مشکل تأمین ارز روغن حل شد

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۷۴۰
مشکل تأمین ارز روغن حل شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) روند تغییر قیمت‌ها در بازار خودرو، لوازم خانگی و پوشاک را کاهشی توصیف کرد و با تاکید بر اینکه کمبودی در بازار وجود ندارد، گفت: در حال حاضر گرانی وجود دارد، اما مهم این است که گران فروشی یعنی بی‌ثباتی قیمت که مردم را رنج می‌دهد. رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام اینکه عرضه مرغ گرم به نرخ مصوب از امروز در شبکه توزیع منتخب آغاز شده، از اتخاذ تصمیمات جدید برای واردات موز خبر داد و گفت: با توجه به تأمین روغن خام، توزیع روغن مایع و جامد در حداقل زمان ممکن انجام خواهد شد و مشکلی برای تأمین وجود ندارد.

     روند قیمت‌ها کاهشی است

علیرضا رزم حسینی در همایش برگزاری طرح ویژه بازرسی نوروز ۱۴۰۰ با بیان اینکه نظارت و بازرسی در بازار نشان می‌دهد بازار رها نشده و تاثیرگذار خواهد بود، گفت: روند قیمت‌ها کاهنده است و ثبات نسبی در بازار ایجاد شده است انتظار داریم با تامین مناسب کالا از سوی ما و وزارت جهاد کشاورزی این روند ادامه داشته باشد. به عبارت دیگر در حال حاضر تامین کالا صورت می‌گیرد اما در توزیع مشکلاتی وجود دارد که باید در بخش نظارت و بازرسی کنترل شود. البته به گفته وی در مواردی با احتکار هم مواجه هستیم که سازمان تعزیرات حکومتی باید در این زمینه به کمک سازمان‌های بازرسی بیاید. این مقام مسوول در ادامه تاکید کرد که در آستانه نوروز ۱۴۰۰، نسبت به تامین کالا اقدام شده و موجودی خوبی در زمینه کالاهای راهبردی در انبارها، بنادر، در حال ترخیص یا در راه ورود به کشور هستند و مشکلی در زمینه کمبود کالا نداریم. بنابراین ضرورتی برای احتکار وجود ندارد، چرا که قیمت‌ها تعادل نسبی خود را دنبال می‌کنند. در حال حاضر شرایط تامین ارز هم خیلی بهتر شده و ثبت سفارش مرتبا انجام می‌شود. وی افزود: عده‌ای افراد سودجو کالاها را احتکار می‌کنند که سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت به آن رسیدگی می‌کند اما نظارت و بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر مربوط به کنترل قیمت‌ها و نظارت مستمر بر روند بازار است. با توجه به موجودی کافی کالاها در انبارها و بنادر از احتکار شدن برخی کالاها تعجب می‌کنم. رزم حسینی همچنین از فعالیت دو و سه شیفت کارخانه‌ها خبر داد و گفت: بنابراین امیدوارم روز به روز شاهد کاهش و متعادل شدن قیمت‌ها باشیم. در حال حاضر هم روند تغییر قیمت‌ها در بازار خودرو، لوازم خانگی و اقلام دیگری مانند پوشاک کاهنده است و به سمت قیمت واقعی پیش می‌روند که حاکی از انتظارات مثبت در اقتصاد ناشی از افزایش تولید است. تمرکز ما هم افزایش تولید و عرضه در بازار است.

    دو عامل کمیابی روغن چه بود؟ 

عباس تابش در حاشیه همایش برگزاری طرح ویژه بازرسی نوروز 1400، در خصوص تأمین مرغ و تخم‌مرغ اظهار کرد: دیروز در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد که هر واحد بسته‌بندی مرغ و تخم‌مرغ به یک واحد تولید مرغ وصل شود تا تأمین این محصول بدون مشکل صورت گیرد و امروز طی تماس تلفنی که با معاون وزارت جهاد کشاورزی داشتم، اعلام شد که عرضه مرغ به قیمت مصوب در میدان بهمن به عدد معقولی رسیده است. همچنین به گفته وی از امروز تخم‌مرغ واحدهای بسته‌بندی توسط وزارت جهاد کشاورزی تحویل می‌شود. عرضه مرغ گرم نیز از امروز توسط شرکت پشتیبانی امور دام آغاز شده است.

تابش درباره کمبود روغن نیز گفت: بازرسان در واحدهای تولید روغن حضور دارند و محور بازرسی نیز مراکز تولید، انبارها، بنکداری‌ها و شرکت‌های پخش است؛ بنابراین روغن خام تحویل داده شده به واحدهای تولیدی باید در حداقل زمان ممکن تبدیل به روغن‌های بسته‌بندی مصرفی خانوار شده و به کف بازار برسد. وی گفت: با توجه به تأمین روغن خام، توزیع روغن مایع و جامد در حداقل زمان ممکن انجام خواهد شد و مشکلی برای تأمین وجود ندارد. به گفته این مقام مسوول در حدود دو ماه پیش مشکل تامین ارز برای واردات روغن خام وجود داشت. از طرف دیگر این انتظار در بازار که قرار است ارز تخصیصی به روغن خام از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر کند، منجر به انتظارات تورمی و احتکار خانگی شده بود. اما در حال حاضر روغن خام به اندازه کافی تامین و به واحدهای تولیدی تحویل داده شده و توزیع آنها رصد خواهد شد.

    تصمیمات جدید برای واردات موز

وی همچنین درباره قیمت موز گفت: ستاد تنظیم بازار به این موضوع ورود کرد و مقرر شد همه موزهای موجود در بنادر ترخیص شوند. همچنین کسانی که در طول سال جاری صادرات سیب داشتند، امکان واردات موز خواهند داشت. امیدواریم با تدابیر ستاد تنظیم بازار که به گمرک نیز ابلاغ شد، قیمت‌ها تعدیل شود.

معاون وزیر صمت همچنین درباره ذخیره‌سازی میوه شب عید اظهار کرد: سیب و پرتقال به اندازه کافی ذخیره شده و حداکثر تا اواخر بهمن و اوایل اسفندماه در سازمان‌های صمت استان‌ها مستقر خواهند شد و با تاریخ مشخصی که از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام می‌شود، عرضه کلیه میوه‌های شب عید آغاز خواهد شد. وی همچنین از انجام سه میلیون و ۵۰۰ هزار بازرسی در سال جاری خبر داد و گفت: برخلاف سال‌های گذشته که شروع طرح نظارت بر بازار شب عید ۱۵ اسفند بود امسال از ۱۵ بهمن ماه بازرسی‌ها به شکل خاصی آغاز خواهد شد. همچنین به جای ارسال برگه‌های شکایت به سازمان تعزیرات، از طریق سامانه «سیمبا» پرونده‌ها بدون تلف شدن زمان به این سازمان ارسال می‌شود. به گفته این مقام مسوول اگر نیاز به گشت بازرسی و نظارت باشد، حتماً با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و… این گشت‌ها انجام خواهد شد.

 

ارسال نظر