اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۰۹

بازنگری8 هزار ردیف تعرفه برای حمایت از تولید 

فارس|معاون امور صنایع وزارت صمت از بررسی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی در سال جاری خبر داد. مهدی صادقی نیارکی با تشریح مهم‌ترین راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جدید از بررسی بیش از 8 هزار ردیف تعرفه گمرکی در سال جاری خبر داد و گفت: تعرفه‌های گمرکی با محوریت توانمند‌سازی صنایع داخلی و ایجاد محدودیت وارداتی برای تجهیزات داخلی‌سازی شده از سوی دفاتر تخصصی مورد واکاوی قرار می‌گیرد. وی افزود: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در تلاش هستیم تا سیاست‌های کاهش ارزبری در کشور را با اتخاذ تدابیری دنبال کنیم که بازنگری در ردیف‌های تعرفه‌ای یکی از سیاست‌های پشتیبانی از صنایع داخلی به شمار می‌رود. صادقی نیارکی، رصد مستمر وضعیت تولید محصولات منتخب صنعتی را از دیگر برنامه‌های وزارت صمت برشمرد و از برنامه‌ریزی برای احصاء ظرفیت‌های خالی صنایع خبر داد.

قیمت «زولبیا» و «بامیه» اعلام شد 

رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی، گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای عرضه در ماه مبارک رمضان تعیین شد. علی بهره‌مند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای واحدهای قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی درجه یک و درجه دو مصوب شد. رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروش و کافه قنادی تهران، افزود: براساس قیمت مصوب نرخ هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای عرضه در واحدهای قنادی درجه یک 48 هزار تومان و برای عرضه در واحدهای درجه دو 38 هزار تومان تعیین شده است. وی با تاکید بر اینکه مردم حتما زولبیا و بامیه را از واحدهای قنادی مجاز خریداری کنند، افزود: متاسفانه برخی واحدهای صنفی نیز اقدام به فروش زولبیا و بامیه می‌کنند که تهیه آن در محیط‌های نامناسب و غیربهداشتی انجام می‌شود بنابراین در جهت اطمینان از بهداشتی بودن محصول خریداری شده مردم حتما زولبیا و بامیه را از قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها مجاز خریداری کنند. بهره‌مند در مورد نحوه تعیین قیمت زولبیا و بامیه گفت: اتحادیه قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی نظر کارشناسی خود را در رابطه با تعیین قیمت به سازمان حمایت اعلام می‌کند و پس از بررسی‌های لازم قیمت نهایی این کالا توسط سازمان صمت استان اعلام می‌شود.

اوج‌گیری قیمت جهانی مواد غذایی

تسنیم |گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که قیمت کالاها در بازار جهانی مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین سطح در ۷ سال گذشته رسیده است. به گزارش راشاتودی، گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که قیمت کالاها در بازار جهانی مواد غذایی در ماه مارس برای دهمین ماه متوالی افزایش یافته است. شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه در قیمت‌های بین‌المللی کالاهای غذایی را ردیابی می‌کند، در مارس به‌طور متوسط 118.5 واحد را نشان داد که 2.1 درصد بیشتر از ماه فوریه بود و به بالاترین سطح از ژوئن 2014 رسیده است. طبق اعلام فائو، بیشترین افزایش قیمت مواد غذایی در ماه مارس مربوط به شاخص قیمت روغن نباتی بود که 8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به بالاترین سطح خود طی 10 سال اخیر رسید. در گزارش فائو آمده است: قیمت روغن سویا نیز به دلیل چشم‌انداز تقاضای شدید از سوی بخش زیست‌دیزل با افزایش قیمت مواجه شد. شاخص قیمت لبنیات 3.9 درصد نسبت به ماه فوریه افزایش یافت. قیمت کره که تا حدودی به علت کاهش تأمین مواد در اروپا و افزایش تقاضا همراه بود، شاهد افزایش قیمت بوده است. قیمت پودر شیر نیز که با افزایش واردات در آسیا به ویژه چین پشتیبانی شد، به دلیل کاهش تولید در اقیانوسیه و کمبود کانتینر حمل و نقل در اروپا و امریکای شمالی افزایش یافت.

کاهش ارزبری ۲۱۰ میلیون یورویی با داخلی‌سازی قطعات

ایکوپرس|گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و شرایط سخت تحریم، با اجرای پروژه‌های مختلف و برگزاری میزهای ساخت داخل توانست در مجموع ۲۱۰ میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کند. شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با اجرای ۱۳۵ پروژه داخلی‌سازی قطعات و مجموعه‌های خودرو و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی ۲۱۰ میلیون یورو کاهش ارزبری محقق کرده است. در حوزه قالب و ابزار خودروی تارا نیز ایران‌خودرو موفق به ساخت دو هزار دست قالب و ابزار به وزن سه هزار تن با صرفه جویی ارزی ۲۲ میلیون دلار شده است. این شرکت در دو سال اخیر، با توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع دفاع و هوافضا، توانسته از ظرفیت‌های موجود در این نهادهای توانمند بهره‌برداری کرده و بخشی از اهداف توسعه ساخت داخل خود را از طریق آن محقق کند. در حال حاضر، ساپکو ۱۳۱ پروژه با شرکت‌های دانش بنیان با ظرفیت قرارداد هزار میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه ۱۵۰ میلیون دلار و همچنین ۲۱ پروژه با صنایع دفاع با هدف ۳۳ میلیون یورو کاهش ارزبری سالانه را دنبال می‌کند. 23 تفاهم نامه شرکت ساپکو با سازمان هوا فضا نیز بخشی از پروژه‌هایی است که با ظرفیت قرارداد دو هزار میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه ۴۶ میلیون دلار در حال پیگیری است.


 

ارسال نظر