دو تحلیل متفاوت از بازار خودرو

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۱۶
دو تحلیل متفاوت از بازار خودرو

تعادل |

ارزیابی‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد که در بازه زمانی یک‌ماهه یعی از سوم فروردین ماه تا سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ خودروها چیزی بین ۲ تا ۳۴ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. اما بررسی قیمت محصولات دو خودروساز کشور در بازار نشان می‌دهد، ایران‌خودرویی‌ها از ۵ تا ۳۴ میلیون گران شدند و محصولات سایپا از ۲ تا ۱۸ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کردند. هرچند این روزها بازار معاملات خودرو در فاز انتظار و رکود به سر می‌برد، اما با این حال، فروشندگان خودرو و واسطه‌ها سعی دارند، بازار خودرو را به سمت قیمت‌های دلبخواهی خودشان سوق بدهند. اما بررسی‌ بازار خودرو در روز ششم اردیبهشت‌ماه حاکی از تداوم تعطیلی‌ها و رکود در معاملات است، به نظر می‌رسد بسیاری به امید رفع احتمالی تحریم‌ها و ریزش قیمت‌ها، خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که معاملات انجام شده از ابتدای سال تاکنون در حد صفر بوده باشد، هرچند در فضای مجازی عده‌ای به قیمت‌سازی پرداخته و خرید و فروش‌هایی نیز انجام می‌دهند. اما برخی هم می‌گویند که همزمان با تعطیلی نمایشگاه‌های فروش خودرو رکود در معاملات حاکم بوده و تعطیلی موجب شده قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته با تغییرات چندانی روبرو نشود. به اعتقاد فعالان بازار خریداران خودرو فعلا دست از خرید برداشته و منتظر گشایش واحدهای صنفی فروش و ثبات قیمت‌ها هستند.

   رکود و انتظار در بازار خودرو 

بررسی‌ بازار خودرو در روز ششم اردیبهشت‌ماه حاکی از تداوم تعطیلی‌ها و رکود در معاملات است، به نظر می‌رسد بسیاری به امید رفع احتمالی تحریم‌ها و ریزش قیمت‌ها، خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند.به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که معاملات انجام شده از ابتدای سال تاکنون در حد صفر بوده باشد، هرچند در فضای مجازی عده‌ای به قیمت‌سازی پرداخته و خرید و فروش‌هایی نیز انجام می‌دهند. اما در فضای مجازی، در امروز و در دسته تولیدات ایران‌خودرو، هردستگاه سمند ال. ایکس ساده ۱۸۰ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۰ آن ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.همچنین هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس۱۸۷ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۲۱۵ میلیون تومان، مدل ۱۴۰۰ آن ۲۲۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدود ۱۹۶ میلیون تومان، مدل ۱۴۰۰ آن ۲۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵ نزدیک به ۲۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۵۳ میلیون تومان، مدل ۱۴۰۰ آن ۲۶۸ میلیون تومان، رانا ۲۰۶ میلیون تومان و دنا معمولی۲۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.در گروه سایپا نیز هر دستگاه پراید۱۱۱ نزدیک به ۱۲۸ میلیون تومان، پراید۱۳۱ حدود ۱۱۲ میلیون تومان، ساینا۱۳۸ میلیون تومان، ساینا مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۴۶ میلیون تومان، تیبا۱۲۳ میلیون تومان، تیبا۲ نزدیک به ۱۳۱ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای۱۴۵ میلیون تومان قیمت داشتند.در دسته مونتاژی‌هانیز هر دستگاه هایما اس۷ حدود ۶۸۵ میلیون تومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال ۷۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.در دسته خارجی‌ها نیز رنو کولئوس مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، رنو تلیسمان مدل ۲۰۱۸ نزدیک به یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان، کیا اپتیما مدل ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان، هیوندای النترا مدل ۲۰۱۸ حدود یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان و هیوندای سانتافه فول ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خوردند.

