. معاون فنی گمرک در این نامه آورده است: با اشاره به تصویب و ابلاغ بندهایی از قانون واردات و صادرات و آیین‌نامه اجرایی آن تاکید شده که ضوابط و مقررات مرتبط با امر تجارت به ویژه در ارتباط با صادرات کالا در پایان هر سال باید مشخص شود و حداقل برای یکسال بعد، از یک ثبات نسبی برخوردار باشد تا صادر‌کنندگان توان برنامه‌ریزی و توسعه صادرات خود براساس قوانین و مقررات با ثبات را داشته باشند. ارونقی همچنین در این مکاتبه اعلام کرده که متاسفانه طی سال‌های اخیر این موضوع بسیار کمرنگ شده است. به‌طوری‌که به عنوان نمونه از ابتدای سال جاری و کمتر از ۲ ماه ۱۱ فقره بخشنامه در خصوص ایجاد محدودیت بر صادرات کالا از سوی وزارت صمت ابلاغ شده است. معاون فنی گمرک ایران در ادامه مکاتبه خود با وزارت صمت در مورد تبعات ناشی از صدور بخشنامه‌های متعدد هشدار داده و عنوان کرده که این روال موجبات بی‌اطمینانی صادرکنندگان و بی‌اعتمادی بازارهای بین‌المللی نسبت به صادرات از مبدا ایران را فراهم کرده است. از این رو به نظر می‌رسد لازم است اقدامات قانونی لازم جهت ایجاد ثبات نسبی در شرایط و مقررات مرتبط با امر صادرات اجرایی شود. معاون فنی گمرک در پایان از وزارت صمت خواسته تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود تا شرایط جاری به سوی ثبات و پایداری در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تغییر کند.

درخواست کاهش یا حذف دوره ممنوعیت واردات برنج

ایسنا |دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: از کارگروه تنظیم بازار درخواست کردیم که یا دوره ممنوعیت واردات برنج را کاهش دهد یا آن را حذف کند تا کشور دچار کمبود برنج نشود.مسیح کشاورز با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج خارجی در راستای حمایت از برنج ایرانی از ۳۱ تیرماه آغاز می‌شود و تا آذر ماه ادامه دارد، اظهار کرد: وقتی برنج ایرانی و خارجی از نظر قیمت فاصله‌ای ندارند این ممنوعیت معنادار نیست و حتی ممکن است برای دوره ممنوعیت کسی تمایل به وارد کردن برنج نداشته باشد و از آن طرف هم برنج ایرانی کم برداشت شود و به‌طور کل با کمبود برنج در کشور مواجه شویم. وی ادامه داد: اگر سال‌های قبل ممنوعیت برقرار می‌شد برای این بود که تقاضای برنج خارجی در کشور وجود داشت و برای واردکننده هم انگیزه ایجاد می‌شد ولی در حال حاضر که تقاضایی وجود ندارد و قیمت‌های آن هم بالاست برای واردکننده صرفه اقتصادی ندارد که برای دوره ممنوعیت برنج را وارد و در انبارها ذخیره کند.دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: از کارگروه تنظیم بازار درخواست کردیم که یا دوره ممنوعیت واردات برنج را کاهش دهد یا آن را حذف کند که کشور از این جهت دچار کمبود نشود.وی با اشاره به اینکه برنج از خردادماه سال گذشته تغییر گروه کالایی داد و ارز آن ۴۲۰۰ تومان به نیمایی تبدیل شد، اظهار کرد: اگر بازار با همین شرایط پیش برود برنج از سفره اقشار آسیب پذیر حذف خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم که دولت یا به‌طور مستقیم با تخصیص ارز ترجیحی برای واردات یا غیر مستقیم با ارایه یارانه به خریداران حمایت‌های لازم را داشته باشد.

اقتصاد را فدای سیاست کرده‌ایم

ایلنا |رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در صورتی که روند افزایش اختلاف طبقاتی ادامه پیدا کند مشکلات اجتماعی پیش خواهد آمد، مردم تا حدی این وضعیت را تحمل خواهند کرد. ایران با این میزان از ثروت و پتانسیل در حال تبدیل شدن به یک کشور عقب‌مانده است. فریال مستوفی در مورد رسیدن ضریب جینی کشور به رقم 0.4 اظهار کرد: ضریب جینی، رقمی بین صفر و یک است که میزان اختلاف طبقاتی و ناعادلانه بودن اقتصاد را نشان می‌دهد. شاهد این هستیم که فقر در جامعه افزایش یافته و طبقه متوسط هم به سمت فقر می‌رود. بعضی آمارها می‌گویند از 80 میلیون ایرانی حدود 60 میلیون نفر زیر خط فقر هستند. وی با تاکید بر نقش تورم گفت: یکی از مشکلات اساسی تورم گسترده در کشور است، تورمی که نتوانستیم آن را حل کنیم در حالی که بسیاری از کشورهای عقب افتاده موفق به کنترل آن شدند اما ما نتوانستیم. هر میزان که تورم بیشتر باشد اختلاف طبقاتی نیز بیشتر می‌شود و بخشی از طبقه متوسط به طبقه کم‌درآمد می‌پیوندند. مستوفی در ادامه تصریح کرد: در وضعیت فعلی ثبات و رشد اقتصادی نداریم و تولید ضعیف است. مردم جرات سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت را ندارند و وضعیت اشتغال شرایط مطلوبی ندارد. در چنین شرایطی و در فقدان ثبات و رشد اقتصادی و در نبود اشتغال، مشخصا شکاف طبقاتی افزایش می‌یابد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تبعات ادامه افزایش اختلاف طبقاتی بیان کرد: در صورتی که روند افزایش اختلاف طبقاتی ادامه پیدا کند مشکلات اجتماعی پیش خواهد آمد، مردم تا حدی این وضعیت را تحمل خواهند کرد. ایران با این میزان از ثروت و پتانسیل در حال تبدیل شدن به یک کشور عقب‌مانده است. مستوفی خاطرنشان کرد: اینها اشکالات سیاست‌گذاری و اقتصاد ما است، اقتصاد را فدای سیاست می‌کنیم و تبعات چنین چیزی مشکلات اجتماعی است. وی اضافه کرد: وقتی اقتصاد بر مبنای ثبات نباشد، وضعیت به همین شکل می‌شود.

 

ارسال نظر