بازار نامتعادل خودرو

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۱۵

تعادل- گروه خودرو| 

بازار خودرو طی یکماه گذشته واکنشی به افزایش نرخ ارز نشان نداد، اما در هفته گذشته بلافاصله پس از ثبات نرخ ارز و حتی در مواقعی ریزش قیمت آن روند بازار خودرو تغییر کرد و نوسانات قیمتی در این بازار آغاز شد. این نوسانات قیمتی در مواردی موجب کاهش قیمت خودرو از ابتدای هفته تاکنون و مواردی نیز موجب افزایش قیمت آن شده است. اما به صورت کلی باتوجه به همه‌گیری ویروس کرونا و مواردی همچون بی‌ثباتی و افزایش شدید قیمتها، امسال بازار خودرو همچون سال‌های گذشته نیست. از طرفی پس از اعلام خبر آزاد شدن بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران در عراق، با توجه به کاهش نرخ ارز، انتظارات مردم بر بازار تاثیر گذاشته و می‌توان گفت روند قیمتها در بازار تا حدودی کاهشی شده است. اما به صورت کلی در این روزهای پایانی سال بازار خودرو نوسانی است و روند ثابتی ندارد.

     دو دیدگاه درباره قیمت خودرو

در هفته‌ای که گذشت همزمان با ثبات نرخ ارز و همچنین ریزش قیمت آن روند قیمت‌ها در بازارخودرو تغییر کرد و نوسانات قیمتی در این بازار بالا گرفت تا جایی که خودرو تیبا ۲ از ابتدای هفته تاکنون ۳ میلیون تومان گران شد. از سوی دیگر فعالان بازار خودرو از سردی معاملات در این بازار صحبت می‌کنند و ثبات نرخ دلار و انتظار مردم برای ادامه روند افت قیمت دلار را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش خرید و فروش در بازار می‌دانند.. به‌طور کلی بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد، قیمت هر دستگاه سایپا 131 که 20 روز پیش به حدود 107 میلیون تومان رسیده بود امروز حدود 111 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین قیمت سمند ال ایکس از 185 میلیون تومان در 20 روز پیش به 186 میلیون تومان طی هفته جاری رسیده است. در مورد «رانا ال ایکس» نیز باید به قیمت 207 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که تغییری نسبت به روزهای گذشته نداشته است. همچنین هر دستگاه تیبا با افزایش قیمت 2 میلیون تومانی نسبت به 20 روز پیش، امروز با قیمت 117 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت کوئیک دنده‌ای نیز با افت 2 میلیون تومانی طی 20 روز گذشته به 142 میلیون تومان طی روز جاری رسیده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بازار خودرو کاهش ۱ تا ۳ میلیونی قیمتها را تجربه کرده است. بر خلاف هرسال که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید و فروش خودرو با رونق بسیار بالایی روبرو بود و هرکس درصدد خرید خودرو بود تا بتواند سفرهای نوروزی را به‌راحتی انجام دهد و دغدغه‌ای در تعمیر خودرو نداشته باشد، در دو سال اخیر نوسان قیمت ارز و اختلاف قیمت بالای کارخانه با بازار عاملی شد تا دیگر مردم رغبتی به خرید خودرو آن هم در روزهای پایان سال نداشته باشند البته شرایط شیوع کرونا نیز بر حجم کسادی بازار خودرو اضافه کرده است. همچنین در خودروهای داخلی کاهش قیمتها امروز بین 1 تا 3 میلیون تومان بوده است به‌نحوی که سمندال‌ایکس با کاهش 1 میلیون تومانی 175 میلیون تومان، سمند سورن 238 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو با قیمت 185 میلیون تومان و پژو206 تیپ پنج با قیمت 248 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. پراید 111 با کاهش یک میلیون تومانی 127 میلیون تومان، پراید 131 با کاهش دو میلیون تومانی 107 میلیون تومان، تیبا صندوقدار با کاهش سه میلیون تومانی 119 میلیون تومان و تیبادو با قیمت 129 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