اما یک فرضیه دیگر وجود دارد که براساس آن و همزمان با تعطیلی نمایشگاه‌های فروش خودرو رکود در معاملات حاکم بوده و قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته با تغییرات چندانی روبرو نشده است. به اعتقاد فعالان بازار خریداران خودرو فعلا دست از خرید برداشته و منتظر گشایش واحدهای صنفی فروش و ثبات قیمتها هستند. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر کسی امروز تمایل به خرید خودرو دارد دست از خرید کشیده و به نوعی منتظر کاهش بیشتر قیمتها مانده است. البته آن دسته از افراد که نیاز ضروری به خرید خودرو دارند از طریق بازارهای غیررسمی اقدام به خرید می‌کنند. 

   محصولات دو خودروسازدر یکماه چقدر گران شده؟ 

اما براساس آماری که «ایسنا» منتشر کرده بود، طبق بررسی قیمت‌ها طی یک ماه اخیر، بیانگر این است که در پرتیراژهای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، کمترین رشد در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دیده شد که از محدوده ۲۵۰ میلیون تومان به ۲۵۵ میلیون تومان رسیده است؛ اما در مقابل بیشترین افزایش هم مربوط به همین خودرو اما تیپ ۲ آن است که با ۳۴ میلیون تومان افزایش قیمت از حدود ۱۸۴ میلیون تومان به ۲۱۸ میلیون تومان رسیده است. رانا و پژو ۴۰۵GLX  هم جزو کمترین جهش قیمت‌ها بوده و بین شش تا هشت میلیون تومان گرانتر شده اند؛ به‌طوری که رانا از ۲۰۰ میلیون تومان به ۲۰۶ میلیون تومان و پژو ۴۰۵GLX از ۱۷۹ میلیون تومان به ۱۸۷ میلیون تومان رسیده‌اند.پس از آنها خودروهایی همچون سمند LX حدود ۱۱ میلیون تومان، پژو پارس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۲ میلیون تومان افزیش قیمت را ثبت کرده‌اند. سمند LX از ۱۸۰ میلیون تومان به محدوده ۱۹۱ میلیون تومان، پژو پارس از ۲۰۶ میلیون تومان به ۲۱۸ میلیون تومان و ۲۰۷ دنده‌ای از ۲۶۰ میلیون تومان به حدود ۲۷۲ میلیون تومان افزیش یافته‌اند.همچنین دنا با افزایش ۱۸ میلیون تومانی از ۲۵۲ میلیون تومان تا ۲۷۰ میلیون تومان، دناپلاس با افزایش ۲۰ میلیون تومانی از ۳۳۰ میلیون تومان تا ۳۵۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با افزایش ۲۲ میلیون تومانی از محدوده ۳۶۳ میلیون تومان تا محدوده ۳۸۵ میلیون تومان صعود کرده‌اند. اما در محصولات گروه سایپا نیز در روز مورد بررسی (سوم فروردین ماه) و مقایسه آن با آخرین قیمت آگهی شده در سوم اردیبهشت نشان می‌دهد که به‌طور مثال سایپا ۱۱۱ که ۱۲۵ میلیون تومان بوده به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده و دو میلیون تومان گران‌تر شده است یا سایپا ۱۳۱ حدود ۱۰ میلیون تومان گران شده و از ۱۰۶ میلیون تومان به حدود ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است. سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم از محدوده ۱۱۳ میلیون تومان رد شده و در کانال ۱۲۴ میلیون تومان قرار گرفته و رشد قریب به ۱۱ میلیون تومانی را تجربه کرده است. ساینا نیز ۱۸ میلیون گران‌تر شده و از ۱۳۰ میلیون تومان به ۱۴۸ میلیون تومان رسیده است و پس از آن تیبا ۲ پلاس با حدود ۱۶ میلیون تومان، بیشترین افزایش قیمت را داشته است. این خودرو از حدود ۱۳۴ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است.. همچنین کوییک دنده‌ای هفت میلیون تومان و تیبا ۲ و کوییک R هریک شش میلیون تومان گران‌تر شده‌اند. کوییک دنده‌ای از ۱۳۸ میلیون تومان به حدود ۱۴۵ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۲۶ میلیون به ۱۳۲ میلیون تومان و کوییک R از ۱۴۵ میلیون تومان به ۱۵۱ میلیون تومان رسیده‌اند. 

