شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تشکیل می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۱۱

روز گذشته، رییس جدید سازمان بورس در تازه‌ترین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور شرکت کرد. در این نشست ضمن تشریح سیاست‌هایی که در این سازمان دنبال خواهد شد به برنامه‌ریزی برای تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشاره شد. در واقع این با هدف توسعه استانی و تمرکز بر اجرای پروژه‌های منطقه‌ای، تصمیم گرفته شده تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تشکیل شود. سهام‌داران این شرکت‌ها، افرادی هستند که تصمیم گرفتند مدیریت مستقیمی بر سهام عدالت خود نداشته باشند. همچنین در این نشست وضعیت سرمایه‌گذاری به عنوان مشکل اصلی اقتصاد کشور شناخته شد. علاوه بر این به این نکته نیز اشاره شد که، بازار سرمایه یک روش با اهمیت برای تامین مالی است. سهام عدالت نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

    سیاست‌های سازمان بورس

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور مشکل اساسی اقتصاد امروز کشور را وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران دانست و تأکید کرد: در ۱۰ سال اخیر تنها یکی، دو سال شاهد رشد مثبت سرمایه‌گذاری بودیم. متأسفانه در این مدت همواره استهلاک سرمایه در کشور بیشتر از سرمایه‌گذاری بوده به این معنا که موجودی سرمایه کشور کاهش پیدا کرده و مجبور بودیم از داشته‌های خود مصرف کنیم. ادامه این روند به معنای افتادن کشور در دام فقر است. رییس سازمان بورس با بیان این مطلب که سرمایه‌گذاری نیازمند تأمین مالی است و بانک‌ها مهم‌ترین منبع سنتی تأمین مالی در کشور بوده‌اند، گفت: در تمام این سال‌ها علاوه بر بانک‌ها تا حدی بودجه دولت در راستای سرمایه‌گذاری طرح‌های عمرانی مصرف شده است، دولت در این سال‌ها با انتشار اوراق بدهی تلاش کرده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی را دنبال کند. دهقان، استفاده از بازار سرمایه را به عنوان روش سوم تأمین مالی که همواره در حاشیه بوده، معرفی کرد و ادامه داد: در دو سال اخیر، استقبال عمومی خوبی از بازار سرمایه شده است که در کل، موضوع مبارکی است، هرچند زیرساخت‌های آن مهیا نیست. او یکی از بازارهای موجود در بازار سرمایه را بازار سهام معرفی کرد و ادامه داد: آنچه در این بازار دنبال می‌کنیم، سرمایه‌گذاری در این بازار است. این بخش باید سیگنال دهد که بر اساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود و بازار سرمایه از طریق عرضه اولیه یا افزایش سرمایه شرکت‌های موجود به این تأمین مالی کمک کند. رییس سازمان بورس تأکید کرد: در کنار بازار سهام، بازار بدهی را هم داریم. حجم این بخش هم نسبت به قبل بسیار رشد کرده است و زمینه‌ای فراهم شده تا از این بخش هم تأمین سرمایه صورت بگیرد. انتظار داریم، صاحبان صنایع با در نظر گرفتن چارچوب‌های موجود این مسیر را انتخاب کنند. این مقام مسوول همچنین به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در دوره‌ای تصمیم گرفته شد تا مردم را سهام‌دار شرکت‌های بزرگ دولتی کنند و در ادامه مسیر قرار شد تا مسیر مدیریت آن نیز تغییر کند. بر این اساس، دو مسیر تعریف شد؛ اول اینکه مدیریت مستقیم را برای سهام خود برگزینند و دوم اعمال مدیریت غیرمستقیم است که در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی شدند. راه‌اندازی این شرکت‌ها یک سیاست‌گذاری عمده است و هدف نهایی آن مشارکت مردمی در مسیر توسعه استان است. او ارزش دارایی‌هایی که در اختیار این شرکت‌هاست را متناسب با ظرفیت هر استان، قابل توجه دانست و تصریح کرد: سرمایه این شرکت‌ها از حدود سه الی چهار هزار میلیارد تومان تا 30 الی 40 هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین قرار است 30 درصد این دارایی بعد از انتخاب هیات‌مدیره هر شرکت در اختیار آنها قرار بگیرد و ممکن است درباره این سهم، تصمیمات مختلفی اتخاذ شود. به گفته دهقان، مزیت‌های توسعه‌ای هر استان باید شناسایی و روی آنها تمرکز شود. در این رابطه اتاق‌ها می‌تواند بسیار اثرگذار عمل کنند.

     اهمیت اهلیت داوطلبان 

محمدرضا انصاری، نایب‌رییس اتاق ایران با بیان این مطلب که برنامه‌ریزی برای ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، اقدام خوبی است، خاطرنشان کرد: آنچه به موفقیت این طرح کمک می‌کند، استفاده از شیوه پیمان مدیریت است. اگر در ترکیب هیات‌مدیره به صورت غیرمتمرکز عمل کنیم به توفیق نخواهیم رسید. غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران اهلیت داوطلبان را بسیار مهم دانست و تأکید کرد: در دو دوره‌ به نمایندگان بر اساس مطالعات انجام شده، طرح توسعه منطقه‌ای را ارایه دادیم و وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه نیز مشوق اتاق ایران در این زمینه بودند؛ ولی در عمل طبق وعده‌های داده شده جلو نرفتیم و کار به مرحله اجرایی نرسید. ایجاد شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای نیز یکی از نتایج مطالعات انجام شده در اتاق ایران بود. هرچند به نظر می‌رسد تا امروز طبق مطالعات اصولی اولویت‌های توسعه‌ای هر منطقه و استان را شناسایی نکردیم حتی در طرح آمایش سرزمین که انجام شد پس از گذشته چند جلسه دیگر نمایندگان اتاق‌ها در استان‌ها دعوت نشدند. بنابراین به نظر می‌رسد که این طرح‌ها هم در تعیین اولویت‌ها چندان قابل اتکا نباشند.

 

ارسال نظر