شکر گران نمی‌شود

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۲۵

قائم‌مقام وزیرصمت درا امور بازرگانی عنوان کرد که تغییری در نرخ شکر ایجاد نمی‌شود، اما زیر بار پنج نرخی بودن شکر در بازار نرفت و گفت که مبنای این نرخ‌ها متفاوت است.اخیرا دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از پنج نرخی شدن شکر در بازار خبر داده بود، به‌طوری که نرخ مصوب ۶۶۵۰ تومان برای واحدهای تولیدی، نرخ مصوب۸۷۰۰ تومان برای مصرف‌کننده، نرخ مصوب ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان برای بنکداری‌ها، نرخ آزاد بنکداری۱۳هزار و۵۰۰ تومان به صورت کیسه‌های۵۰ کیلویی و نرخ آزاد مصرف‌کننده هم که گفته می‌شود تا ۱۴ هزارتومان هم رسیده و بعضا گرانفروشی در این بخش به بیش از ۹۰ درصد هم رسیده است.او همچنین گفته بود که شکر آزاد به وفور در بازار هست، اما اولویت دولت تامین شکر تنظیم بازاری برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، اما همه مردم به این فروشگاه‌ها دسترسی ندارند. موضوعی که وزارت صمت نیز آن را تایید کرده و در این رابطه محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیرصمت در امور بازرگانی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: منسجم‌ترین شبکه توزیع، فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که بدون هیچ محدودیت شکر در آنجا عرضه می‌شود البته به این معنا نیست که در صنف توزیع نمی‌شود بلکه در صنف لبنیات و خوار و بار هم شکر توزیع می‌شود، ولی شبکه‌ای که تنظیم و تعادل بازار را انجام می‌دهد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعمال می‌شود.

    شکر از نظر صمت چند نرخ دارد!؟

این مقام مسوول همچنین با بیان اینکه باید نرخ شکر در بخش صنف و صنعت جدا شود، تصریح کرد: قیمت شکر در بخش خانوار ۸۷۰۰ تومان است که در حال حاضر اعمال می‌شود. اگر کرایه حمل، هزینه‌های بانکی، خرده فروشی و عمده فروشی را در نظر بگیریم نرخ شکر اعلام شده صحیح است. شکر با قیمت۶۳۰۰ تومان به واحدهای بسته‌بندی می‌رسد که این واحدها با در نظر گرفتن هزینه مالی، بسته‌بندی و غیره به قیمت۸۷۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و قیمت شکر صنف و صنعت نیز۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. مفتح با بیان اینکه توزیع شکر بدون محدودیت انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از اقلامی که در ایام عید و ماه مبارک رمضان پیک مصرف دارد شکر است و بر اساس گزارشات تا امروز مشکلی در توزیع نیست. به عبارت دقیق‌تر در بازار شکر کمبود عرضه وجود ندارد و زمانی که شکر به واحد بسته‌بندی می‌رسد هزینه بسته‌بندی آن محاسبه می‌شود و قیمت دوم پیدا می‌کند.مفتح در ادامه تاکید کرد که تغییری در نرخ شکر ایجاد نمی‌شود چون هیچکدام از عوامل تعیین‌کننده نرخ، تغییر نکرده است و توزیع هم به شکل گسترده ادامه خواهد داشت و مشکلی وجود ندارد. از طرف دیگر پیک مصرف شکر در ایام عید و ماه رمضان است که عمده تولید‌کنندگان قبل از ماه رمضان و ایام عید سهمیه را دریافت می‌کنند. شکر جزو کالاهایی است که در توزیع آن مشکلی وجود نداردهمچنین در حالی که دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با حضور در این برنامه مجددا موضوع پنج نرخی بودن شکر را مطرح کرد، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اظهار کرد که قیمت اعلام شده و پنج نرخ برای شکر صحیح نیست، بلکه مبنای آن متفاوت است. محدودیتی در توزیع شکر وجود ندارد.وی افزود: مازاد شکر به ذخایر استراتژیک افزوده شده است و لزوماً جمع واردات و تولید داخلی، مصرف نیست بلکه بخشی از آن ذخایر استراتژیک کشور است که در همه کالاها اعمال می‌شود. بنابراین میانگین مصرف شکر در کشور حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

    شکر با دلار ۴۵ هزار تومانی

به دست مصرف‌کننده می‌رسد!

در ادامه این برنامه قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه دولت اجازه دهد تاجر شکر را وارد کند و نظارت کند، چراکه بزرگ‌ترین و بهترین پلیس رقابت است، بار دیگر درباره پنج نرخی بودن شکر در بازار گفت: نرخ‌های امروز بازار شکر ۶۶۵۰ تومان، ۸۷۰۰ تومان، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۵ هزار تومان است که شکر با قیمت۸۷۰۰ تومان در برخی فروشگاه‌ها نیست. چراکه برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شرایط کرونایی تنها دو بسته شکر می‌دهند، اما باید توزیع به صورت گسترده‌تر انجام شود.وی با بیان اینکه در مواردی شکر با قیمت۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان توسط بنکداران به فروش می‌رسد و با قیمت۱۵تا ۱۶ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تصریح کرد: هر تن شکر ۳۸۴ دلار است که با دلار ۲۳ هزار تومان قیمت شکر ۷۳۵۰ تومان است. بنابراین وقتی این قیمت به ۱۶ هزار تومان می‌رسدیعنی با دلار ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در حال حاضر در ۱۱۰۰ شهر شکر زیر۱۵ هزار تومان در بخش آزاد به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. از طرف دیگر در سه سال گذشته هفت بار قیمت‌ها تغییر پیدا کرده است.پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه از افزایش تولید شکر خبر داد به‌طوری که در سال ۱۳۹۹ در کشور مجموعاً یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن شکر تولید شده، اما در سال ۱۳۹۸ تولید شکر ۹۸۷ هزار تن بوده است. در سال گذشته تقریباًیک میلیون و ۱۱۷ هزار تن و در سال ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر وارد کشور شده است.او همچنین با بیان اینکه مصرف سرانه شکر بر مبنای۲۷ کیلوگرم است، نیاز سالانه کشور را حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن و ماهانه ۱۸۵ هزار تن نیاز عنوان کرد.

 

ارسال نظر