اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۳۴

تدوین بسته حمایت صادراتی سال ۱۴۰۰

ایرنا | مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰ با هدف پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید صادراتی تدوین و توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ خواهد شد. «احسان قمری» اظهار داشت: سال گذشته بسته حمایت از صادرات غیر نفتی با رویکرد جهش تولید اجرا و تلاش شد حمایت‌های انجام شده در راستای جهش تولید صادراتی باشد. وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، در سال گذشته بیش از ۷۰۰واحد تولیدی و صادراتی از سرفصل‌های حمایتی مندرج در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی منتفع شدند.دبیرکارگروه مشوق‌های صادراتی ادامه داد: اولویت پرداخت مشوق‌های صادراتی در سال ۹۹ حمایت از احداث تجهیز و توسعه زیر ساخت‌های تجاری بوده و با امتیاز زیربناهای تجاری از جمله سردخانه‌ها، انبارهای مکانیزه، مراکز بسته‌بندی و سورتینگ، پایانه‌ها و مراکز نمایشگاهی گامی در تسریع و تسهیل صادرات و در نهایت جهش تولید برداشته شد. قمری گفت: در تدوین بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰ تلاش خواهد شد تا در هر سر فصل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صادرکنندگان و پرداخت مشوق‌های صادراتی با تاکید بر کاهش هزینه‌های واحد‌های صادراتی اقدام شود. کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال ۹۹، ۱۳۴ میلیون تن به ارزش ۶۵.۵ میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بود.

فهرست مقررات 

مخل  کسب وکارها اعلام شد

شاتا |معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: فهرست عناوین مجوزها، رویه‌ها و مقررات مخل بیرونی حوزه صنعت، معدن و تجارت و راهکارهای پیشنهادی اصلاح آنها به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت طرح در هیات مقررات زدایی ارسال شد.سعید زرندی اعلام کرد: فهرست عناوین مجوزها، رویه‌ها و مقررات مخل بیرونی حوزه صنعت، معدن و تجارت و راهکارهای پیشنهادی اصلاح آنها به وزارت اقتصاد و دارایی جهت طرح در هیات مقررات زدایی ارسال شد.معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با عنایت به نامگذاری سال­ جاری و در راستای تحقق شعار  مانع ­زدایی از حوزه تولید و در خصوص "لغو مجوزهای دست­ و پا گیر و تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای ضروری برای فعالان اقتصادی فهرست عناوین مجوزها، رویه­‌ها و مقررات بیرونی (برون‌ دستگاهی) که موجب وقفه و اخلال در صدور مجوزهای حوزه صنعت، معدن و تجارت شده ­اند جهت طرح در هیات مقررات ­زدایی ارسال شده است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این فهرست با همفکری و نظرخواهی از فعالان تولیدی و اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوص، خانه‌های صنعت، اتاق بازرگانی و دیگر انجمن‌ها تهیه شده است.زرندی در ادامه توضیح داد: ۹ مورد در بخش صنعت، ۵ موضوع در بخش معدن و ۵ مورد در بخش صنوف در این لیست به همراه پیشنهاد اصلاح آن دیده شده است.معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: این فهرست، موضوعاتی بود که در اختیار هیات مقررات زدایی می‌باشد و سایر موضوعات دیگر برای مانع زدایی در سطوح بالاتر دنبال می‌شود.

رشد ۱۰۵ درصدی فروش شرکت‌های معدنی بورس

فارس |شرکت‌های معدن و صنایع معدنی فعال در بورس، سال گذشته رشد فروش ۱۰۵ درصدی را به ثبت رساندند. برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «حمایت از تولید و اشتغال‌زایی با پشتیبانی از بورس» خواستار توجه بیشتر به شرکت‌های بورسی در جهت رشد اقتصادی و اشتغال در کشور شدند. در این مورد باید گفت: طی ۱۲ ماه سال گذشته یعنی سال 99، ارزش فروش ۷۴شرکت معدن و صنایع معدنی در بورس از ۳۲۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد که نسبت به عملکرد سال پیش از آن با رشد ۱۰۵ درصدی همراه شد.  همچنین فروش اسفند ماه ۹۹ نیز جهش ۲۰۳درصدی را تجربه کرد و به ۴۴.۶ هزار میلیارد تومان رسید. در سال گذشته فولاد مبارکه با فروش ۷۷.۴ هزار میلیارد تومانی و ثبت رشد ۹۸ درصدی، در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های گروه معدن و صنایع معدنی ایستاد.

پس از آن شرکت ملی صنایع مس (فملی) با فروش ۴۱.۹ هزار میلیارد تومانی رشد ۸۷ درصدی را ثبت کرد و در جایگاه دوم پرفروش‌ها قرار گرفت. در جایگاه سوم نیز فولاد خوزستان (فخوز) با ۳۰.۶هزار میلیارد تومان فروش محصولات خود، افزایش ۹۳درصدی را پشت سر گذاشت. 

 

ارسال نظر