بازار خودرو در فاز انتظار

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۳۸
بازار خودرو در فاز انتظار

تعادل | فرشته فریادرس |

بازار خودرو پس از پشت سرگذاشتن پرنوسان‌ترین روزها در اواسط فروردین ماه ۱۴۰۰ در حالی به استقبال اردیبهشت می‌رود که رکود شدیدی در بازار حاکم شده و خرید و فروش در این بازار به کف رسیده است. البته پس از اعلام افزایش قیمت خودرو در سه ماه آینده به گفته رییس شورای رقابت، جو بازار خودرو تا حدی متشنج شد و نوسانات قیمت خودرو روزانه به چند میلیون تومان رسید. اما با گذشت دو هفته از این اظهارات، نبود یک چشم‌انداز روشن از وضعیت اقتصاد ایران خصوصا در پی مذاکرات برجامی، حجم معاملات خودرویی بین خریداران و فروشندگان در این بازار با افت محسوسی مواجه شده است. از این رو، می‌توان گفت بخش تقاضای واقعی بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و این روزها بازار خودرو در فاز انتظاری قرار دارد. برهمین اساس، نیازی که هم‌اکنون در بازار وجود دارد بیشتر مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است؛ به عبارتی بهتر، افراد برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به ثبت نام و شرکت در قرعه‌کشی خودرو می‌کنند.با ترسیم چنین وضعیتی از بازار خودرو، این پرسش مطرح می‌شود که آیا قیمت خودرو در ماه‌های پیش رو کاهش می‌یابد یا افزایش؟ پیش بینی‌ها نشان از این دارد که قیمت خودروها تا انتخابات ۱۴۰۰ افزایش قیمتی را تجربه نخواهد کرد، اما با ورود به فصل تابستان و با وجود تورم که در اقتصاد کشور وجود دارد، این احتمال وجود دارد که قیمت خودرو به سمت افزایش میل پیدا کند. 

  بازار خودرو در روزهای پایانی فروردین

بازار خودرو پس از سپری کردن پرنوسان‌ترین روزهای ۱۴۰۰ در هفته گذشته، طی چند روز اخیر به یک ثبات نسبی رسیده است. به‌طوریکه نوسانات قیمتی در این بازار به حداقل رسیده است. این در حالی بود که روزهای ابتدایی هفته گذشته برخی خودروهای مونتاژ داخل افزایش قیمت چشمگیری راتجربه کرده بودند. به گونه‌ای که پس از آن نیز نوبت به خودروهای ارزان قیمت بازار رسید تا وارد مسیر افزایشی شوند و به این ترتیب از ابتدای هفته گذشته تا روزهای پایانی شاهد گرانی در بازار خودرو بودیم. 

 البته برخی دلایل این افزایش قیمت‌ها را به احتمال گران شدن قیمت کارخانه‌ای خودرو ربط دادند. اما هر چه به انتهای هفته گذشته نزدیکتر شدیم، نمودار قیمتی خودرو تغییر چندانی نداشت و اوضاع به سمت ثبات پیش رفت. ناگفته نماند که این روزها در بازار خودرو نیز خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد، همچنان خریداران وفروشندگان منتظر نتایج مذاکرات برجامی باشند. چراکه نتیجه این مذاکرات قطع به یقین بر روی اقتصاد ایران و به ویژه نرخ ارز اثر گذار خواهد بود. از آنجایی که بازار خودرو نیز متاثر از نرخ ارز است، هر گونه سیگنالی به این بازار، نمودار خودرو را افزایشی یا کاهشی خواهد کرد.یعنی چنانچه دلار به هر دلیلی با افزایش قیمت مواجه شود خودرو گران خواهد شد و در مقابل اگر نرخ ارز کاهش یابد خودرو نیز می‌تواند افت قیمتی را تجربه کند؛ البته اینکه قیمت کارخانه خودرو افزایش پیدا کند یا خیر به دلیل اینکه بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌توانند به چنین قیمتی نیاز خود را برطرف کنند نمی‌تواند چندان مهم باشد.برهمین اساس، شاهد یک دوره انتظاری در بازار خودرو هستیم. 

