رویداد

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۱۹

فروش مجوز 200 میلیونی واردات موز 

ایلنا| عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌و‌تره‌بار درباره آخرین وضعیت تامین و عرضه میوه‌های پر مصرف ایام نوروز گفت: پر مصرف‌ترین میوه‌های نوروزی سبد خانوارها معمولا سیب، پرتقال، نارنگی و موز است. اکبر یاوری ادامه داد: پرتقال به دلیل میزان بالای تولید، عرضه در سطح بسیار مناسبی قرار دارد. در حال حاضر علاوه بر پرتقال‌های موجود در بازار 600 هزار تن پرتقال نیز در انبارها ذخیره شده و آماده عرضه است. یاوری قیمت هر کیلوگرم پرتقال را حداکثر 11 هزار تومان اعلام کرد. یاوری گفت: به دلیل سرمازدگی در مقطعی با کاهش عرضه خیار و افزایش قیمت آن روبرو شدیم اما اکنون عرضه این میوه به روال عادی برگشته و هر کیلوگرم از آن با قیمت 4 تا 7 هزار تومان در دسترس مردم است. وی تنها میوه‌ای که در تامین آن با مشکل مواجه هستیم را نارنگی عنوان کرد. یاوری اظهار کرد: عرضه نارنگی ساری و قائم شهر به بازار تمام شد و نارنگی شهرهای فسا و کازرون نیز به دلیل سرمازدگی خشک و بی‌آب است به همین دلیل بازار با کمبود نارنگی روبه رو شده است. وی قیمت هر کیلوگرم نارنگی بسته به کیفیت آن را 20 تا 40 هزار تومان اعلام کرد. یاوری پیش بینی کرد: در صورت عدم تامین نیاز بازار قیمت نارنگی در شب عید افزایش چشمگیری پیدا کند. وی پیشنهاد داد: برای جلوگیری از افزایش قیمت این میوه اجازه واردت نارنگی از کشور پاکستان داده شود. یاوری درباره آخرین وضعیت تامین و عرضه موز نیز گفت: با ممنوعیت یک شبه ثبت سفارش موز شاهد افزایش نجومی قیمت آن بودیم. وی تصریح کرد: ممنوعیت ثبت سفارش زمینه سوءاستفاده فرصت طلبان را فراهم کرد به نحوی که مجوزهای 6 میلیونی را به تجار تا 200 میلیون تومان فروختند. یاوری نتیجه این امر را افزایش قیمت هر کیلوگرم موز از 15 هزار تومان به بیش از 50 هزار تومان دانست. به گفته وی؛ در حال حاضر دو کشتی 5 هزار تنی و 2 هزار تنی موز منتظر ترخیص هستند که می‌تواند قیمت موز را در بازار متعادل‌تر کند، همچنین اجازه وزارت صمت برای واردات موز در برابر صادرات سیب نیز تا حدودی در کاهش قیمت موز موثر خواهد بود. یاوری ابراز امیدواری کرد با نظارت بیشتر وزارت صمت بر بازار، میوه‌ها با قیمت مناسب به دست مردم برسد و اجازه سوءاستفاده از فرصت طلبان گرفته شود.

استقبال خوب اصناف از برگزاری جشنواره بهاره

رییس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر با بیان اینکه استقبال خوبی از سوی اصناف برای برگزاری جشنواره فروش ویژه نوروزی در بوشهر صورت گرفته است، گفت: جشنواره بهاره شهرستان بوشهر از ۱۸ اسفندماه همزمان با روز بوشهر آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین ماه دایر است. مصطفی گراشی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف در زمان شیوع بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب‌ شدند، اظهارداشت: علیرغم این آسیب‌ها با تصمیم اتاق اصناف ایران طرح برگزاری جشنواره فروش ویژه نوروزی با عنوان نمایشگاهی به وسعت ایران می‌تواند کمک موثری در جبران خسارت‌های وارده به اصناف داشته باشد. رییس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر با بیان اینکه از آغازین ساعات شروع ثبت نام در این جشنواره شاهد استقبال خوبی از سوی اصناف بودیم، بیان کرد: شرکت در جشنواره بهاره اتاق اصناف مرکز استان بوشهر رایگان است و اصناف در راستای رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی همراهی خوبی با ستاد ملی کرونا داشتند. گراشی تصریح کرد: این جشنواره از ۱۸ اسفند همزمان با روز بوشهر آغاز به کار می‌کند و برای استقبال مردم در ازای خرید کالا کارت قرعه‌کشی دریافت می‌کنند که همزمان با برگزاری جشنواره فروش ویژه نوروزی در ۴ نوبت قرعه کشی داریم و امیدوار هستیم با برگزاری این جشنواره هم اصناف بتوانند کالا و تولیدات خود را عرضه کنند.

قیمت شیرینی شب عید افزایش نمی‌یابد

فارس| علی بهره مند، رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی با بیان اینکه قیمت شیرینی در ایام پایانی سال تغییر نخواهد کرد و افزایشی نخواهد داشت، گفت: براین اساس قیمت انواع شیرینی همان قیمت‌های قبلی خواهد بود.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم شیرینی یزدی درجه یک 38 هزار تومان، هر کیلوگرم شیرینی زبان درجه یک 50 هزار تومان، هر کیلوگرم شیرینی پاپیونی و دانمارکی درجه یک نیز 50 هزار و قیمت هر کیلو گرم شیرینی‌تر درجه یک 60 هزار تومان است. قیمت درجه دو هر کیلوگرم از انواع شیرینی‌ها ذکر شده نیز 10 هزار تومان کمتر از قیمت‌های مذکور خواهد بود. رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی با تاکید بر اینکه هنوز مشکل تامین روغن جامد واحدهای صنفی حل نشده است، گفت: متاسفانه اغلب کارخانه‌ها روغن را به‌طور مستقیم به واحدهای صنفی تحویل نمی‌دهند و به واسطه‌ها می‌دهند و واحدهای صنفی نیز مجبورند  روغن را از واسطه‌ها و دلالان خریداری کنند. رییس اتحادیه قنادی، شیرینی فروش و دارندگان کافه قنادی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم فروش روغن توسط کارخانجات به واحدهای صنفی چیست، گفت: دقیقا علت را نمی‌دانم، البته در مواردی واحدهای صنفی می‌توانند به‌طور مستقیم روغن مورد نیاز خود را از کارخانجات روغن خریداری کنند اما در اغلب موارد باید این کالاها را از واسطه‌ها و دلالان خریداری می‌کنند.

 

ارسال نظر