روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۰۸

ترخیص کالاهای ممنوعه  آزاد شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران طی پیگیری‌های صورت گرفته، امکان ترخیص آن دسته از کالاهای گروه چهار (واردات ممنوع) که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و قبل و یا حتی بعد از تاریخ ممنوعیت تأمین ارز شده باشند، بدون قید زمانی فراهم شده است، در مورد ترخیص ثبت سفارش‌های بدون انتقال ارز نیز به زودی تصمیم‌گیری می‌شود. اما بنابر اعلام مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران - به ایسنا از این حکایت دارد که در مورد ترخیص کالاهای گروه چهار با ثبت سفارش بانکی تصمیماتی اتخاذ شده و برای آن دسته که دارای ثبت سفارش بدون انتقال ارز نیز هستند در ادامه تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی اعلام کرد که با موافقت‌های صورت گرفته، امکان ادامه فرایند تجاری اعم از تمدید، ویرایش یا ترخیص برای آن دسته که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و چه قبل یا بعد از تاریخ ممنوعیت تأمین ارز شده باشند، فراهم شده است. به گفته ارونقی، چنانچه بانک عامل به صورت کتبی و صراحتاً تأمین ارز را تأیید و در سامانه تأمین ارز بانک مرکزی رویت شود، امکان ادامه فرایند تجاری و ترخیص، به صورت بانکی مقرر خواهد بود. وی تأکید کرد که ثبت سفارشات اخذ شده از این محل مشمول قید زمانی برای ترخیص نیست و صاحبان کالا می‌توانند از روز شنبه (دیروز) همزمان با ۲۵ بهمن ماه برای ترخیص کالاهای خود اقدام کنند. معاون فنی گمرک ایران در رابطه با اینکه وضعیت کالاهایی که ثبت سفارش آنها بدون انتقال ارز بوده، چگونه خواهد شد؟ نیز توضیح داد که در این رابطه و براساس مصوبه هیأت وزیران و اصلاحیه بعدی آن در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، کالاهایی که دارای ثبت سفارش بوده و بارنامه یا قبض انبار آنها قبل از اردیبهشت ماه سال گذشته صادر شده بود امکان ترخیص به صورت بدون انتقال ارز را داشتند که صاحب کالا می‌توانست با پرداخت حقوق ورودی و دو برابر سود بازرگانی تا ۲۶ شهریورماه نسبت به آن اقدام کند. 

وی با بیان اینکه ادامه فرایند ترخیص کالاهای گروه چهار با ثبت سفارش بدون انتقال ارز از پایان مهلت تعیین شده دیگر امکان‌پذیر نبود یادآور شد که مذاکراتی در این رابطه صورت گرفته که در صورت موافقت هیأت وزیران و تمدید زمان، امکان ترخیص این کالاها نیز وجود خواهد داشت.

قیمت مورد قبول هر عدد تخم‌مرغ، ۱۲۰۰ تومان است

ایلنا| مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، هفته گذشته در نشست خبری قیمت هر شانه 30 عددی تخم مرغ بدون بسته بندی را بین 31 تا 31 هزار و 500 تومان و قیمت هر عدد تخم مرغ را یک هزار و 100 تومان اعلام کرد. وی همچنین از الزامی شدن درج قیمت بر روی تخم مرغ‌ها توسط مرغدارن خبر داد. رضایی یادآور شد که با توجه به تامین 100 درصدی نهاده‌های دامی با نرخ مصوب مرغداران باید از این نرخ‌ها تمکین کنند. وی ادامه داد: برآورد ما نشان می‌دهد با توجه به هزینه تمام شده تولید قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران نباید کمتر از 15 هزار و 733 تومان باشد. وی تصریح کرد: در حال حاضر 100 درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب به دست مرغدار نمی‌رسد، ضمن اینکه تاخیر نیز در تحویل نهاده‌ها وجود دارد. اصغری قیمت مورد قبول مرغداران برای هر عدد تخم مرغ را 1200 تومان اعلام کرد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به الزام درج قیمت بر روی هر عدد تخم‌مرغ امکان این امر برای مرغداران وجود دارد، اظهار کرد: بیشتر مرغداران ما دستگاه پرینت قیمت برای تخم مرغ را دارند و این امکان برای آنها فراهم است، اما با توجه به قیمت نامناسب عنوان شده تمایلی برای درج آن نیست. وی مشکل گران فروشی در تخم مرغ را مربوط به شبکه توزیع عنوان کرد و ضعف شدید نظارت بر آن وجود دارد.

کاهش صادرات شکر هند  به ایران

ایسنا| هند دومین تولیدکننده بزرگ شکر در جهان پس از برزیل است و طبق پیش‌بینی آر پی بهاگریا، مدیرعامل انجمن بازرگانی شکر هند (AISTA)، این کشور ۴.۳ میلیون تن شکر در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ در بازار جهانی خواهد فروخت که در مقایسه با ۵.۷ میلیون تن فروخته شده در سال پیش کاهش بیش از ۲۴ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین بهاگریا پیش‌بینی کرد صادرات شکر به ایران که خریدار بزرگ شکر هند است، امسال احتمالا کاهش خواهد یافت. طبق آمار گمرکی هند، ایران در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹، ۱۱۴ میلیون تن شکر از هند وارد کرد که معادل حدود ۲۰ درصد از کل صادرات شکر هند بود. رویترز اواخر سال گذشته گزارش کرده بود صادرات شکر هند به ایران احتمالا در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به دلیل کمبود روپیه هندی به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود. ایران تحت تحریم‌های امریکا قادر به انجام معاملات دلاری نیست. ایران پیش از این قراردادی برای فروش نفت به هند به روپیه داشت و از این پول برای خرید کالاهای اساسی شامل شکر استفاده می‌کرد اما دهلی نو خرید نفت ایران را در ماه مه سال ۲۰۱۹ پس از لغو معافیت تحریم‌های امریکا متوقف کرد. تهران به استفاده از موجودی روپیه خود برای واردات کالاهای اساسی از هند ادامه داد و پس از ۱۹ ماه عدم فروش نفت به هند، ذخایر روپیه‌اش ته کشیده است.

 

ارسال نظر