اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۷۷

مردم روغن احتکار نکنند

رییس سازمان حمایت از مردم خواست از احتکار خانگی روغن خودداری کنند.عباس تابش، رییس سازمان حمایت اظهار داشت: طبق معمول با رسیدن به روزهای پایانی سال تب خرید در بازار زیاد شده است. با توجه به تب کرونا، برنامه‌ریزی شده تا از تجمعات بزرگ جلوگیری شود.وی بیان کرد: حداقل 4 میلیون تن کالا ظرف چند روز آینده از گمرک ترخیص می‌شود تا نیاز مردم کشور تأمین شود، در طول سال هم شاهد بودیم که به‌رغم شیوع ویروس کرونا و خالی شدن قفسه‌های فروشگاهی در سراسر دنیا هیچ کمبودی در کشور ما ایجاد نشد، برای ماه مبارک رمضان هم تدارک لازم دیده شده است و مشکلی ایجاد نخواهد شد. رییس سازمان حمایت گفت: فروش روغن با کالاهای جانبی یا با کارت ملی تخلف محسوب می‌شود. با توجه به برنامه‌ریزی‌‌های اعلام‌شده نباید کمبودی در بازار داشته باشیم. از مردم هم تقاضا داریم از احتکار‌های خانگی اجتناب کنند، اگر هر کس 2 برابر نیاز خود کالا خریداری کند با تقاضای دوبرابری مواجه خواهیم شد. در همین حال عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص وضعیت روغن در کشور، اظهار داشت: با توجه به ایجاد فضای روانی در ۲ ماه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود.قبادی تصریح کرد: با وجودی که در حال حاضر میانگین مصرف ماهیانه روغن خام در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است، ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن روغن به کارخانجات تزریق می‌کنیم، اما متأسفانه جو روانی ایجاد شده در ماه‌های گذشته هنوز هم در بازار احساس می‌شود، زیرا این جو روانی سبب شد که مقداری از خریدها و احتکارها خانگی شود با این حال وضعیت ذخایر روغن در کشور قابل قبول و مکفی است. ما هم موافق اعمال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که توضیح آن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نمی‌گنجد.

نشانه‌های عبور از رکود

رییس مرکز آمار اتاق بازرگانی ایران می‌گوید برآوردهایی که از وضعیت اقتصادی کشور در بهمن ماه صورت گرفته نشان از بهبود نسبی شرایط بنگاه‌های اقتصادی دارد.محمدرضا دوست محمدی گفت: اتاق بازرگانی ایران در دوره‌های شاخص شامخ (شاخص مدیران خرید) را با کسب اطلاعات از بنگاه‌های اقتصادی در سراسر کشور دنبال کرده که با توجه به کسب اطلاع از فعالان اقتصادی، واقعیت‌های اقتصادی کشور را نشان می‌دهد.وی درباره چگونگی ارزیابی این شاخص توضیح داد: عدد شامخ در میان یک تا صد قرار دارد. هرچه عدد به صفر نزدیک باشد، به معنی رکود و مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف است و اگر این عدد از مرز ۵۰ عبور کند به معنی رونق اقتصادی و افزایش فعالیت‌هاست و به این ترتیب هرچه شامخ از ۵۰ بیشتر باشد، شرایط اقتصادی کشور بهتر بوده است. وی در ادامه توضیح داد: بر اساس ارزیابی‌های اتاق بازرگانی شامخ کل اقتصاد ۴۸.۸۳ و شامخ صنعت ۴۹.۷۹ بود که نسبت به ماه‌های قبل بهبودی نسبی را نشان می‌داد و البته بسیار به عدد ۵۰ نزدیک شده بود.دوست محمدی ادامه داد: هرچند هنوز گزارش مربوط به عملکرد بهمن ماه به پایان نرسیده اما برآوردها نشان می‌دهد که عدد شامخ از مرز ۵۰ گذشته که نشانه‌ای از حرکت به سمت بهبود شرایط اقتصادی کشور است. هرچند این عدد به معنی رونق نیست اما لااقل نسبت به اعداد زیر۵۰ ماه‌های قبل نشان‌دهنده بهبود نسبی اوضاع در میان بنگاه‌های اقتصادی سراسر کشور است.

بهبود صادرات  در محصولات کشاورزی

صادرات محصولات کشاورزی در ۱۱ ماهه اول امسال به بیش از ۷.۸ میلیون تن رسیده که افزایش بالغ بر ۲۳ درصدی داشته است. براساس اعلام مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک، در دوره مورد بررسی۷.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش بالغ بر ۵.۵ میلیارد دلار صادر شده است.در مدت مشابه سال گذشته ۶.۳ میلیون تن به ارزش ۵.۲ میلیون دلار صادرات انجام شده بود. در این حالت افزایش۲۳.۲ درصدی از لحاظ وزنی و ۶.۱ درصدی از لحاظ ارزش دلاری برای سال جاری ثبت شده است.اما وضعیت۱۰ قلم اول محصولات صادراتی کشاورزی ایران نشان می‌دهد که سهم آنها در مجموع بیش از سه میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۲.۴ میلیارد دلار بوده است.در بین این محصولات پسته تازه یا خشک با حدود ۱۶۱.۴ هزار تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات را از لحاظ ارزشی به خود اختصاص داده است. از لحاظ وزنی نیز سیب با ۷۲۲ هزار تن و ارزش ۲۷۶.۳ میلیون دلار بالاترین میزان را دارد.همچنین صادرات مغز پسته با ۱۷.۹ هزار تن به ارزش ۱۹۹.۵ میلیون دلار گزارش شده است. بر این اساس، در بین اقلام صادراتی بیشترین ارز آوری مربوط به پسته است که در مجموع پسته تازه و خشک  همچنین مغز پسته حدود ۱۸۰ هزار تن به ارزشی حدود ۱.۲ میلیارد دلار صادرات انجام شده که حدود

۲۰ درصد صادرات ۵.۵ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی در ۱۱ ماهه اول امسال را به خود اختصاص داده است.

 

ارسال نظر