پیش تر «تعادل» نیز در گزارش سی‌ام فروردین ماه خود با عنوان «روایتی تلخ از گرانی خودرو» به روند افزایش قیمت‌ها از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ پرداخته بود. این گزارش نشان می‌داد که قیمت خودروهای داخلی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ بیش از ۸ برابر شده است به عبارتی دیگر، علی رغم وعده‌های داده شده، نه تنها قیمت خودرو در این 8 ساله کاهش پیدا نکرده، بلکه رکوردهای جدیدی را در جهش قیمت خودرو طی سال‌های گذشته شاهد بودیم.

البته برخی دلایل این افزایش قیمت‌ها را به احتمال گران شدن قیمت کارخانه‌ای خودرو ربط دادند. اما هر چه به انتهای فروردین ماه نزدیک‌تر می‌شدیم، نمودار قیمتی خودرو تغییر چندانی نداشت و اوضاع کمی به سمت ثبات پیش رفت. البته این روزها در بازار خودرو معامله چندانی صورت نمی‌گیرد. یعنی از خریدار واقعی خبری هست، نه فروشنده. هر چه هست قیمت‌های کاذب و حباب گونه‌ای است که ممکن است با هر سیگنال برجامی یا ارزی بترکد. 

با این حال پس از اعلام افزایش قیمت خودرو در سه ماه آینده به گفته رییس شورای رقابت، جو بازار خودرو تا حدیبهم ریخت و نوسانات قیمت خودرو روزانه به چند میلیون تومان رسید. اما با گذشت چند هفته از این اظهارات، هنوز افق روشنی پیش روی بازا رخودرو وجود ندارد، و همچنان این بازار در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد. البته مخالفت‌ها و انتقاداتی نیز به این سیگنال گرانی شورای رقابت صورت گرفت. به‌طوریکه مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت اعلام شد. 

   آینده بازا ر خودرو 

با این حال آینده بازار خودرو قابل پیش‌بینی نیست و ابتدا باید منتظر بود و دید که آیا اجازه فعالیت به بازار خودرو در هفته آینده داد می‌شودیا خیر. چراکه در صورت باز شدن بازار نیز باید به انتظار نرخ دلار، وضع سیاسی کشور و آینده مذاکره‌های برجامی و همچنین نحوه عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی نشست.اگرچه فعالان بازار آینده مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند، که با  این وضعیت فقط می‌توان گفت که دیگر خبری از گران‌تر شدن خودروها نخواهد بود. برخی از نمایشگاه داران خودروهای خارجی عنوان می‌کنند که بازار خودروهای خارجی از ابتدای امسال در رکود فرو رفته و تغییر خاصی در قیمت‌ها شاهد نیستیم، هرچند اندک عرضه‌هایی از سوی صاحبان خودروها انجام شده، اما خریداری وجود ندارد. از سوی دیگر، با وجود روند مثبت مذاکره‌های برجامی، اما از آنجایی که هنوز هیچ خبری به صورت رسمی درز نکرده است، در بازار خودرو نیز عکس‌العمل خاصی را شاهد نیستیم. برخی از فعالان بازار خودرو نیز معتقدند در صورت قطعیت برداشته شدن تحریم‌ها و در پی آن ورود خودروهای مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به بازار، قیمت خودروهای خارجی افت شدیدی را تجربه کند.به گفته یکی از نمایشگاه داران، به‌طور مثال، بی.‌ام. دابلیو اتاق ۷۳۰ با مدل ۲۰۱۸ این روزها با نرخ ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی درهم امارات نزدیک به هشت میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، اگر نرخ درهم تا پنج‌هزار و ۵۰۰ تومان افت کند، این خودرو در پنج میلیارد تومان هم بی‌مشتری خواهد ماند.

 

ارسال نظر