پیش‌بینی صادرات نفتی ایران از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۷۶

پیش‌بینی شده که صادرات نفت در سال 2021 با فرض بازگشت امریکا به توافق هسته‌‌ای، تا 6.8 درصد افزایش خواهد یافت و در سال 2022 حجم صادرات نفت خام به دو برابر سال 2021 می‌‌رسد.در جدیدترین گزارش موسسه «فیچ سلوشنز» که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران آن را ترجمه و منتشر کرده، آینده صنعت نفت و گاز ایران تا سال 2029 بررسی شده است. بعد از انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری امریکا، پیش‌بینی‌ها نسبت به سال ۲۰۲۰ تعدیل شده است.

    آینده نفتی ایران

جدیدترین گزارش موسسه «فیچ سلوشنز» با عنوان «صنعت نفت و گاز ایران؛ فصل اول 2021 حاوی پیش‌بینی‌های 10 ساله تا 2029» منتشر شد. در این گزارش که توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ترجمه و منتشر شده یکی از محورهای اصلی مورد توجه این است که به تحلیل و بررسی صنعت نفت و گاز ایران در فصل اول سال 2021 پرداخته و با انتخاب بایدن به عنوان رییس‌جمهور امریکا، پیش‌بینی‌های خود را از وضعیت صنعت نفت و گاز در این فصل، نسبت به فصل چهارم سال 2020 تعدیل کرده است. طبق این گزارش، یکی از محورهای این گزارش تحلیل سوآت نفت و گاز ایران است. نقاط قوت صنعت نفت و گاز شامل ذخایر اثبات شده زیاد، هزینه‌های استخراج پایین، موقعیت جغرافیایی استراتژیک و وجود شرکت‌های داخلی توانمند است. مهم‌ترین نقاط ضعف این صنعت نیز ممانعت از فعالیت شرکت‌های خارجی و جلوگیری از معامله دلاری ایران به دلیل تحریم‌های امریکا، برداشت کم از میدان‌های ساحلی، کارایی کم صنایع نفت و گاز به دلیل فناوری پایین و فقدان سرمایه‌‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته برای افزایش کارایی صنعت است. همچنین فرصت‌های صنعت نفت و گاز شامل عرضه طرح­‌های متعدد در چارچوب قرارداد نفتی با سرمایه­‌گذار خارجی و ظرفیت بالقوه تولیدی زیاد، افزایش تولید نفت با اصلاح شیوه‌های استخراج، افزایش بالقوه تولید گاز مایع و محصولات پتروشیمی از طریق ظرفیت بالای پارس جنوبی، امکان بهبود فرآیند پالایش به منظور کمک به تولید و صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است. در بخش تهدیدات نیز 3 مورد وضع دوباره تحریم‌ها و خروج سرمایه­‌گذاران از کشور، دشواری یافتن بازارهای صادراتی برای گاز و وجود ریسک‌های امنیتی در کل منطقه برشمرده شده است. در بخش دیگر گزارش افزایش تدریجی عرضه نفت از نیمه دوم سال 2021 با فرض پیوستن مجدد امریکا به توافق هسته‌ای، بازگشت تهران به تعهدات کامل خود و لحاظ کردن تأخیرهای احتمالی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ژوئن 2021 پیش‌بینی می‌شود.

محور دیگر گزارش ادامه رشد تولید گاز با پشتیبانی از ناحیه افزایش تولید میدان گازی عظیم پارس جنوبی است. رشد تولید گاز طبیعی در سال 2021 رقم 7 درصد پیش‌بینی می‌شود. همچنین تقاضای داخلی نفت و گاز به واسطه اثرات ترکیبی همه‌گیری کووید-19 و تحریم‌های ثانویه امریکا تحت فشار است. چشم‌انداز برای سال 2021 روشن‌تر است؛ به گونه‌ای که رشد 7 درصدی برای تقاضای نفت و گاز طبیعی پیش‌بینی می‌شود؛ در حالی که برای سال 2020 معادل 8 درصد کاهش برای نفت و 3 درصد رشد برای گاز طبیعی پیش‌بینی شده است. در بخش دیگر گزارش پیش‌بینی شده که صادرات نفت در سال 2021 با فرض بازگشت امریکا به توافق هسته‌‌ای، تا 6.8 درصد افزایش خواهد یافت و در سال 2022 حجم صادرات نفت خام به دوبرابر سال 2021 می‌‌رسد.در این گزارش تاکید شده که درباره صادرات گاز، ایران باید برای به حداکثر رساندن میزان بهره‌وری ظرفیت‌های جدید تولید خود، بازارهای صادراتی تازه‌ای در کشورهای همسایه بیابد. همچنین نشان داده بررسی شاخص ریسک به بازده بخش‌های بالا‌دستی صنایع نفت و گاز ایران نشان می‌دهد که با توجه به منابع عظیم نفت و گاز، این بخش‌ها گزینه‌ای معقول جهت سرمایه‌گذاری در کشور هستند. رتبه ایران در شاخص ریسک به بازدهی در منطقه، چهارم در میان 12 کشور و در جهان بیستم در میان 72 کشور است.

Taadol-07

ارسال نظر