اخبار مهم

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۳۵

آخرین جزییات از مذاکرات ایران و کره جنوبی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: به احتمال زیاد کره‌ای‌ها از طریق ووری بانک (WOORI) و IBK بانک پول را هم برگردانند. بنابراین احتمالا در مقابل بخشی از پول‌های بلوکه شده محصولات می‌دهند و بخشی را نیز به صورت نقدی می‌پردازند.حسین تنهایی در گفت‌وگو با «ایلنا» در مورد آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار کرد: طبق صحبت‌های جدیدی که با کره‌ای‌ها داشتیم، احتمال این موضوع زیاد است که ان‌شاالله به زودی مشکل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور حل شود. البته این مساله ارتباط زیاد و مستقیمی با مذاکرات برجام دارد. ولی خود کره‌ای‌ها هم رفت‌وآمد می‌کنند تا هم ارتباط را حفظ کنند و هم برای پول‌های بلوکه شده ایران در حال برنامه‌ریزی هستند. اینکه در مرحله اجرا به چه صورتی باشد فعلا مشخص نیست. وی در ادامه اضافه کرد: ما پیشنهاد دادیم که یا خود پول را برگردانند یا اگر می‌خواهند در مقابل آن کالا بدهند کالاهای ساخته شده ندهند بلکه تجهیزات پزشکی یا صنعتی یا موارد مشابه باشد. کره‌ای‌ها در این مورد در ظاهر حرفی نمی‌زنند اما تمایل دارند که محصولات را به جای پول به ایران بفرستند.رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با اشاره به نحوه بازپس‌دهی پول‌های بلوکه شده ایران گفت: به احتمال زیاد کره‌ای‌ها از طریق ووری بانک (WOORI) و IBK بانک پول را هم برگردانند. بنابراین احتمالا در مقابل بخشی از پول‌های بلوکه شده محصولات می‌دهند و بخشی را نیز به صورت نقدی می‌پردازند. تنهایی در ادامه خاطرنشان کرد: در مقابل بخشی از پول‌های بلوکه شده پیش از محصولات پزشکی دریافت کرده‌ایم. برای اینکه در مقابل بخشی از پول‌های باقی‌مانده نیز واکسن بدهند نیز آمادگی دارند.وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روند تجاری ایران و کره‌جنوبی اظهار کرد: روند مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی بسیار کاهش داشته است. شاید در ظرف 15 سال گذشته به کمترین رقم رسیده‌ایم. رقم مبادلات بسیار کم و ناچیز است.تنهایی یادآور شد: کره‌ای‌ها در حال رفت و آمد هستند، امیدوار هستیم در حوزه‌هایی که قوی هستند مانند تجهیزات پزشکی، پتروشیمی، شیمیایی و غیره استفاده کنیم و بتوانیم در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشته باشیم و ارتباط خود را برقرار کنیم.

صادرات ۱۹۰ میلیون دلار زعفران ایرانی

طبق گزارش مسوولان گمرک ایران، در سال گذشته بیش از ۱۹۰میلیون دلار به ۶۰ کشور صادر شده که ۷۹ درصد آن به پنج کشور هنگ کنگ، امارات، اسپانیا، چین و افغانستان اختصاص دارد. بنابر آمار گمرک، جریان صادرات زعفران ایران در سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد و گفت که ۳۲۴هزار و ۵۸۹ کیلوگرم طلای سرخ، در سال گذشته به ۶۰ کشور دنیا به ارزش ۱۹۰ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۳۰۶ دلار صادر شده است.بر اساس این گزارش، هنگ کنگ، اولین مقصد زعفران ایرانی در سال گذشته بود که ۷۴هزار و ۵۷۸ کیلوگرم زعفران به ارزش ۴۶ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۲۱۶ دلار را خریداری کرده است که ۲۳ درصد وزن و ۲۴.۵ درصد ارزش کل زعفران صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.امارات با خرید ۵۹ هزار و ۷۹۱ کیلوگرم به ارزش ۳۳ میلیون و ۹۴۲هزار و ۲۷دلار و سهم ۱۸.۴درصد وزن و ۱۷.۸درصد ارزش دومین خریدار زعفران ایرانی در سال ۱۳۹۹ بود و پس از آن اسپانیا با ۴۹ هزار و ۲۵ کیلوگرم و ارزش ۲۶ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۳۱۳ دلار و سهم وزنی ۱۵ درصدی و ارزش حدودا ۱۴ درصدی کشور سوم بوده است. چین با خرید ۴۰ هزار و ۱۳۹ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۲میلیون و ۵۰۴ هزار و ۴۴۰ دلار و سهم ۱۲.۳ درصدی وزن و ۱۱.۸ درصدی ارزش در جایگاه چهارم و نهایتا افغانستان با خرید ۳۳هزار و ۷۸۱کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۹میلیون و ۱۶۸هزار و ۶۰۸دلار پنجمین کشور خریدار زعفران ایرانی، با سهم خرید ۱۰.۴درصدی وزن و ۱۰درصدی ارزش کل زعفران صادر شده کشور در سال ۹۹ بوده است.باوجود صادرات زعفران به ۶۰کشور دنیا، پنج کشور هنگ کنگ، امارات، اسپانیا، چین و افغانستان، ۲۵۷هزار و ۳۱۴کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۴۸میلیون و ۶۸۱هزار و ۶۰۴دلار را خریداری کردند که ۷۹ درصد وزن و ۷۸درصد ارزش کل صادرات این کالا در سال گذشته بوده است.

ورق‌های فولادی ۱۵ درصد گران شد

باوجود کاهش نرخ ارز قیمت ورق متاثر از قیمت‌های جهانی۱۰ تا ۱۵ درصد گران شد.حمیدرضا رستگار در گفت‌وگو با «خبرگزاری تسنیم»، با اشاره به اینکه شرایط رکود و روزهای انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شده تا وضعیت بازار بلاتکلیف بوده و خبری از معاملات نباشد، اظهار داشت: در این شرایط بازار ارز نیز روند نزولی خود را طی می‌کند.وی افزود: جالب اینجاست با وجود اینکه ما شاهد کاهش نرخ ارز در بازار هستیم تولیدکنندگان قیمت آهن و فولاد را مدام تغییر می‌دهند.رییس اتحایه فروشندگان آهن تصریح کرد: بهانه افزایش قیمت آنها افزایش هزینه‌های کارگری و حمل و نقل است اما به اعتقاد ما با محاسبه این هزینه‌ها بازهم افزایش قیمت‌ها منطقی نیست.رستگار در ادامه اضافه کرد: با وجود روند کاهشی نرخ ارز قیمت ورق‌های فولادی در بازارهای جهانی 10 تا 15 درصد گران شده است البته قیمت آهن تغییراتی نداشته و معاملات این بخش در رکود به سر می‌برد.

 

ارسال نظر