روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۴۵

تخم مرغ به اندازه کافی عرضه  نمی‌شود

ایسنا|سعید محمدی پور، معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: کالاهای هدف در این طرح نظارتی اقلام مورد نیاز مردم در ایام پایان سال و همچنین نظارت بر قیمت محصولات میوه و تره بار، گوشت قرمز، تخم مرغ، آجیل، شیرینی و مواد مرتبط با کرونا مثل محصولات ضد عفونی، دستکش و ماسک است. همچنین بر امور خدماتی مثل حمل و نقل مسافر، اتو سرویس‌ها و قالیشویی‌ها نظارت ویژه می‌شود و رصد از انبارها و مراکز نگهداری کالاها نیز در دستور کار گشت‌های نظارتی قرار دارد. وی همچنین درباره وضعیت بازار تخم‌مرغ گفت: همچنان مشکل کمبود عرضه وجود دارد و هنوز عرضه تخم مرغ در تهران با وجود روزانه ۴۰۰ تن که نیاز این استان است نرسیده و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پشتیبانی امور دام روزانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن تخم‌مرغ در تهران عرضه می‌کنند. می‌توان گفت همچنان توزیع کمتر از تقاضاست که این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد و مسوولیت وزارت صمت فقط نظارت بر بازار است. اگر عرضه به اندازه کافی انجام شود حتماً قیمت تنظیم بازار اجرا خواهد شد.

کاهش ۵۰  درصدی تقاضای مواد غذایی در ۶ ماه اخیر

ایلنا| رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد بازار مواد غذایی اظهار کرد: بازار مواد غذایی دوران رکود و سکون خود را می‌گذراند و جهش‌ قیمت‌ها تا حدودی مهار و رکود شدیدی ایجاد شده است. وی افزود: در مورد 99 درصد از اقلام، کالا وجود دارد اما خریدار وجود ندارد، به‌طوری‌که بیش از 50 درصد خرید و تقاضا نسبت به 6 ماه پیش کاهش پیدا کرده است. این کاهش تقاضا نه تنها در مواد غذایی بلکه در بیشتر گروه‌های کاری و خدماتی رخ داده است. قاسمعلی حسنی، در مورد قیمت مواد غذایی گفت: در مورد شکر در یک ماه گذشته 45 درصد و از ابتدای سال 75 درصد افزایش قیمت داشتیم؛ برنج خارجی 200 درصد نسبت به ابتدای سال گران‌تر شده است. در گروه‌های اصلی مواد غذایی افزایش قیمت وجود داشته است. وی اضافه کرد: از ابتدای سال برنج خارجی با 200 درصد، شکر با 75 درصد و چای با حدود 45 درصد و حبوبات با 5 تا 20 درصد به ترتیب بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. حسنی در مورد شیوه پرداخت خریداران عمده مواد غذایی خاطرنشان کرد: شیوه‌ای که در آن ابتدا پول پرداخت سپس کالا دریافت می‌شد الان دیگر انجام نمی‌شود و پای چک‌های 2 تا 3 ماهه به میان آمده است. اگر اینگونه نباشد خریدی انجام نمی‌شود. در بعضی از اقلام هم که مدت زمان چک کمتر است به

10 تا 15 روز رسیده اما به‌طور کلی عطش فروش نقدی از میان رفته است. فروشنده مجبور است که برای حفظ مشتری با چک کالا بدهد. وی در مورد بازار روغن توضیح داد: دولت همه هم و غم خود را گذاشته تا روغن مایع تامین شود و تا حدودی هم تامین شده اما در بخش بنکداری، روغن آن‌طور که باید تزریق نمی‌شود. شرکت‌ها به صورت غیر متعارف و غیرقانونی 50 درصد بار روغن را به اجبار کالاهای دیگر می‌فروشند. یعنی کارخانجات اگر می‌خواهند 10 تن روغن بفروشند می‌گویند باید 5 تن آن رب، تن و برنج بخرید تا روغن بفروشیم. خریدار اگر قبول نکند دیگر روغن را به او نمی‌دهند.

واردکننده موز صادرکننده سیب  نمی‌شود

ایسنا| امیر شهریاری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی کارها در میان شرکت‌های مختلف به شکل تخصصی انجام می‌شود، بیان کرد: وقتی ایران برای مدت طولانی موز وارد کرده، یعنی تعداد زیادی از شرکت‌های واردکننده میوه بخش زیادی از تمرکز خود را بر واردات موز قرار داده‌اند و در چنین بستری ممنوع کردن ناگهانی این موضوع، بسیاری از این شرکت‌ها را نیز با مشکل و ابهام مواجه کرده است. شهریاری با بیان اینکه شرط واردات موز در ازای صادرات سیب شرطی عجیب و غیرمنطقی است، توضیح داد: امروز دیگر کسی شک ندارد که نمی‌توان برای بازارهای اقتصادی تعیین تکلیف کرد و این عرضه و تقاضای واقعی است که در نهایت مشخص می‌کند یک محصولی چگونه به فروش رفته یا چگونه خریداری شود. از سوی دیگر هرجا محدودیتی ایجاد شده، قطعا رانت و فرصت طلبی و سودجویی نیز به وجود می‌آید و در این حوزه نیز بعید نیست شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.  عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به امکان ایجاد فضای غیرواقعی در چنین بازاری اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت که هیچ واردکننده موزی صادرکننده سیب شود، زیرا این دو حوزه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. پس واردکننده یا باید از مجوز صادرکننده سیب استفاده کند که خود این موضوع باعث ایجاد رانت در میان دارندگان این مجوز و احتمال سودجویی می‌شود یا باید در اقدامی فریبنده مثلا سیبی را از یک مرز زمینی کشور خارج کند و بدون صادرات واقعی آن، هزینه آن را روی موز وارداتی بکشد و به کشور بازگرداند که باز به ضرر مردم خواهد بود. از این رو باید به‌طور دقیق مشخص شود که این سیاست چگونه بناست اجرایی شود و نفع مردم از آن چه خواهد بود.

 

ارسال نظر