     وضعیت مبهم بازار خودرو در سال آینده 

هرچند در حال حاضر بازار خودرو نسبت به قبل کمی آرامتر شده و بازار شب عید تب و تاب هر سال را ندارد، اما باید دید قیمت‌های فعلی تا چه میزان مقاوم خواهند بود و در عین حال، نرخ تورم سال آینده چه تاثیری بر نرخ‌های نجومی خودرو در بازار خواهد داشت. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت قیمت خودروها در بازار به خبرگزاری فارس گفته بود: پیش بینی می‌کنیم قیمت خودرو در بازار تا شب عید تغییر چندانی نداشته باشد و بازار تقریبا باثبات باشد. تا شب عید نوسان چندانی در بازار خودرو نداشته باشیم مگر اینکه قیمت دلار تغییر قابل توجهی داشته باشد. وی با بیان اینکه تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و خریداران واقعی وارد بازار شده‌اند، گفت: در صورت نوسان نرخ ارز ممکن است قیمت خودرو در بازار نیز یک تا دو درصد نوسان داشته باشد. از سویی کنترل بازار خودرو به وضعیت عرضه خودروسازان وابستگی کامل دارد و در صورتی که عرضه خودرو کاهش یابد، ممکن است التهاباتی را در بازار شاهد باشیم. آمار تولید خودرو طی بهمن امسال نشان می‌دهد تولید انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو و گروه صنعتی سایپا با افت همراه شده به‌طوری که تولیدات ایران خودرو 1.5 درصد و تولیدات سایپا 2.8 درصد کمتر از بهمن سال گذشته بوده است. تولید این دو شرکت خودروساز در دی ماه نیز نزولی شده بود به‌طوری که تولید انواع خودرو در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.7 درصد افت داشت.

     اثر آزادسازی پول‌های بلوکه بر بازار خودرو

اما پس از انتشار خبر آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در عراق بازار ارز متاثر شد و قیمت دلار به 24 هزار و 500 تومان رسید. برهمین اساس، خریداران خودرو انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو را دارند؛ که در نتیجه این انتظار قیمت‌ها تا حدودی با کاهش مواجه شده است. اسد کرمی، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به «ایلنا» گفته است: بازار خودرو دوباره دچار رکود و کاهش قیمت شده است. ریشه کار کشور ما وابسته به دلار شده است؛ همه‌چیز به دلار بستگی دارد. او همچنین بیان کرده که با توجه به این شرایط، بازار خودرو راکد شده، به نوعی قفل است و هیچ خریداری در بازار نیست. وقتی بازار کمی جنب و جوش پیدا می‌کند مردم لباس تن خود را هم می‌فروشند تا ماشین، ملک، سکه، دلار یا هر کالای دیگری بخرند؛ ولی وقتی بازار راکد است اگر ده درصد هم زیر قیمت عرضه شود هم خریداری ندارد؛ اینطور عادت کرده‌اند. از سوی دیگر، براساس نرخ اعلامی خودروها از سوی نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، پراید 111 میلیون تومان قیمت خورده که نسبت به هفته گذشته 3 میلیون تومان کاهش را نشان می‌دهد. تیبا صندوقدار 121 میلیون به 119 میلیون تومان رسیده است. تیپا هاچ بک با 1 میلیون تومان کاهش قیمت به 127 میلیون تومان رسیده، ساینا هم که هفته گذشته 133 میلیون تومان قیمت داشت امروز 130 میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین براساس اعلام نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، قیمت پژو 405 حدود 185 میلیون تومان، پژو پارس 208 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 حدود 190 میلیون تومان و تیپ 5 حدود 250 میلیون تومان، پژو 206 v8 حدود 243 میلیون تومان، پژو 207 دنده‌ای 277 میلیون تومان و اتوماتیک 390 میلیون تومان، سمند LX حدود 192 میلیون تومان، هایما 720 میلیون تومان، سراتو 780 میلیون تومان و جک هم 720 میلیون تومان است.

 

ارسال نظر