در این میان رصد بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد، با به حداقل رسیدن خرید و فروش خودرو، مسیر بازار طی روزهای گذشته تغییر کرد و افزایش قیمت‌ها در این بازار متوقف شد؛ به‌طوریکه انواع خودروهای پراید طی دو روز گذشته ثبات قیمت را تجربه کردند و در حال حاضر خودروهای پراید ۱۱۱ برابر با ۱۳۰میلیون تومان، ۱۳۱ برابر ۱۱۲ میلیون تومان، ۱۳۲ و ۱۵۱ به ترتیب ۱۳۰، ۱۱۲، ۱۱۶ و ۱۱۳ میلیون تومان قیمت دارند. هرچند رکود بازار خودرو هنوز منجر به ریزش قیمت‌ها در این بازار نشده است و در حال حاضر اکثر خودروهای موجود در بازار در فاز انتظار هستند و قیمت آنها طی دو روز گذشته ثابت بوده است؛ در حال حاضر خودرو پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۸۴۰ و ۹۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در این مدت بر روی ۱۹۷ میلیون تومان ثابت بوده است و تیپ ۵ این خودرو نیز در این مدت بر روی ۲۶۳ میلیون تومان ثابت بوده است.

   قیمت‌سازی؛ خریداران احتیاط کنند

در این میان، با آغاز موج چهارم کرونا در کشور بسیاری از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی تحت تأثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل و تنها گروه اول از کسب و کارهای ضروری مجاز به ادامه فعالیت هستند. اعمال این نوع محدودیت برای فعالیت‌های تجاری باعث شد بسیاری از کسب و کارها به فضای مجازی روی بیاورند و معاملات خود را در این بخش دنبال کنند. اما اتفاقی که با تعطیلی واحدهای صنفی فروش خودرو رخ داده، این است که برخی سودجویان با قیمت‌گذاری غیر واقعی به دنبال افزایش قیمت و ایجاد بازار کاذب هستند.چندی پیش سعید موتمنی از ثبات در بازار خودرو از ابتدای سال خبر داد و ثابت ماندن نرخ ارز را عامل کاهش تقاضا برای خرید عنوان کرده بود.رضا اُلفت نسب نیز در خصوص قیمت‌گذاری در سایت‌های فروش خرید و فروش خودرو نیز دراظهاراتی گفته بود که با توجه به تعطیلی رسمی واحدهای فروش، عده‌ای برای خرید نسبت به درج آگهی در این سایت‌ها اقدام کردند و بخشی از این آگهی‌ها مربوط به نمایشگاه داران بوده و خرید و فروش در فضای مجازی در جریان است.

امیر ارسلان منصوری عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان خودروی کشورنیز در گفت‌وگو با «میزان» نیز گفته بود: « فعالان صنف فروش خودرو از ابتدای هفته مانند سایر صنوف به دلیل رعایت نکات بهداشتی و کاهش تردد فعالیت خود را متوقف کردند و در حال حاضر خرید و فروش به صورت رسمی از طریق این واحدها صورت نمی‌گیرد.» همچین به گفته او، روند افزایشی قیمت خودرو به دلیل ثبات نرخ ارز از ماه‌های گذشته متوقف شده و میزان خرید و فروش کاهش شدیدی داشته است. او در عین حال تاکید کرده که بالا رفتن قیمت‌ها در فضای مجازی غیر واقعی است و به مردم توصیه می‌شود برای خرید خودرو از مراکز رسمی عضو صنف اقدام کنند.به نظر می‌رسد با توجه به ثبات در بازار خودرو، برخی از سایت‌های خرید و فروش با قیمت‌سازی به دنبال افزایش قیمت در خورو و ایجاد بازار کاذب هستند.

    اما دو نکته مهم 

با این حال دو نکته حائز اهمیت هم‌اکنون در بازار خودرو وجود دارد؛ نخست اینکه قیمت خودرو آنقدر بالا رفته که مردم به عنوان مصرف‌کننده اصلی و کسی که تقاضای واقعی خرید داشته باشد، دیگر قدرت این که بتوانند خودروی مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند، را ندارد. بنابراین بخش تقاضای واقعی بازار خودرو در رکود کامل قرار دارد و این نیازی که هم‌اکنون در بازار وجود دارد بیشتر مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است که افراد برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به ثبت نام و شرکت در قرعه‌کشی خودرو می‌کنند. نکته دوم اینکه با توجه به اینکه فرآیند قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت زمان بر بوده و از سویی انتخابات در پیش است، بسیار بعید است که خودرو تا پیش از انتخابات افزایش قیمت داشته باشد، اما با وجود تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، نهایتا در تابستان باید منتظر گران شدن خودرو باشیم.

 

ارسال نظر