اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۷۵

مبنای اظهار ارزش کالا مشخص شد

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: قیمت کالاهای اساسی برای واردکنندگان در بازه زمانی 16 مرداد 97 تا 5 مرداد 98 بر مبنای فرم ویرایش شده ثبت سفارش‌ها محاسبه می‌شود. عباس حاجی‌زاده، گفت: قیمت کالاهای اساسی برای واردکنندگان در بازه زمانی شانزدهم مردادماه ۹۷ تا پنجم مردادماه ۹۸ بر مبنای فرم ویرایش شده ثبت سفارش‌ها محاسبه می‌شود و همین نرخ‌ها مبنای محاسبه رفع تعهد ارزی واردکنندگان قرار می‌گیرد. وی اظهار کرد: وظیفه تأمین نهاده‌های دامی که تا سال ۹۸ به عهده وزارت جهاد کشاورزی بود از ابتدای سال گذشته و با مصوبه سران قوا به وزارت صمت منتقل شد. تا پیش از انتقال وظیفه تأمین نهاده‌های دامی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت و در بازه زمانی ۱۶ مرداد ۹۷ تا ۵ مرداد ۹۸ مبنای قیمت واردات نهاده‌های دامی مشخص نبود. به منظور تعیین روندی مشخص برای ارزش اظهاری کالاهای وارداتی در جلسه هفتاد و نهم کارگروه تنظیم بازار مقرر شد میانگین ساده حسابی قیمت‌های ثبت سفارش در هر ماه پس از حذف قیمت‌های غیرمتعارف تعیین و ابلاغ شود که این مصوبه ضمن مختومه نمودن بسیاری از پرونده‌های وارداتی، برای تعداد قابل توجهی از واردکنندگان نیز ایجاد مشکل کرد. با توجه به اینکه نرخ واردات کالا باید توسط گمرک ارزیابی شده و پس از آن اقدامات اداری برای ترخیص کالا صورت بگیرد تا پیش از تاریخ 5 مرداد 98 که مسوولیت تعیین تصویب قیمت وارداتی نهاده‌های دامی به کارگروه نظارت و تخصیص ارز محول شود، در برخی موارد واردکنندگان به دلیل «بیش بود» مشمول پرداخت جرایمی می‌شدند زیرا بر اساس ارزشیابی گمرک ارزش اظهاری کالا توسط واردکنندگان بالاتر از نرخ‌های مدنظر گمرک و قیمت‌های مندرج در فرم‌های ثبت سفارش بود. وی درباره تفاوت نرخ‌ها در فرم ثبت سفارش و قیمت‌های اظهارشده ادامه داد: قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی ثابت نبوده و فاصله زمانی میان ثبت سفارش تا واردات این تفاوت در نرخ ثبت و اظهار شده را ایجاد کرده و موجب شده تا واردکنندگان کالاهای اساسی از سوی گمرک به دلیل «بیش بود» جریمه شوند. با توجه به اینکه بیش بود یکی از مشکلات اصلی واردکنندگان بود کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران نسبت به پیگیری و جمع‌آوری اطلاعات و مقایسه آنها و استخراج آمار مربوطه، جلساتی با معاونت گمرک و مدیرکل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برگزار کرد و مشخص شد برخی از شرکت‌ها روی ثبت سفارش‌ها خود ویرایش‌هایی داشتند و لذا درخواست گردید تا تاریخ تعیین ارزش بر اساس زمان ویرایش محاسبه شود اما دبیر کارگروه تنظیم بازار در ۲۹ شهریور ۹۹ به دلیل عدم حضور نماینده اتحادیه و دفاع ناقص از موضوع، نظر بر مخالفت داده‌اند که طی نامه شماره ۱۵۷۲۲۷/۶۰ مورخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ابلاغ شد. پیگیری‌های اتحادیه و ارایه اسناد و مدارک دال بر عدم بیش اظهاری از سوی واردکنندگان موجب شد تا در جلسه صد و چهاردهم کارگروه تنظیم بازار مقرر شود که بررسی ارزش اظهاری کالاهای وارداتی بر اساس ارزش مندرج در تاریخ آخرین ویرایش ثبت سفارش قبل از اظهار گمرک، ملاک عمل گمرک صورت بگیرد. گمرک مجاز باشد تا در بررسی و رسیدگی به پرونده‌های واردات کالاهای اساسی، مطابق سازوکار پیش‌بینی شده تا سقف ۵ درصد بیش از نرخ متوسط تعیین شده در مصوبات قبلی کارگروه اقدام کند.

مشکلی برای تامین کالاهای شب عید وجود ندارد

فارس|عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران با اشاره به بازرسی‌های مستمر اصناف گفت: هیچ مشکلی برای تامین کالاهای مورد نیاز شب عید وجود ندارد.ابراهیم درستی در مورد تامین کالای شب عید، گفت: اگرچه کالا گران است اما مشکلی برای تامین کالاها نداریم، کالاهای مورد نیاز سبد خانوار در بازار موجود است و هیچ نگرانی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی با اشاره به رصد مستمر بازار توسط بازرسین اصناف، گفت: گران فروشی در بین اصناف وجود ندارد اما با توجه به رصد بازار هر نوع گران فروشی قابل پیشگیری است. با شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته بسیاری از اصناف به دلیل تعطیلی بازار و سایر مسائل ورشکسته شدند. وی با توجه به مشکلات عدیده اصناف در یک سال اخیر، گفت: دولت باید در خصوص اخذ مالیات حمایت‌های لازم از اصناف آسیب دیده از کرونا را داشته باشد و اخذ مالیات از بخش‌ها یا اصنافی باشد که فروش و درآمد داشته باشند.

سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری در معدن

مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی از سال 92 تا پایان سال جاری از 11.6 میلیارد دلار عبور می‌کند. از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 98 ارزش سرمایه‌گذاری‌های ایمیدرو، شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه در بخش معدن و صنایع معدنی به بیش از 9.4 میلیارد دلار رسید که با احتساب 2.2 میلیارد دلار مجموع سرمایه‌گذاری امسال، رقم سرمایه‌گذاری‌ها به بیش از 11 میلیارد و 600 میلیون دلار می‌رسد. حاصل این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش تا بیش از 100 درصدی ظرفیت‌سازی در زنجیره‌های فولاد، آلومینیوم، مس و... بوده است. ظرفیت‌های تولید در زنجیره فولاد، مس و آلومینیوم بین سال‌های 92 تا پایان 98 بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته، بطوری که ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن با دستیابی به 57.6 میلیون تن نزدیک به 100 درصد، گندله سنگ آهن با رسیدن به 47.6 میلیون تن 116.5درصد، آهن اسفنجی با دستیابی به 35.3 میلیون تن نزدیک به 80 درصد و فولاد خام با رسیدن به 37.5 میلیون تن 66.6 درصد رشد پیدا کرده است. 

 

ارسال نظر