اخبارمهم

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۸۸

لوازم خانگی ایرانی گران‌تر از برندهای جهانی

ایلنا|نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد وضعیت صادرات لوازم خانگی اظهار داشت: صادرات ما در حوزه لوازم خانگی بیشتر معطوف به بخاری، کولر و آبگرمکن است. ما در صورتی می‌توانیم صادرکننده موفقی باشیم و سهمی از بازار لوازم خانگی در کشورهای اطراف خود داشته باشیم که چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت بتوانیم با کشورهای دیگر در بازارهای خارجی رقابت کنیم.

محمدحسین اسلامیان خاطرنشان کرد: یک ماشین لباسشویی ایرانی با برند خوب در بازار داخل حدود 10 تا 11 میلیون تومان قیمت دارد درحالی که در کشورهای حوزه‌های خلیج فارس، ماشین‌های لباسشویی با برندهای معروف با معیار دلار 25 هزار تومانی، حدود 6 میلیلون تومان هستند. ما اگر می‌خواهیم سهمی از بازار خارجی داشته باشیم باید بتوانیم با آنها رقابت کنیم یعنی هم‌جنس باکیفیت داشته باشیم و هم قیمت اجناس ما قابل رقابت باشد. نمی‌توانیم با برند معروفی که سال‌ها در این بازارها بوده و ماشین لباسشویی را با قیمت 6 میلیون تومان می‌فروشد رقابت کنیم. وی تصریح کرد: نهایتا بتوانیم کالاهایی را که دیگر برندهای دیگر به هر دلیلی تولید نمی‌کنند صادر کنیم مانند آبگرمکن گازی و کولر آبی که به دلیل نبود صرفه اقتصادی و دیگر دلایل تولید نمی‌شوند را به کشورهای اطراف صادر کنیم. وی در ادامه افزود: طبق آخرین اطلاعاتی که داریم بیشتر صادرات ما برای این اقلام به کشورهای عراق، افغانستان و اردن بوده و صادرات ما در لوازم خانگی بسیار محدود است. با اینکه ما قابلیت تولید انبوه و با کیفیت کالا را داریم و در حال حاضر نیز تولید بیشتر از تقاضا را داریم و بازار داخلی بسیار اشباع است، صادرات به دلایل گفته شده بسیار محدود است. قطع به یقین باید برای صادرات یک کالا زیرساخت‌های خوبی ایجاد شود. اسلامیان همچنین بیان کرد: قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان داخلی زیاد است. برای مثال کمپرسور یخچال وارداتی است، با توجه به قیمت ارز برای تولید کننده بسیار گران تمام می‌شود. از طرف دیگر قیمت‌های فولاد و پتروشیمی باعث می‌شود که قیمت تمام شده کالا زیاد باشد. می‌توانیم در ایران درها را ببندیم و کالایی وارد نکنیم تا مردم اجناس داخلی بخرند اما این کار را نمی‌توان در بازار جهانی انجام داد، آنجا هرکسی که کیفیت بهتر با قیمت پایین‌تری تولید کند سهم بیشتری از بازار می‌برد. وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت واردات در کشور گفت: واردات به کشور همچنان ممنوع است و لوازم خانگی بوش نیز هنوز وارد بازار نشده است.

سرمایه‌گذاری خارجی 1،5 میلیارد دلاری در صنعت

ایسنا | طی ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۰۴ طرح صنعتی، معدنی و تجاری به ارزش یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار در هیئت سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۰۴ طرح صنعتی، معدنی و تجاری در هیئت سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده که نسبت به تصویب ۷۹ طرح در مدت مشابه سال قبل، ۳۱.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین ارزش این طرح‌ها در سال جاری یک میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار بوده که نسبت به رقم ۷۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری در مدت مشابه سال قبل ۸۹.۴ درصد افزایش یافته است. جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماهه امسال هنوز منتشر نشده اما بررسی آمار ۹ ماهه نشان می‌هد که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی در گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات و انتشار و چاپ و تکثیر بوده است. چهار کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب نیز کشورهای آلمان، چین، ترکیه و انگلستان بودند. همچنین در ۹ ماهه نخست امسال استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران، کرمانشاه و قزوین به ترتیب بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت را جذب کرده‌اند. گفتنی است که سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل کلیه درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری جهت ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قالب ترتیبات قراردادی است.

طرح دوباره تهاتر برق و برنج با پاکستانی‌ها

ایلنا | مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، با اشاره به سوابق پیشنهاد ایران برای تهاتر برق با پاکستان، اظهار کرد: همچنان این موضوع در حد پیشنهاد باقی مانده است و مهم‌ترین مشکل که همان همکاری بانک‌های پاکستان است پابرجاست. وی ادامه داد: علاوه بر مشکل عدم همکاری بانک‌های پاکستان ما با مشکل نبود تعریف مشخصی از ثبت سفارش به شکل تهاتر در بندهای تجاری کشور و بانک مرکزی ایران نیز روبه رو هستیم .کشاورز تاکید کرد: البته شرکت‌های هستند که حاضرند به عنوان واسطه در ایران بهای کالا را به ریال دریافت و در پاکستان با روپیه خرید کنند، اما قابل اعتماد نیستند. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران؛ اعتماد به این شرکت‌ها ریسک بزرگی برای ما به همراه دارد چراکه هیچ ضمانت معتبری وجود ندارد پول تجار حفظ شود. کشاورز معتقد است؛ ‌تهاتر برای تامین کالای اساسی مردم در شرایط سخت تحریم گزینه‌ای است که ناگزیر باید به آن پرداخته شود، اما برای عملی شدن آن باید ابزارهای لازم فراهم شود.


 

ارسال نظر