جزییات تازه از واردات واکسن کرونا

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۶۰
جزییات تازه  از واردات واکسن کرونا

30 میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌ در کره‌‌جنوبی برای خرید واکسن کرونا پرداخت شد

تعادل |

آمار اعلامی گمرک ایران نشان می‌دهد، از ۱۵ بهمن ماه سال ۹۹ تا ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰یک میلیون و ۹۹۵ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا وارد، ترخیص و تحویل وزارت بهداشت شده است. در مکاتیه معاون فنی گمرک ایران با معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، آمده است که این میزان واکسن وارداتی از چهار کشور «روسیه، چین، کره جنوبی وهند» واز طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده و پس از تشریفات گمرکی با حداقل اسناد به صورت حمل یکسره و شبانه روزی در حداقل زمان ممکن (کمتر از ۱۵ دقیقه) تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.بر اساس این جدول، «۵۲۰ هزار دوز واکسن روسی با نام «اسپوتنیک، ۶۵۰ هزار دوز واکسن چینی، ۱۲۵ هزار دوز واکسن هندی و ۷۰۰ هزار و نزدیک به۸۰۰ دوز واکسن کره جنوبی با نام کواکس» وارد کشور شده است. همزمان با واردات واکسن کرونا از کانال دولت، استارت واردات واکسن از سوی بخش خصوصی با ارز آزاد نیز رسما زده شد.  به‌طوری که در تازه‌ترین اعلام ریاحی عضو هیات رییسه اتاق تهران، در گام نخست ۱۰۰ دوز از این واکسن‌ها وارد کشور می‌شود که قیمت احتمالی واکسن کرونا حدود 250 هزار تومان است. در همین حال، رییس اتاق ایران و کره جنوبی نیز از پرداخت 30 میلیون دلار از هفت میلیارد دلار منابع ایران بلوکه ایران در کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا خبر داده است. 

     جزییات واردات واکسن کرونا 

مجموع میزان واردات واکسن کروناا در دو ماهه سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ رصد آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، یک میلیون و 995 هزار و 800 دوز واکسن خارجی کرونا در بازه زمانی 15 بهمن ماه سال گذشته تا 26 فروردین ماه 1400 وارد کشور شده است. بنابر آماری که مهرداد ارونقی معاون فنی گمرک به شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، اعلام کرده، اولین محموله واکسن کرونای روسی (اسپوتنیک) در تاریخ پانزدهم بهمن ماه ۹۹ از کشور روسیه به میزان 20 هزار دوز از روسیه وارد کشور و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شد. مطابق آمار ارایه شده، محموله دوم واکسن کرونا با برند اسپوتنیک در تاریخ 25 بهمن ماه سال ۹۹ از کشور روسیه به میزان 100 هزار دوز وارد شد. اما سومین محموله واکسن کرونا که اولین محموله واکسن چینی محسوب می‌شود، دهم اسفند ماه سال ۹۹ به میزان 250 هزار دوز وارد ایران شد.محموله چهارم واکسن کرونای وارداتی باز هم از کشور روسیه و با برند اسپوتنیک بوده که سومین محموله واکسن روسی محسوب می‌شود. این محموله چهاردهم اسفند ماه سال گذشته به میزان 200 هزار دوز وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده و ترخیص گردید. همچنین بنابر این آمارها، پنجمین محموله واکسن کرونا از کشور هند به میزان 125 هزار دوز در تاریخ بیستم اسفند ماه سال ۹۹ وارد ایران شد.ششمین محموله واکسن کرونا که چهارمین محموله واکسن روسی با برند اسپوتنیک بوده به میزان 100 هزار دوز در تاریخ پنجم فروردین امسال ۱۴۰۰ وارد کشور شد.محموله دیگر واردات واکسن کرونا که پنجمین محموله واکسن روسی بوده، به میزان 100 هزار دوز در تاریخ دوازدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ وارد و ترخیص شد. هشتمین محموله واکسن وارداتی حاوی 700 هزار و 800 دوز واکسن کواکس بود که در تاریخ شانزدهم فروردین ماه سال جاری از کشور کره جنوبی وارد ایران شد. بنابر آمار ارایه شده از سوی ارونقی، نهمین محموله واکسن کرونا اخرین واردات از واکسن‌های خارجی بوده، که بیست و ششم فروردین ماه ۱۴۰۰ از کشور چین به میزان 400 هزار دوز وارد شد. اما براساس آنچه رییس دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردند، شرکت‌های بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌توانند نسبت به واردات واکسن خارجی اقدام کنند. 

