چرا «خیار» گران شد؟

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۷۴

با سرد شدن مجدد هوا، افزایش قیمت میوه و محصولات جالیزی اتفاقی دور از ذهن نیست. اما افزایش قیمت خیار به 20 هزار تومان، بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که قیمت خیار در برخی استان‌ها به ۲۵ هزار تومان هم رسیده است. فعالان این حوزه دلایلی را برای این افزایش قیمت عنوان کرده­اند. وجود سرمای شدید طی ۲۰ روز اخیر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، جو‌سازی در فضای مجازی یا رسانه‌ها، افزایش هزینه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای، قطع گاز و برق در گلخانه‌ها، افزایش قیمت گازوئیل، پلاستیک، دستمزد کارگران و...» از جمله دلایل مطرح شده است. اما پیش­‌بینی می‌شود که این قیمت­‌ها از هفته آینده کاهش پیدا کند. 

    خیار بخریم یا نخریم؟ 

قیمت محصولات جالیزی مانند «گوجه فرنگی و خیار» در این مقطع سال افزایش می‌یابد اما قیمت‌هایی که امسال برای این محصولات می‌بینیم، بسیار دور از انتظار شده است. فعالان بخش خصوصی درباره دلایل افزایش قیمت خیار به کیلویی ٢٠ هزار تومان در بازار می‌گویند که کمبود عرضه و افزایش قیمت خیار در چنین فصلی طبیعی است، اما امسال فراتر از حد معمول قیمت این محصول گران شده است. بطور کلی صیفی جات در فصل سرما و زمستان از سمت جنوب کشور تامین می‌شود و به دلایل زیادی این کمبود و گرانی برای کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد. 

در این مقطع زمانی که هوا سرد است چون خیار از مناطق محدودی تامین می‌شود در برخی مواقع گرانی به وجود می‌آید اما خیار گلخانه‌ای تولید می‌شود و در روند تولید آن مشکلی ایجاد نشده است. باربری نیز یکی از مشکلاتی است که این روزها برای حمل و نقل میوه ایجاد می‌شود. به هر ترتیب در فصل زمستان کاشت خیار رسمی فقط در جنوب کشور انجام می‌شود. در این فصل تولید خیار رسمی به ٣٠ درصد کاهش می‌یابد و عمده خیارهای موجود در بازار در این فصل، خیار گلخانه‌ای است. افزایش هزینه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای هم دلیل دیگری برای گرانی خیار شده است. قیمت گازوئیل، پلاستیک، دستمزد کارگران و ...  افزایش زیادی داشته و منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است. درباره محصولات تره‌بار از جمله خیار نمی‌توان پیش بینی کرد چرا که همه‌چیز بستگی به بحث عرضه و تقاضا دارد. اما این روال را همه ساله داشته‌ایم و خیار یا انواع تره‌بار به صورت مقطعی گران می‌شود و دوباره به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. 

نایب‌رییس اتحادیه باغداران تهران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که طی ۲۰ روز آینده با افزایش عرضه خیار و سبزی، قیمت‌ها در بازار کاهش یابد. مجتبی شادلو نایب‌رییس اتحادیه باغداران تهران، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه سیب و پرتقال نداریم، اظهار کرد: با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه برای خرید سیب و پرتقال، رکود بر بازار حاکم است.

شادلو با اشاره به دلایل گرانی خیار و سبزی در بازار بیان کرد: با وجود سرمای شدید طی ۲۰ روز اخیر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که مستعد تولید محصولات جالیزی و سبزی است، افت دما مزارع سبزی و صیفی را دچار سرمازدگی کرد و پیش بینی می‌شود که طی ۲۰روز آینده شاهد فراوانی تولید و کاهش قیمت در بازار باشیم. 

همچنین اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار، در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره افزایش قیمت خیار که این روزها خبرساز شده، گفت: هر چند این روزها شاهد افزایش قیمت عرضه خیار هستیم اما در برخی از اخبار نرخ‌ها غیر واقعی عنوان می‌شود. وی معتقد است؛ بخشی از افزایش قیمت در بازار به جو‌سازی باز می‌گردد که در فضای مجازی یا رسانه‌ها انجام می‌شود.

 کارگر با تاکید بر اینکه فردا یکشنبه کشف جدید قیمت محصولات سبزی و صیفی از جمله خیار انجام خواهد شد، گفت: قیمت واقعی این محصول به زودی اعلام می‌شود و بهتر است تا کشف قیمت جدید درباره قیمت این محصول اظهارنظر نکنیم. این سخنان در حالی است که بر اساس آخرین نرخنامه اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار قیمت کف هر کیلوگرم خیار رسمی 9 هزار تومان، سقف قیمت 11 هزار تومان و ممتاز 14 هزار تومان تعیین شده است.

همچنین در این نرخنامه کف قیمت هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای 10 هزار تومان، سقف قیمت 12 هزار تومان و ممتاز 14 هزار تومان است. همچنین بر اساس قانون خرده فروشی‌ها می‌توانند 35 درصد سود برای خود در نظر بگیرند، ضمن قیمت فاکتور مبنای تعیین قیمت در خرده فروشی‌ها است. البته به گفته رییس اتحادیه بارفروشان، در چند روز اخیر به دلیل کاهش دمای هوا در مناطق گرمسیری بوته‌های خیار یخ زده است. همین سرمازدگی باعث شده که عرضه خیار به برخی از مناطق کشور از جمله تهران کم شود. این موضوع در حالی است که در هفته‌های گذشته بسیاری از کشاورزان در فضای مجازی از قطع گاز و برق در گلخانه‌هایشان و سرمازدگی محصول‌شان خبر داده بودند.

با این حال مصطفی دارایی‌نژاد به مردم وعده داد که از هفته آینده عرضه خیارهای گلخانه‌ای از ورامین، اصفهان و جیرفت به تهران زیاد می‌شود و قیمت هر کیلو خیار ۳ هزار تومان هم از نرخ فعلی ارزان‌تر خواهد شد. 

 

ارسال نظر