روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۰۹

مشکلی در تامین کالاهای اساسی ایام نوروز نداریم

ایلنا| فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک انواع کالای اساسی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط بسیار مطلوبی از ذخایر استراتژیک کالای اساسی قرار داریم. وی ادامه داد: آخرین آمار از ذخایر نشان می‌دهد دست کم برای 8 ماه آینده هیچ مشکلی برای تامین کالای اساسی کشور وجود ندارد.به گفته عزیز کریمی؛ بطور معمول ذخایره استراتژیک کالای اساسی برای 6 ماه کشور است. این مقام مسوول منابع تامین کالای اساسی را از داخل کشور و از طریق واردات عنوان کرد.عزیز کریمی یادآور شد: بارش مناسب باران در سال‌های اخیر موجب شده که تولید داخلی در برخی از کالاهای اساسی افزایش مناسبی داشته باشدکه یکی از مهم‌ترین این کالاها برنج است. عزیز کریمی گفت: سطح زیر کشت برنج تا سال 97، 600 هزار هکتار بود که طی یکسال اخیر با افزایش 200 هزار هکتاری به سطح 800 هزار هکتار رسیده است. وی افزایش 30 درصدی سطح کشت برنج در کشور طی یکسال را به معنی افزایش خوداتکایی دانست. این مقام مسوول یادآور شد: افزایش سطح زیر کشت موجب شد میزان خوداتکایی تولید برنج در کشور به شکل چشمگیری افزایش یابد به نحوی که سال گذشته 90 درصد و در سال جاری 85 درصد نیاز کشور به برنج در داخل تامین شد. وی با اشاره به آمار واردات برنج در 2 سال اخیر اظهار کرد: گزارش گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته 1.5 میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شده است درحالی که این رقم در سال جاری به 765 میلیون تن کاهش یافته است.عزیز کریمی همچنین ادامه خوداتکایی گندم در سال زراعی جاری را دلیل دیگری برای وضعیت مطلوب دخایر کالاهای اساسی برشمرد.

دناپلاس توربو اولین خودرو تمام ایرانی ۵ ستاره

نوع دنده دستی دناپلاس‌ها از ابتدا با کیفیت چهار ستاره کیفی وارد جدول ارزشیابی کیفی خودروها شد و اکنون نیز کیفیت نوع اتوماتیک آن در میان خودروهای ایرانی، سرآمد شناخته شده است. طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، این برای نخستین‌بار است که محصولی تمام‌ایرانی، موفق به کسب پنج ستاره کیفیت می‌شود. همچنین طبق آخرین گزارش کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پژو ۴۰۵ تولیدی کارخانه ایران‌خودرو خراسان به جمع خودروهای سه‌ستاره اضافه شده و به این ترتیب، در سبد محصولات این گروه صنعتی، محصولی با کیفیت کمتر از سه ستاره وجود ندارد؛ این در حالی است که طبق ابلاغیه وزارت صمت، هدف کیفی خودروها دست‌کم دو ستاره تعیین شده است.در سال جاری و براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، کسب ستاره‌های کیفی، علاوه بر ارزشیابی محصول، به نتایج شاخص IQS که نتیجه نظرسنجی از مشتریان است نیز وابستگی دارد. در ارزشیابی کیفیت خودروهای داخلی که به صورت ماهانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) انجام می‌گیرد، در ماه‌هایی که پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو تولید و مورد ارزیابی قرار گرفته، تنها محصولی بوده که همیشه موفق به کسب پنج ستاره کیفی به صورت کامل شده است؛ اکنون با تولید دنا پلاس توروبو اتوماتیک، این گروه صنعتی دارای دو خودرو پنج ستاره در سبد محصولات خود است.

قطعه‌سازان و خودروسازان تحریم را مدیریت کردند

فارس| محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه افتتاح خطوط تولید باک‌های پلیمری محصول جدید ایران خودرو، بیان کرد: صنعت خودرو حتی پیش از برجام جزو اولین صنایعی بود که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت. وی تصریح کرد: باوجود شدت تحریم‌های اخیر، خودروسازی همچنان جزو تاثیرگذارترین صنایعی است که توانست با توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور این تحریم‌ها را به خوبی مدیریت کند‌. ‌وی با بیان اینکه خودروسازی حدود ۱۶ درصد از سهم کل صنعت کشور و بالغ بر دو درصد از سهم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: این آمار نشان‌دهنده میزان تاثیر خودروسازی در گستره‌ای وسیع از تولید و تامین مواد اولیه، تولید اقلام واسط و خدمات در زنجیره‌ای از واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ کشور است.معاون وزیر صمت افزود: به عنوان بخش سیاست‌گذار و از طرف وزیر صمت اعلام می‌کنم که توسعه محصولات بر پایه هم افزایی مراکز دانش بنیان و بخش‌های تولیدی برای داخلی‌سازی حداکثری قطعات، یکی از سیاست‌های جدی این وزارتخانه است. وی همچنین صنعت خودروسازی را در حوزه افزایش تولید و تولید محصولات با سطح کیفیتی بهتر از قبل در تنگنای تحریم‌ها، موفق ارزیابی کرد.

اقدام جدید برای جلوگیری از  رسوب کالای صادراتی در گمرک

تسنیم| شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور سازوکار برخورد با کالاهای صادراتی موجود در گمرکات کشور را اعلام کرد. بر این اساس محموله‌های صادراتی موجود در گمرکات که دارای پروانه صادراتی هستند و صاحب کالا ظرف مهلت قانونی اقدام به خروج کالااز گمرک نمی‌کند، با ابلاغ کتبی در خصوص مهلت 7 روزه نیز اقدامی برای خروج کالا صورت نمی‌گیرد، کالای مزبور متروکه محسوب شده و هیچ‌گونه تسهیلات گمرکی به صاحبان این دست کالاها ارایه نخواهد شد.

 

ارسال نظر