اخبار مهم

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۶۴

صادرات شمش فولاد آزاد شد

فارس |با اعلام فهرست واحدهای مجاز به صادرات شمش فولاد شامل بیلت، بلوم و اسلب از سوی وزارت صنعت، صادرات شمش فولاد آزاد شد.بر اساس نامه مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، فهرست واحدهای مجاز به صادرات شمش فولاد (بیلت، بلوم و اسلب) اعلام شد.بر این اساس، این واحدها در بورس کالا ثبت اطلاعات کرده‌اند و اقدام به عرضه محصولاتشان کرده‌اند با مشخصات و به همراه شناسه ملی به گمرک ارسال می‌شود.

ارایه مشوق‌های ویژه در شهرک‌های صنعتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارایه مشوق‌های ویژه حق واگذاری زمین به واحدهای تولیدی که پیش از موعد مقرر تکمیل و راه‌اندازی شوند، خبر داد.علیرضا رزم‌حسینی افزود: یک طرح توسعه شهرک صنعتی با حدود ۴۲۰ هکتار زمین در شهرستان فیروزکوه در دست اقدام است (شهرک شماره دو) که برای تکمیل زیرساخت‌های آن تلاش خواهیم کرد. وی در مورد حل مشکل آب شهرک صنعتی فیروزکوه۲، تصریح کرد: برای حل مشکل آب از سد نزدیک به منطقه محل شهرک صنعتی سهمیه لازم را گرفتیم و در تامین آب برای این شهرک مشارکت خواهیم داشت تا این مشکل مرتفع شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: زیرساخت‌های لازم برای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی در فیروزکوه فراهم است و از این لحاظ مشکلی نداریم. رزم‌حسینی تصریح کرد: به واحدهای تولیدی و صنعتی که پیش از زمان مقرر تکمیل و راه‌اندازی شوند، مشوق‌های ویژه حق واگذاری زمین در شهرک‌ها و‌ نواحی صنعتی خواهیم داد.

چند مولفه برای گرانی لوازم خانگی

رییس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: نمی‌خواهم از افزایش قیمت لوازم خانگی دفاع کنم اما تولیدکننده برای تولید امروز از اسفندماه خرید کرده است.  اکبر پازوکی اظهار داشت: اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی چند مولفه مهم برای درخواست افزایش قیمت مطرح کردند از جمله: حقوق کارگر، بیمه تامین اجتماعی، مالیات و نرخ مواد اولیه که قیمت نهایی کالا را تشکیل می‌دهد که آن هم بستگی به میزان ارزبری کالا دارد. وی افزود: ارزبری‌یک کالا ۳۰درصد مثل یخچال و لباسشویی و کالای دیگر۷۰درصد است مثل تلویزیون. بر اساس این مولفه‌ها سازمان حمایت به ما قیمت می‌دهد. پازوکی صنعت لوازم خانگی را با خودروسازی مقایسه کرد و گفت: همچنان که خودرو با ۷۰ تا ۵۰درصد قطعات تولید داخل، مجوز افزایش قیمت گرفت، تولیدکنندگان لوازم خانگی هم می‌توانند درخواست افزایش قیمت داشته باشند. پازوکی در پاسخ به این سوال که چرا با پایین آمدن قیمت دلار قیمت لوازم خانگی بالا می‌رود، گفت: باید بگویم تولیدکننده مواد اولیه مورد نیازش را برای چندماه خرید می‌کند و تاثیر کاهش قیمت کوتاه‌مدت دلار بر تولید آن هم هنگامی که از ابتدای سال قیمت همه‌چیز از جمله مواد اولیه، بیمه، مالیات و دستمزد کارگران افزایش داشته بر تولید چقدر است و چگونه باید لحاظ شود؟ آیا تداوم کاهش قیمت دلار چند به یک ماه رسیده؟ وی ادامه داد: البته از افزایش قیمت لوازم خانگی نمی‌خواهم دفاع کنم. تولیدکننده برای تولید امروز از اسفندماه خرید کرده و تا مواد اولیه بار کشتی شود و بیاید چند ماه طول میکشد کما اینکه هزینه دور زدن تحریم بر قیمت نهایی کالا به‌شدت تاثیرگذار است. پازوکی افزود: از سوی دیگر قدرت مردم پایین ‌آمده و به تبع آن نقدینگی و قدرت خرید ما پایین می‌آید. هیچ فروشنده‌ای کالایی که با دلار ۲۵تومان دستش میرسد را با دلار ۲۰تومان نمی‌فروشد چون نمی‌تواند با دلار ۲۵تومان جایگزین کند. مثلا نقدینگی یک فروشگاه در سال۹۶با دلار ۳۴۰۰بالغ بر ۱۰۰میلیون تومان بوده؛ آن زمان یک ساید ایرانی۱.۵میلیون تومان، یک ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک ایرانی۲۶۰هزار تومان، ال‌ای دی۶۰۰ تا ۳میلیون تومان و لباسشویی بوش ۲۳۰۰ قیمت داشته، امروز بعد از ۴سال با ۱۰۰میلیون تومان چه کالایی به او می‌دهند؟ همان ساید ایرانی۳۰میلیون تومان و لباسشویی ایرانی۷میلیون تومان شده است. در حالی که دولت می‌توانست با دراختیار قراردادن ورق فولادی و مواد پتروشیمی و رنگ که تولید داخل است تولید لوازم خانگی را برای تولیدکننده و در نهایت برای مصرف‌کننده ایرانی به صرفه‌تر کند تا بازار لوازم خانگی هم به این اندازه دچار رکود نشود. از آن گذشته مگر دولت به تولیدکننده به اندازه تمام نیازش ورق می‌دهد؟ تولیدکننده ناچار است بقیه ورق مورد نیازش را از بازار آزاد تهیه کند. 

پازوکی در ادامه با بیان اینکه لوازم خانگی یک سال است از نرخ‌گذاری بیرون آمده تصریح کرد: با این حال در این شرایط هم دارد به مردم اجحاف می‌شود و ما خودمان هم این قیمتها را قبول نداریم. تولید و قیمت‌گذاری را رها کرده‌اند و فکر می‌کنند قیمت‌گذاری و نظارت را باید از مغازه‌دار شروع کنند در حالی که مغازه‌دار، تولیدکننده و واردکننده نیست. پازوکی با بیان اینکه اگر این کار به نفع تولیدکنندگان داخل نیست به دلیل این است که نقشه راه ندارند و افزود: وقتی وزارت صمت به ۲۲۰۰کارخانه تولید اجاق گاز مجوز داده، چگونه تولیدکننده برایش صرف کند با دانش‌بنیان‌ها قرارداد ببندد؟ ایتالیا با آن عظمتش در عرصه تولید لوازم خانگی، تنها ۲کارخانه تولید اجاق گاز دارد و به همه جهان هم صادر می‌کند. اما در ایران تولید فقط برای تولیدکننده سودآور است و فکری برای صادرات نشده است؟ همه تولیدات هم یک شکل و یک مدل است و قطعه‌سازی و قالب‌سازی انجام نمی‌گیرد.

 

ارسال نظر