رویداد

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۷۸

پاسخ صمت به انتقادات  فاسد شدن کالاهای گروه ۲۷

ایسنا |مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به فاسد شدن کالاهای گروه ۲۷، گفته که اکثر کالاهای رسوبی در گمرکات اجرایی یا فاقد ثبت سفارش بوده و یا جزو کالاهای ممنوعه یعنی اولویت ارزی ۴ و ۲۷ هستند. توضیحات سعید عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به شرح زیر است: با استناد ماده (۸) قانون مقررات صادرات و واردات ورود کالا به کشور موکول به ثبت سفارش و اخذ مجوزهای فنی و بهداشتی از مراجع ذی ربط است. اکثر کالاهای رسوبی در گمرکات اجرایی یا فاقد ثبت سفارش بوده و یا جزو کالاهای ممنوعه است (اولویت ارزی ۴ و ۲۷).  برخی از این کالاها به رغم ثبت سفارش فاقد تاییدیه تامین ارز بانک مرکزی بوده  بنابراین امکان ترخیص برای آنها در سامانه پنجره تجارت فرامرزی میسر نیست. یکی از برنامه‌های عوام فریبانه بعضی از واردکنندگان کالاهای فاقد ثبت سفارش و یا کالاهای ممنوعه (بند ۲) استفاده از اهرم فشار رسانه‌ای و افکار عمومی علیه دولت بوده که بهتر است در این شرایط جنگ اقتصادی همه خود را متعهد به اجرای قوانین و مقررات بدانیم. جهت اقدامی عملی و راهگشا پیشنهاد می‌شود با هماهنگی معاونت فنی گمرک ایران نسبت به ارایه گزارش شفاف از میزان کالاهای رسوبی در گمرک اقدام تا زمینه اقدامات عملی از سوی این دفتر، بانک مرکزی ج.ا.ایران و گمرک ایران قابل انجام باشد.

تکلیف  معدنی  مجلس  برای وزارت صمت 

مهر|نمایندگان مجلس، وزارت صمت را مکلف به واگذاری معادن شناسایی شده در سال ۹۹ کردند. وکلای ملت در جلسه علنی بررسی بودجه ۱۴۰۰، با بند الحاقی ۵ تبصره ۱۸ ماده واحده این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن، وزارت صمت مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۹ اقدام نماید. کلیه پروانه‌های صادره سال‌های قبل که در اختیار بخش‌های خصوصی-  تعاونی و نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته چنانچه تا پایان اسفند ۱۳۹۹ منجر به اکتشاف و استخراج نشده‌اند همچنین سهم معادنی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های وابسته به آنها از جمله ایمیدرو قرار گرفته، چنانچه حداکثر تا پایان تیر ماه ۱۳۹۹ منجر به اکتشاف و استخراج نشده باشند، لغو و از طریق مزایده در اختیار متقاضیان جدید قرار می‌گیرد. چنانچه معادن واگذار شده در سال ۱۴۰۰ ظرف مدت ۱۰ ماه از تاریخ واگذاری منجر به اکتشاف نشود پروانه صادره لغو و از طریق مزایده به متقاضیان جدید واگذار می‌شود. سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در تعیین و بازنگری نرخ حقوق دولتی معادن به ترکیب اعضای شورای عالی معادن اضافه می‌شوند.

پیش ‌فروش یک ‌ساله ایران‌خودرو آغاز شد

طرح پیش فروش هفت محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو از امروز دهم اسفند به مدت سه روز به اجرا گذاشته می‌شود. در این طرح، محصولات پژو ۲۰۶ تیپ دو، پارس بنزینی، پارس TU۵، سمند ال‌ایکس بنزینی، سورن‌پلاس، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای و رانا پلاس عرضه شده است. موعد تحویل این هفت محصول بر اساس نوع خودرو انتخابی، از دی تا اسفند سال آینده تعیین شده است. همانند روال قبلی، اسامی نفرات برگزیده پس از گذشت حداکثر سه روز از پایان زمان ثبت نام، از طریق قرعه‌کشی و با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی انتخاب خواهند شد. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این طرح، می‌توانند از فردا به پایگاه فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو به نشانی  esale.ikco.ir مراجعه کنند. برای پاسخ‌گویی به سوالات حین ثبت نام نیز شماره تلفن ۰۲۱۸۲۲۷۲۷۲۷ اختصاص یافته است.

روند تخلیه و بارگیری کالا  در مرز چذابه عادی است

ایسنا| رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه روند تخلیه و بارگیری کالا در مرز چذابه عادی است، گفت: روند صادرات محصولات ایرانی از این مرز به سمت کشور عراق همچنان ادامه خواهد داشت. شهلا عموری اظهار کرد: با توجه به اهمیت فعالیت‌های تجاری در مرز چذابه، مدیریت ارشد استان خوزستان محدودیتی برای صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور عراق ایجاد نکرده و روند صادرات بدون وقفه ادامه خواهد داشت.رییس اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشترک تعیین‌شده میان کشورهای ایران و عراق در زمینه صادرات کالا از مرز چذابه، تصریح کرد: روزانه حدود ۲۴۰ کامیون، انواع محصولات تولیدی کشور را به منظور صادرات به کشور عراق در مرز چذابه تخلیه و بارگیری می‌کنند. عموری عنوان کرد: این محصولات شامل تره‌بار، سنگ مرمر و گرانیت، خیارشور و ترشی، کیک و شکلات و بیسکوییت، کاشی سرامیک، دیوارپوش، درب بطری، برنج استان، گچ، سیمان سفید، ظروف یک‌بار مصرف، رب گوجه، سس و آبلیمو، مصنوعات پلاستیکی و یونولیت هستند. وی با بیان اینکه روند تخلیه و بارگیری کالا در مرز چذابه عادی است، خاطرنشان کرد: انتظار داریم با تعامل و همکاری مسوولان مرزی، در آینده محدودیتی برای تردد کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا، اعمال نشود.

 

ارسال نظر