آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۵۷
آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

بازار خودرو مشکلات بسیار زیادی دارد. با اعمال تحریم‌ها، نرخ دلار به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد. مجموعه این اتفاقات روی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو تاثیر گذاشت و قیمت تمام شده این محصول را بالا برد، همچنین شرکت‌های همکار خودروسازی نیز کشور را ترک کردند. اما اخیرا شاهد روند نزولی قیمت‌ها و رکود در بازار خودرو بودیم. 

بررسی و ضعیت موجود در بازار خودرو نشان‌دهنده این موضوع است که طی ۱۰ روز اخیر قیمت‌ها در بازار دارای ثبات بوده و تغییر قیمتی نداشته است. همچنین به نظر می‌رسد، تقاضای کاذب در بازار فروکش کرده و تنها خریدارانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، خرید خود را انجام می‌دهند. درباره با پیش‌بینی روند قیمت‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی بر این باورند که تا پایان سال نه تنها افزایش قیمتی نخواهیم داشت بلکه با افزایش عرضه نیز شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود. اما در مقابل عده‌ای معتقدند احتمال افزایش قیمت در هفته پیش رو وجود دارد اما کاهش قیمت ممکن نیست چراکه قیمت‌ها از یک هفته پیش ثابت مانده است.

    قیمت خودرو در بازار

طبق اعلام رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در حال حاضر در گروه محصولات ایران‌خودرو، سمند LX و پژو در محدوده ۱۷۸ تا ۱۸۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۹۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در محدوده ۲۴۲ تا ۲۴۷ میلیون تومان، پژو پارس LX حدود ۲۴۶ میلیون تومان و دنا پلاس حدود ۲۹۸ میلیون تومان قیمت دارند.

همچنین در خانواده محصولات سایپا نیز پراید ۱۳۱ بین ۹۸ تا ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۲۵ میلیون تومان و تیبا صندوقدار در محدوده ۱۱۲ تا ۱۱۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در مونتاژی‌ها نیز جک S۵اتوماتیک ۶۳۰ میلیون تومان، هایما S۷مابین ۶۶۵ میلیون تا ۶۷۰ میلیون تومان، هیوندا اکسنت حدود ۶۹۵ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان و مزدا ۳ تیپ ۳ جدید حدود ۸۴۵ تا ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارند.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خوردو تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت فعلی بازار خودرو و روند قیمت‌ها در آن اظهار کرد: طی ۱۰ روز گذشته، تغییر قیمتی در بازار ایجاد نشده و قیمت‌ها همان قیمت‌های ۱۰ روز گذشته با یک الی دو درصد نوسان پیش‌ رفته است.

 باتوجه به نزدیک شدن به ایام شب عید، فضایی ایجاد نشده که فروشنده بخواهد خودرو را نگه داشته تا در شب عید با قیمت بالاتر عرضه کند.

موتمنی ضمن تاکید بر اینکه چنین فضایی امسال وجود ندارد و فروشنده در بازار برای عرضه خودرو در بازار وجود دارد؛ گفت: فضای پیش‌روی فضایی مثبت است و بعید است که طی یک ماه باقی‌مانده تا پایان سال نیز افزایش قیمت در بازار داشته باشیم. در حال حاضر تقاضای کاذب و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار به‌هیچ عنوان وجود ندارد و مصرف‌کننده واقعی که احتیاج به خودرو دارد، خرید خود را انجام می‌دهد. وی افزود: تقاضای کاذب وجود ندارد چراکه نوسان ارز نداریم. اما اگر بازار ارز دچار نوسان شده بود، تقاضای کاذب نیز در بازار خودرو ایجاد می‌شد و تعادل بازار را برهم می‌زد.

این مقام صنفی تاکید کرد: چنانچه عرضه خودرو به بازار به اندازه کافی باشد و طبعا هر چه عرضه بیشتر شود، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود. در حال حاضر با توجه به اینکه تقاضاها واقعی است و تنها مشتری که نیاز به خودرو دارد، به بازار مراجعه می‌کند و خرید برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، بررسی اینکه آیا عرضه به بازار به اندازه کافی صورت می‌گیرد یا خیر، چندان دقیق نخواهد بود.

موتمنی تصریح کرد: اما با محقق شدن وعده‌ وزیر صمت و خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه به بازار، فاصله قیمتی کارخانه تا بازار نیز به حداقل خود خواهد رسید. طبیعتا زمانی که عرضه بیشتر و تقاضای کاذب وجود نداشته باشد، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد.

