روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۷۴۲

محموله‌های وارداتی  در حال متروکه شدن!

یک مقام مسوول با بیان اینکه تأخیر دولت در تخصیص ارز، منجر به از بین رفتن مهلت قانونی ترخیص کالاهای اساسی شده است، گفت: همین مساله باعث تملیک محموله‌ها از سوی سازمان امور تملیکی می‌شود. کاوه زرگران با اشاره به بازدید معاون اول رییس‌جمهور طی روزهای گذشته از بندر امام خمینی و بررسی مشکلات تأمین کالاهای اساسی، گفت: معاون اول رییس‌جمهور بار دیگر بر ضرورت ترخیص به موقع کالاهای اساسی با کمترین تشریفات قانونی تاکید کرد و خواستار تسریع در فرآیندهای واردات اقلام اساسی سفره خانوار شد. زرگران افزود: متأسفانه به دلیل شرایط تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن، فرآیند دریافت و تخصیص ارز و نهایتاً ترخیص کالا بسیار طولانی‌تر از قبل شده که بر این اساس، باید توجه داشت که طولانی شدن این روند، منجر به از بین رفتن مهلت قانونی ترخیص کالاهای اساسی شده است. وی گفت: این امر سبب شده تا سازمان اموال تملیکی اقدام به تملیک کالاها کند در واقع با وجود اینکه ترخیص این کالاها از اراده واردکننده خارج شده، اما اموال او به دلیل متروکه شدن در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد. وی توضیح داد: ضمن اینکه اگر صاحب کالا بخواهد کالا را آزاد سازد، سازمان مذکور درصدی از آن را به عنوان جریمه برداشت می‌کند که بطور قطع این منجر به بی‌انگیزگی واردکنندگان خواهد شد. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: برخی سازمان‌های متولی به جای همراهی با تأمین‌کنندگان کالاهای مورد نیاز سفره مردم، اقدام به توقیف کالاها یا سنگ اندازی بر سر راه ترخیص کالاهایی می‌کنند که قوت غالب مردم هستند و نیاز سفره روزمره آنها به شمار می‌روند که بر این اساس انتظار همراهی بیشتری از این دستگاه‌های متولی وجود دارد. وی از صدور دستور معاون اول رییس‌جمهور برای لغو تملک کالاهای اساسی که مشغول طی فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا هستند خبر داد. زرگران گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط تحریم، فرآیند تخصیص ارز طولانی شده و برخی مسائل و مشکلاتی که رخ می‌دهد از عهده تأمین‌کنندگان خارج است. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تا زمان تخصیص ارز و تسویه هزینه کالا، مالک اصلی کالاهای در گمرک مانده فروشندگان خارجی این کالاها هستند، بنابراین توقیف این اموال از سوی سازمان اموال تملیکی نه تنها مشکلات زیادی را برای بازار داخلی و تأمین نیازهای مردم رقم خواهد زد؛ بلکه اعتبار واردکنندگان را دچار خدشه می‌کند.

تعیین کف عرضه در بورس کالا به‌جای محدودیت صادراتی

مهر |عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرار است وزارت صمت پیشنهاداتی را برای تکمیل طرح فولادی مجلس ارایه دهد. روح‌الله ایزدخواه در مورد جلسه روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی طرح تولید پایدار زنجیره فولاد که کلیات آن اخیراً در صحن علنی مجلس تصویب شده، اظهار داشت: هیچ بحثی در خصوص لغو یا به تعویق افتادن طرح مجلس مطرح نیست و فقط با توجه به اینکه آقای سعدمحمدی به تازگی به عنوان سرپرست معاونت امور معدنی وزارت صمت انتخاب شده، مقرر شد پیشنهاداتی به خصوص برای ماده یک و ۴ طرح از سوی این وزارتخانه به کمیسیون ارایه شود. وی افزود: طرح در دستور کار بررسی کمیسیون است و کار جلو می‌رود و اگر بحث بودجه مطرح نباشد به احتمال زیاد هفته آینده نیز جلسه‌ای در رابطه با این طرح در کمیسیون خواهیم داشت. وی درباره برخی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه طرح مجلس منجر به محدودسازی صادرات فولاد می‌شود، تصریح کرد: در طرح مجلس مطرح شده بود که تولیدکنندگان فولاد همه تولید را در بورس عرضه کنند و اگر مازادی ماند، صادر کنند اما در بررسی‌های اولیه کمیسیون مقرر شد تولیدکنندگان یک کف عرضه‌ای به بورس داشته باشند و بعد از آن امکان صادرات وجود داشته باشد.

ضرورت بهره مندی از ظرفیت نمایشگاه مجازی در پساکرونا 

معاون کسب‌وکار اتاق ایران بهره‌گیری از فضای مجازی را در برگزاری نمایشگاه‌ها، اقدامی موثر و ضروری توصیف کرد و گفت: تحولات دیجیتالی می‌توانند راهکارهای اصلی حفظ و توسعه کسب‌وکارها در دنیای امروز باشند؛ به این معنا که استفاده از ظرفیت نمایشگاه مجازی باید در دوران پساکرونا نیز ادامه پیدا کند. معاون کسب‌وکار اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های نهفته در نخستین نمایشگاه مجازی ایران که قرار است 5 تا 20 اسفند برگزار شود، یادآور شد: فضای مجازی این امکان را فراهم کرده تا یک نمایشگاه به وسعت و گستره ایران در تمام رشته‌ها برگزار شود. این فرصت برای انواع کسب‌وکارها که به دلیل شیوع کرونا در بازار خود دچار مشکل شدند، راهگشاست. علی ملایی، با تأکید بر اینکه برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی با هماهنگی کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران برنامه‌ریزی شده، افزود: با مطالعه روی آمارهای اقتصادی در کشورهای مختلف، متوجه شدیم آن دسته از کشورهایی که از فناوری اطلاعات استفاده کرده و زیرساخت‌های فناورانه خود را طی دهه‌های گذشته تقویت کرده‌اند، توانستند علاوه بر اینکه رشد اقتصادی مناسب‌تری داشته باشند؛ تاب آوری بالاتری در برابر کرونا نیز از خود نشان دهند. او بهترین روش در برگزاری نمایشگاه را استفاده از پلتفرم و فضای دیجیتال عنوان کرد و گفت: می‌توان برای تمامی رشته‌ها در فضای مجازی نمایشگاه برگزار کرد به گونه‌ای که شرکت‌ها در قالب آن بتوانند امکانات تولیدی و صادراتی خود را در بازار داخل و خارج از کشور معرفی کنند. ملایی ادامه داد: معاونت کسب‌وکار، از فعالان اقتصادی برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌کند.

 

ارسال نظر