   جزییات تازه از واکسن وارداتی بخش خصوصی 

برهمین حال، بخش خصوصی نیز رسما اعلام کرد که واردات واکسن کرونا را در دستورکار خود قرار داده است. بنابر اعلام رییس اتاق تهران، قرارداد واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی برای واکسیناسیون کارگران خطوط تولیدمنعقد شده، این میزان به تدریج و به شکل مرحله به مرحله وارد ایران خواهد شد. ارز اختصاص داده شده برای واردات این واکسن ارز آزاد و قیمت این واکسن‌های وارداتی نیز چیزی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود. روزگذشته ناصر ریاحی عضو هیات رییسه اتاق تهران، جزییاتی جدید از نحوه واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی به خبرگزاری‌ها ارایه داده است. او درباه زمان دقیق واردات اولین محموله واکسن کرونا توسط بخش خصوصی، گفته است: « اولین محموله واکسن کرونای وارداتی توسط بخش خصوصی دو هفته پس از دریافت کلیه مجوزها و تامین ارز و ارسال ارز برای خریدار، به کشور وارد می‌شود و سپس سایر محموله‌های واکسن خریداری شده توسط بخش خصوصی به کشور وارد خواهد شد اما چون بخشی از این موارد خارج از اراده خریدار است بنابراین بصورت دقیق نمی‌توان زمان واردات اولین محموله را تعیین کرد.»

ریاحی همچنین اظهار کرده: «در گام نخست ۱۰۰ دوز از این واکسن‌ها را وارد کشور می‌شود تا ابتدا شرایط حمل و نقل و بررسی کیفیت محصول نهایی شود. این واکسن‌ها در همان گمرک در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد تا بر روی آن نظارت کنند. پس از آن نیز در مرحله نگهداری، جابه‌جایی، توزیع و تلقیح نیز کار از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود و بخش خصوصی دخل و تصرفی در این فرایند ندارد. او این راهم گفته است که به محض ورود تولیدات داخلی واکسن به بازار، بخش خصوصی واردات واکسن را متوقف می‌کند؛ زیرا قطعا واکسن تولید داخل با قیمت مناسب‌تر عرضه خواهد شد و دسترسی آن نیز برای مردم آسان‌تر خواهد بود. ریاحی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واردات واکسن کرونا توسط شرکت‌های غیر دارویی نیز امکان‌پذیر است، نیز گفته است: «خیر، طبیعتا این امکان برای شرکت‌های غیر دارویی وجود نخواهد داشت و شرکت‌های غیردارویی حتی مجاز به واردات قرص مسکن هم نیستند».او در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که واکسن کرونای وارداتی توسط بخش خصوصی وارد بازار سیاه نشود، نیز اینگونه توضیح داده: «واردات این واکسن به این صورت نیست که بخش خصوصی این واکسن‌ها را برای خود وارد کند یا به پرسنل خود تزریق کند، قطعا واکسن‌های وارداتی در گمرک تحویل وزارت بهداشت یا مرجعی می‌شود که وزارت بهداشت تعیین کرده است.»

    خرید واکسن با بخشی  از پول بلوکه در کره 

اما خبری دیگر درباره خرید واکسن کرونا؛ روز گذشته رییس اتاق بازرگانی ایران وکره جنوبی اعلام کرد: «30 میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی برای خرید واکسن کرونا پرداخت شده است.» حسین تنهایی، رییس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی درباره اجرایی شدن تفاهمنامه میان دو کشور «ایرنا» گفته است: «تاکنون درصد اندکی از آنها انجام شده است. مقرر شده بود یک میلیارد دلار بدهی این کشور به صورت نقدی به ایران پرداخت شود اما تاکنون در عمل شاهد اجرای آن نبوده‌ایم». از سال ۲۰۱۸ هفت میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در دو بانک کره جنوبی بلوکه شد و از آن زمان تاکنون مذاکرات بسیاری برای پرداخت این بدهی از سوی سئول به ایران انجام شده است. عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران، نیز روز چهارشنبه ششم اسفند 1399 در جمع خبرنگاران گفته بود که هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی مسدود شده و در مرحله نخست، «یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی به ایران به‌صورت نقدی به حساب بانک‌های ایرانی واریز می‌شود.» در همین حال، مقامات ایران طی ماه‌های گذشته بارها از توافق برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی خبر داده‌اند، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. حالا چشم‌ها به توافق برجام دوخته شده تا شاید سردی روابط تجاری میان دو کشور و موانع مختلف برطرف شود. اما با سفر «چانگ سیه کیون» نخست‌وزیر کره‌جنوبی، به تهران یکی از محورهای گفت‌وگو چگونگی برگرداندن پول ایران به کشور بود، که در نشست مسوولان دو کشور، در زمینه نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق شد. 

Taadol-07

ارسال نظر