او همچنین تاکید کرد: البته قیمت و حرف نهایی را مشتری خواهد زد. چنانچه مشتری بیشتر در بازار وقت گذاشته و جست‌وجو کند، امکان دارد با قیمت‌های پایین‌تر از آنچه که اشاره شد نیز خودرو مورد نظر خود را از بازار خریداری کند.

    احتمال افزایش قیمت‌ها

اسد کرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد بازار خودرو گفت: از هفته گذشته قیمت‌ها ثابت مانده و تغییری ایجاد نشده و خریدار نیز برای خودروهای داخلی بسیار کم است. مراجعه میزان خوبی دارد اما خریدی صورت نمی‌گیرد و برای خودروهای خارجی نیز اصلا خریداری وجود ندارد. حدود 5 روز پیش بازار کمی جنب و جوش داشت، تصور ما این بود که با نزدیک شدن به شب عید تقاضا افزایش پیدا کند. 

احتمال افزایش قیمت در هفته پیش رو وجود دارد اما کاهش قیمت ممکن نیست چراکه قیمت‌ها از یک هفته پیش ثابت مانده است. وی با اشاره به قیمت روز خودرو گفت: قیمت‌ها مانند چهارشنبه گذشته است؛ قیمت پراید 107 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 حدود 190 میلیون تومان و تیپ 5 حدود 245 میلیون تومان، پژو 207 دنده‌ای 272 میلیون تومان و اتوماتیک آن 403 میلیون تومان، سمند LX حدود 185 میلیون تومان، سمند 183 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 118 میلیون تومان، تیبا هاچ بک 128 میلیون تومان، ساینا 130 میلیون تومان، هایما و جک 800 میلیون تومان، پژو 405 حدود 185 میلیون تومان و پژو پارس 205 میلیون تومان است.

به گفته نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، نمایشگاه‌داران می‌گویند در یک هفته حدود 2 خودرو می‌فروشند که آنها نیز خودروهای سبک مانند پژو 206 و پراید هستند. خودروهای دست دوم بیشتر و خودروهای صفر کمتر معامله می‌شوند.

بنا به توضیحات کرمی، ممکن است با نزدیک شدن به شب عید مقداری افزایش قیمت وجود داشته باشد. همیشه شب عید قیمت‌ها رو به افزایش می‌رود، بیشتر مشتریان نیز دست نگه داشته‌اند که قیمت‌ها ثابت شود، شاید حدود 20 درصد آنها خرید خود را به خاطر نوسانات قیمت انجام نداده‌اند.

    گمرک اختصاصی ایران‌خودرو 

همچنین در مراسمی با حضور رییس کل گمرک، معاون فنی گمرک، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران‌خودرو به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این طرح و تسریع در روند ترخیص و ارسال قطعات، در گام نخست، بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودرو تکمیل، تجاری‌سازی و وارد بازار خواهد شد. فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این مراسم گفت: حذف هزینه اجاره کانتینر و برخی هزینه‌های سربار مربوط به ترخیص کالاها و تجمیع امور گمرک در انبار اختصاصی ایران‌خودرو، بهای تمام شده تولید را کاهش خواهد داد که منافع آن نصیب تمامی ذی‌نفعان این شرکت خواهد شد. ترخیص سریع قطعات سبب خواهد شد تا خودروی ناقصی از خط تولید خارج نشود. با این اقدام، ۳۰ هزار خودروی ناقص تکمیل و تجاری‌سازی شده و تعهدات معوق به جز تعداد کمی که مربوط به خودروهای مونتاژی هستند، تا پایان سال، به صفر خواهد رسید. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گزارشی از شرایط طراحی، تولید و تحویل ارایه کرد. وی از تحقق ۸۹ درصدی برنامه‌های تولید امسال تا ۱۸ بهمن خبر داد و عبور از رکورد تولید دو سال گذشته و تولید ۴۴۲ هزار دستگاه خودرو و افزایش ۹ درصدی تحویل خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته را از اقدامات اخیر برشمرد. او همچنین از افزایش ۵۵ درصدی تولید در بخش خودروهای سنگین و تجاری در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: احیای خط تولید اتوبوس پس از ۹ سال توقف، یکی از اقدامات مهم در راستای رونق تولید داخل کشور بوده است.

 

ارسال نظر